logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۱۹۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

استان زنجان ظرفیت بالایی برای صادرات ماهی دارد

استان-زنجان-ظرفیت-بالایی-برای-صادرات-ماهی-دارد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۶ هزار تن در سال در استان زنجان ماهی تولید می‌شود گفت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار شیلات ایجاد زنجیره ارزش ماهی است.

منصور حقی‌راد در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به لزوم ارتقای مکانیزاسیون در واحدهای آبزی‌پروری اظهار داشت: توجه هرچه بیشتر به امر مکانیزاسیون در تمام مراحل تولید، فرآوری و توزیع محصولات آبزی، موجب رقابت‌پذیری بیشتر شده و در نهایت تولید اقتصادی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: مکانیزاسیون در صنعت آبزی‌پروری فرآیند تغییرات کیفی در واحدهای تولید آبزیان با استفاده از ادوات، تجهیزات و فن‌آوری پیشرفته است و لذا توسعه مکانیزاسیون در این بخش باعث افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصول شده و نهایتا ارتقای بهره‌وری و توسعه پایدار را به همراه دارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با تاکید بر مدیریت علمی و کارآمد مزارع آبزی‌پروری به منظور بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات موجود خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح گسترده‌ای از مزارع سردآبی استان زنجان مجهز به تجهیزات آبزی‌پروری است.

حقی‌راد بیان کرد: مکانیزه کردن واحدهای آبزی‌پروری و استفاده از تجهیزات در این بخش همچنین نقش بسزایی در بهبود کیفیت آب مصرفی دارد به طوری که با ایجاد شرایط مطلوب فیزیکی و شیمیایی در محیط اکوسیستم آبی زمینه رشد بهتر ماهی آبزی را فراهم می‌کند.

مدیر شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۶ هزار تن در سال در استان زنجان ماهی تولید می‌شود گفت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار شیلات ایجاد زنجیره ارزش ماهی است.

حقی‌راد با اشاره به اینکه در طول سال گذشته در حدود ۲ هزار تن ماهی مازاد بر نیاز این استان به شکل فرآوری شده و خام به کشورهای مختلف از جمله روسیه و عمان صادر شد، گفت: صادرات ماهی بستگی به تقاضا دارد.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان دارای رتبه نخست تولید ماهی بوده و سالانه انواع ماهی سرد‌آبی و گرم‌آبی تولید می‌کند، گفت: شهرستان ماهنشان با وجود قریب به ۱۷۰ مزرعه پرورش ماهی، مسئولیت تولید ۷۰ درصد ماهی را در استان برعهده دارد و سالانه ۱۱ هزار تن ماهی تولید می‌کند.

وی اذعان کرد: پایانه صادراتی استان زنجان قرارداد پنج ساله صادرات ماهی به روسیه را منعقد کرده است که در همین راستا سال قبل ۱۰۰ تن ماهی به کشور روسیه صادر شد.

وی با بیان اینکه اگر صنعت فرآوری و بسته‌بندی ماهی در استان راه‌اندازی شود می‌تواند نقش بسزایی در راستای ارزش افزوده بیشتر برای استان داشته باشد، افزود: فرآوری ماهی سبب کاهش ضایعات، استفاده از دور ریز ماهی، کاهش خام‌فروشی، امکان توسعه صنایع بالا دستی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و در نهایت قابلیت استفاده در صنایع دارویی و بهداشتی می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای ارز آوری بیشتر تنها واحد فرآوری ماهی در شهرستان ماهنشان در حال احداث است گفت: برخی مشکلات از جمله نبود تونل انجماد مانع از به سرانجام رسیدن این طرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلی از بابت بسته‌بندی در این واحد فرآوری وجود ندارد گفت: تنها مشکل بحث انجماد است و باید سردخانه به تونل انجماد ۱۸- مجهز باشد چراکه اگر قرار بر صادرات از زنجان باشد باید ماهی در تونل‌ انجماد قرار گیرد تا ادامه مراحل انجام شود. 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر