logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۱
[ شناسه خبر : ۳۲۲۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
خیز بلند بورس برای حل مشکلات مالی شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی؛

شرکت‌های بزرگ با عرضه سهام خود در بورس، تامین مالی می‌شوند

شرکت‌های-بزرگ-با-عرضه-سهام-خود-در-بورس،-تامین-مالی-می‌شوند
مدیر بورس منطقه‌ای زنجان گفت: تمام افرادی که به دنبال تامین مالی شرکت‌های خود هستند اما بانک‌ها منابع لازم برای تامین تسهیلات و آورده ندارند؛ با عرضه سهام شرکت خود در بورس قدم جدیدی در پایدار‌سازی شرکت خود داشته باشند.

اصغر نجفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: در همه کشورها بیشترین سهم تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه انجام می شود و نسبت تامین مالی توسط بازار سرمایه بالای ۸۰ درصد می‌باشد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: متاسفانه در کشور ما برعکس این موضوع و بصورت سنتی اتفاق می‌افتد و بیشتر تامین مالی شرکت‌ها بصورت بانک محور است و ۸۰ درصد بانک‌ها و تقریبا ۲۰ درصد بازار سرمایه می‌باشد. اما با اقداماتی که در یکی دو سال اخیر انجام شده این درصد نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته که اصلا وضعیت مطلوبی نیست. اخیرا اقدامی تحت عنوان "دبیر خانه تامین مالی و پذیرش شرکت‌های بورسی" در استان‌ها؛ با رسالت تالار منطقه‌ای راه‌اندازی شده است.

نجفی با بیان اینکه در این اقدام اولا، شرکت‌ها بر اساس دستورالعمل موجود به سهولت پذیرش می‌شوند و با عرضه سهام در بورس تامین مالی می‌شوند گفت: در حالت دوم نیز پروژه‌هایی که بالای ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز به تامین مالی داشته باشند و به پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰ یا ۳۰ درصد رسیده باشند در قالب واگذاری بخشی از سهام پروژه تامین مالی انجام شود.

مدیر بورس منطقه‌ای زنجان گفت: در استان زنجان در چندین سال اخیر قریب به ۱۷ شرکت عضو بورس و فرابورس شده‌اند و با توجه به اینکه استان زنجان جزو استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود؛ شرکت‌های بزرگی در استان فعال هستند که می‌توانند در عرضه سهام خود در بورس وارد شوند.

وی با بیان اینکه مشکل نقدینگی اغلب در واحد‌ها و پروژه‌های بزرگ وجود دارد افزود: بانک‌ها چندان قادر به تامین مالی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی صنعتی نیستند بنابراین شرکت بورس تهران در استان‌ها دبیرخانه تشکیل داده، این شرکت‌ها را شناسایی و مشاوره رایگان دهد و شرایط حضور شرکت‌ها را در بورس فراهم نماید.

نجفی اذعان کرد: با مسئولان مربوطه در اداره اقتصاد و داریی، شهرک صنعتی، استانداری، اتاق بازرگانی و برخی شرکت‌ها صحبت و رایزنی شده و مقرر است تا بحث پذیرش تعدادی از شرکت‌های استان در بورس انجام شود، بنابراین برنامه این است تا یک اطلاع‌رسانی کلی در این زمینه انجام شود و صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ که تمایل دارند تا در بورس پذیرش شوند، به دبیر خانه تامین مالی و پذیرش شرکت‌های بورسی مراجعه کنند.

مدیر بورس منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه با تعدادی از شرکت‌ها رایزنی شده تا برای این امر، اقدام کنند؛ گفت: طبق آسیب‌شناسی انجام شده از تعدادی از شرکت‌ها در استان؛ به این موضوع رسیده‌ایم که مدیران شرکت‌ها بر این تصورند که اگر سهم شرکتشان در بورس عرضه شود، مالکیت شرکت از آن‌ها گرفته خواهد شد! در صورتی که این تفکر اشتباه محض است چراکه تنها با فروش ۱۰ یا ۱۵ درصد از سهام شرکت خود؛ تامین مالی برای شرکت به سهولت فراهم می‌شود. همچنین شرکت از امتیازهای مهمی ازجمله معافیت‌های مالیاتی، تبلیغات رایگان و مستمر در تابلوی بورس، شفافیت اطلاعاتی و جذب منابع مالی در قالب افزایش سرمایه بهره‌مند می‌شود ضمن اینکه فرآیند تامین مالی از بازار سرمایه بسیار راحت و آسانتر از بانک‌ها می‌باشد. 

نجفی بیان کرد: هنوز بحث عرضه سهام شرکت‌ها در بورس فرهنگ‌سازی نشده است اما تلاش می‌کنیم در این راستا اقداماتی را انجام دهیم که هدف بورس منطقه‌ای از این کار صرفا تامین مالی این شرکت‌ها است و هدف دیگری دنبال نمی‌شود.

وی تصریح کرد: از تمام افرادی که به دنبال تامین مالی شرکت‌های خود هستند اما بانک‌ها منابعی برای تامین تسهیلات و آورده برای آن‌ها ندارند؛ دعوت می‌کنیم تا با عرضه سهام شرکت خود در بورس قدم جدیدی در پایدار سازی شرکت خود داشته باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر