logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۱
[ شناسه خبر : ۳۲۲۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه دندی در گفتگو با موج‌رسا:

سیره زندگی امام رضا(ع)، الگویی برای دست‌یابی به سعادت است

سیره-زندگی-امام-رضا(ع)،-الگویی-برای-دست‌یابی-به-سعادت-است
امام جمعه دندی با بیان اینکه امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا (ص) است گفت: سیره زندگی امام رضا(ع)، الگویی برای دست‌یابی به سعادت و کمال است.

حجت‌الاسلام علی حکیمی‌فر در گفتگو پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه سیره امامت و اسلامداری امام رضا (ع) همانندجد بزرگوارش پیامبر اکرم(ص) بود گفت: امام رضا(ع) در ترویج زهد و تقوی الهی بی‌مثال بود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: امام رضا (ع)، در یازدهم ذی القعده سال 148 قمری در مدینه منوّره متولد شد و نام مبارک ایشان، علی و کنیه‌اش، ابوالحسن و دارای القاب متعدّدی بوده که مشهورترین آنها، "رضا" به معنای “خشنودی” است.

امام جمعه دندی عنوان کرد: پدر بزرگوار ایشان، امام موسی کاظم (علیه السلام)، پیشوای هفتم شیعیان و مادر گرامیشان، تُکتَم (نجمه) نام داشت در مورد تعداد فرزندان آن حضرت اختلاف نظر وجود دارد، برخی برای ایشان، پنج پسر و يک دختر برشمرده‌اند، اما بسیاری از بزرگان، تنها قائل به یک فرزند پسر به نام محمد (امام جواد علیه السلام)، شده‌اند.

حجت‌الاسلام حکیمی‌فر ابراز کرد: پس از شهادت امام كاظم (علیه السلام) به دست هارون عباسی در سال 183 قمری، امامت حضرت رضا (علیه السلام) آغاز و به مدت 20 سال به طول انجامید.

وی گفت: نحوه شهادت امام رضا (علیه السلام)، اباصلت هروی که از یاران نزدیک امام رضا (علیه السلام) است، نقل می‌کند"آن حضرت، روز قبل از شهادتش به من فرمود: ای اباصلت! من فردا نزد این مرد فاجر و تبهکار (مأمون) می‌روم. وقتی از نزد او خارج شدم، اگر از آن‌جا با سر برهنه خارج شدم با من سخن بگو و من پاسخ خواهم داد، ولى اگر در بازگشت، سرم را پوشانده بودم با من سخن مگو.

امام جمعه دندی تصریح کرد: امام رضا عليه‌السلام همچون پدران معصوم خويش كاملاً ماخوذ از سيره و سنت ناب نبوی و علوی است و سيره عملی اين بزرگوار براي هر نسلی تا روز قيامت راهگشای زندگی است.

حجت‌الاسلام حکیمی‌فر تاکید کرد: زندگانى امام هشتم، مصداق كامل و الگوى تمام نماى يك زندگى الهى است و ويژگى‌هاى اخلاقى امام رضا(ع) نيز در روايات متعدّدى گزارش شده است.

وی عنوان کرد: در اين مختصر، تنها به گزارش روايتى نسبتاً جامع، اكتفا می‌كنيم و ابراهيم بن عبّاس، شاعر و نويسنده‌اى كه مدّتى در ركاب امام رضا(ع) بوده، با دقّت در رفتار ايشان، بخشى از سيره اخلاقى - عبادى ايشان را اين گونه روايت كرده است.

امام جمعه دندی عنوان کرد: هرگز نديدم امام رضا(ع) با كلامى در گفتارش به كسى جفا كند و يا درشتى نمايد و هيچ گاه نديدم سخن كسى را قطع كند. او صبر می‌كرد تا سخن طرف مقابل، تمام شود و سپس اگر لازم مىديد، سخن می‌گفتند.

وی گفت: امام رضا(ع) تبلور جلوه‌ای از جمال الهی و پاسدار حریم ارزش‌های الهی بوده و برازنده‌ترین به لحاظ شکیبایی، علم، تقوا، شجاعت، سخاوت، دستگیری از محرومان، انیس دردمندان، حجت و دلیل خدا برمردم هستند.

امام جمعه دندی تاکید کرد: ارج نهادن به مستضعفان و همدردی با آن‌ها یکى از برجسته‌ترین خصلت‌هاى روحى امام رضا (ع) بود و ایشان مى‌خواستند به سردمداران، دولتمردان و همه انسان‌ها اعلام کنند که در طریق رسیدن به سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت نباید درد و رنج مستضعفان را فراموش کرد.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر