logo
امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۷
[ شناسه خبر : ۳۲۱۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
هندوستان ایران چشم انتظار افتتاح سد‌های نیمه کاره است؛

الم‌شنگه‌ای به نام سد پاوه‌رود

الم‌شنگه‌ای-به-نام-سد-پاوه‌رود
علیرغم اینکه رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم اذعان بر جمع شدن کارگاه سد پاوه‌رود طارم توسط سازمان متولی دارد اما مدیرکل آب منطقه‌ای استان زنجان خبر از پیگیری مجدانه برای اتمام سد و حتی جذب سرمایه‌گذار می‌دهد!

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» خشکسالی در سال های اخیر به یکی از معضلات و بحران‌های جهانی تبدیل شده است و مبحث مدیریت آب بیش از هر چیزی برای گذران این دوران به عنوان اصلی‌ترین گزینه بر روی میز تصمیم‌گیری قرار دارد.

بیشتر بخوانید

مدیریت آب، از آب‌های زیر زمینی گرفته تا سطحی و همچنین کشاورزی و آب شرب شهری و روستایی الزامی بنیادی برای افزایش تاب آوری در برابر خشکسالی محسوب می‌شود.

با این حال شهرستان طارم زنجان نیز یکی از مناطق مستعد کشاورزی است و به عنوان یکی از شهرستان‌های مطرح در کشور در بحث تولید زیتون است اما در این سال‌ها با چالش تامین آب رو به رو شده و برای حل بحران مقرر شده تا چندین سد و بند تنظیمی در مناطق مختلف این شهرستان احداث شود که یکی از این سد‌ها و یا در عبارتی بهتر بند‌های تنظیمی بند پاوه‌رود طارم است.

بند پاوه‌رود پس از آخرین بررسی‌ها و به‌روز رسانی‌ها با ظرفیت 1.7 میلیون‌متر مکعب آب در فاصله 140 کیلومتری زنجان و در فاصله 225 کیلومتری در پایین دست سد مشمپا قرار دارد؛ این بند در سال 1389 با اعتبار اولیه 598 میلیارد ریال در شهرستان طارم کلنگ‌زنی شد. با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی که در هندوستان ایران وجود دارد ساخت و اتمام این بند می‌تواند تحولات شگرفی را در عرصه کشاورزی و معیشت منطقه ایجاد نماید چراکه این شهرستان به لحاظ کشاورزی ظرفیت قابل توجهی داشته و از نظر پرورش زیتون به عنوان قطب تولید این محصول مطرح است. بند پاوه‌رود آبگیر بوده و میزان ظرفیت تاثیری در عملکرد آن ندارد.

اما وجود کم‌ آبی در کل استان مطرح بوده و طارم نیز از این قاعده مستثنی نیست، این در حالی است که اگر بند پاوه‌رود آبگیری شود برای بیش از 18 هزار هکتار از اراضی این شهرستان تامین آب خواهد کرد و بنا بر اذعان مسئولان، برای قریب به 20 هزار نفر نیز به طور مستقیم و 18 هزار نفر به طور غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. از سویی دیگر با اتمام پروژه اراضی کشاورزی و روستا‌های اطراف در مقابل سیلاب‌های فصلی حفظ شده و خطرات احتمالی در حاشیه رودخانه کاهش خواهد یافت‌. در نهایت با تاثیر مستقیم بر معیشت مردم مانع از مهاجرت روستائیان به سمت شهر‌‌ها و حاشیه‌نشینی خواهد شد.

با این وجود، بیش از ۱۲ سال است که از کلنگ‌زنی این پروژه گذشته است، اما هنوز طرح به مرحله تکمیل و بهره‌برداری نرسیده است. نکته‌ای که وجود دارد و مردم طارم بر آن اذعان دارند این موضوع است که طرح متوقف شده و پیشرفتی در آن انجام نمی‌گیرد، حتی دیگر نمی‌توان امیدی به بهره‌برداری و منتفع شدن از آب این بند داشت.

با این حال آن‌چه که نمود کامل دارد پیشرفت فیزیکی 50 درصدی این طرح با گذشت بیش از یک دهه‌ای است.

انگار سد عدم تامین اعتبار بر ساخت سد پاوه‌رود پیشی گرفته و سبب شده تا در طول سال‌های اخیر این طرح پیشرفت فیزیکی چندانی را تجربه نکند.

کارگاه سد پاوه‌رود جمع‌آوری شده است

در این راستا محمد‌علی رحمانی هزاررودی، رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم با اشاره به اینکه مردم شهرستان طارم سال‌هاست که انتظار افتتاح پروژه‌های نیمه کاره از جمله سد پاوه‌رود را می‌کشند گفت: کارگاه سد پاوه‌رود جمع‌آوری شده اما مردم شهرستان طارم ۱۲ سال است که لحظه شماری بهره‌برداری این سد را داشتند.

وی افزود: میلیاردها تومان برای این سد هزینه شده و انصاف نیست که این سد بدون پاسخ قانع‌کننده‌ای از سمت مسئولان کنار گذاشته شود.

اما علیرغم این اذعان رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم، مدیرکل آب منطقه‌ای استان زنجان خبر از پیگیری مجدانه برای اتمام سد پاوه رود و حتی جذب سرمایه‌گذار داد.

تکمیل و اتمام سد پاوه‌رود در اولویت قرار دارد

اکبر باقری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا، با بیان اینکه شهرستان طارم که قطب کشاورزی در استان زنجان محسوب می‌شود دارای اهمیت بالایی است اظهار داشت: این شهرستان در دو تا ۳ ماه فصل تابستان با کمبود آب مواجه می‌شود، در این خصوص رایزنی‌های مختلف با وزیر انجام شده است.

وی بیان کرد: در حوزه سد پاوه رود در حوزه ساخت و اتمام سد پاوه‌رود نه مخالفی وجود دارد و نه این موضوع به شرکت آب منطقه‌‌ای مطرح شده است و سد پاوه‌رود یکی از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری وارد استان شده تا این سد را به اتمام برساند و اگر این اقدام نیز انجام نگرفت باید از طریق منابع دولتی و پیوست قانون؛ بتوانیم به طرق مختلف برای اتمام سد پاوه‌رود اعتبار جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه به جز سد پاوه‌رود مطالعات سد کلوچ نیز در طارم در حال انجام است، گفت: مطالعات این سد نیز ۵۰ درصد انجام شده است.

باقری در خصوص سد جمال‌آباد شهرستان طارم نیز گفت: این سد توسط مشاور بررسی شده به دلیل وجود گسل‌های عمودی که سد بر روی آن قرار دارد، برخی پیشنهاداتی در خصوص برخی تغییرات در سد داده شده که اگرمطالعات به پاسخ منجر شود به مرحله اجرا خواهد رسید و اگر به نتیجه نرسیم به پیگیر مکان دیگر برای احداث این سد خواهیم بود.

زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر