logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۱
[ شناسه خبر : ۳۱۹۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
بی‌تدبیری‌های ناتمام؛

تبلیغات محیطی شهر زنجان متولی ندارد!

تبلیغات-محیطی-شهر-زنجان-متولی-ندارد!
نصب بنر‌های تبلیغاتی آلوده به نماد تجزیه‌طلبان در تعدادی از بیلبورد‌های شهر زنجان بهانه‌ای شد تا ضمن توجه به این غفلت و بی‌تدبیری مسئول مربوطه نگاهی کوتاه بر اندیشه پوچ تعصب جاهلانه‌ی قوم‌گرایی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» ایران این سرزمین تاریخی قرن‌های متمادی موطن اقوام، مذاهب متنوع با آداب و فرهنگ‌های مختلف بوده است. کرد و بلوچ، لر و ترک، ترکمن و عرب، شیعی و سنی، و... هر یک رنگی از تبلور ایرانیت بوده و چون ویژگی چهار فصل به این سرزمین غنا داده و فرصت و مزیت استراتژیک به ایران بخشیده‌اند. این تنوع در طول تاریخ پرفراز و نشیب ایران در خدمت هویت مشترکی بوده که توانسته است به ایران و ایرانی در طول تاریخ هویت ماندگار ببخشد.

بیشتر بخوانید

این در حالی است که مردم کشورهای همسایه‌ای چون افغانستان، عراق و ترکیه همچنان در تعریف خود با بحران هویتی مواجه هستند و در معرفی خویش اولویت را نه به هویت ملی، بلکه به هویت قومی و یا مذهبی خویش می‌دهند. در این کشورها بعضا نیز اختلافات هویتی به ده‌ها سال جنگ و عدم ثبات منجر شده است و همچنان در ابعادی ادامه دارد. 

در کنار جایگاه خاص و رفیع اقوام ایرانی در بزرگی و ماندگاری این سرزمین، باید در تعریف هویتی ایران به دو خمیرمایه بنیادی آن تاکید ویژه شود. تشیع و زبان فارسی دو ستونی است که ایران بدان تکیه داده است که خدشه و صدمه به آنها صدمه به تمامیت ایران خواهد بود. 

اگرچه تشیع مذهب غالب مردم ایران است اما در ترویج آن، آذربایجان نقش اساسی داشته و حتی در بعدی، بار آن همچنان بر دوش آن است. زبان فارسی نیز فارغ از زبان رسمی و جایگاه ملی و فرهنگی آن، زبان مشترک همه ایرانیان است که نه ایران و ایرانی بلکه جهان در ادبیات نظم مدیون آن است.

متاسفانه دشمنان ایران با شناختی که از ایران دارند این دو ستون پایداری ایران را به ظرافت مورد هدف قرارداده‌اند.

یکی از بارزترین حوزه فعالیت و تحریک دشمنان، در فعالیت جریان پانترکیسم است تا از این طریق صدمه‌ای بر وحدت ملی وارد آورد. 

اندیشه مبتنی بر نژاد و تبار اندیشه ای غیرعلمی و در عین حال اندیشه‌ای متحجرانه است. هر تئوری و تفکر خود برتر بینانه راه به خطا رفته و جز جهل و دشمنی بهره‌ای ندارد. حتی اگر تبار را اصل قرار دهند ترک های ایرانی همان اندازه ایرانی‌اند که سایر اقوام ایرانی‌اند. 

از بحث اصلی دور نشویم. این اشارات بدان سبب بود که از بازی پیچیده، چند لایه و چند وجهی که در جریان است آگاه شویم.

هر آن کس که قلب او برای ایران می تپد، بداند در کنار احترام به اقوام و مذاهب، باید دغدغه همه، رنگ ملی داشته باشد. نام ایران چون نام ترکیه دلالت بر نام یک قوم ندارد و اگر ایران متعلق به همه ایرانیان است باید همه در ساختار آن احساس تعلق داشته باشند. ایران با عاشورا و نوروزش سرزمین ترک‌ها، کردها، لرها، بلوچ‌ها، عرب ها، ترکمن ها، اهل تسنن و تشیع، زردتشتی و ارامنه و.... بوده و این تنوع قومی، مذهبی و فرهنگی خود رمز ماندگاری ایران و ایرانی است.

عده‌ای معدود با سازماندهی سیاست‌های تجزیه طلبانه‌ی دشمنان ملت بزرگ ایران، تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از غفلت برخی مسئولین، در ذهن و فکر مردم رخنه کنند. 

نمونه اخیر آن غفلت (در نگاه خوشبینانه) مسئولان فرهنگی شهرداری زنجان است که منجر به نصب آرم و علائم این جریان قوم‌گرا در سطح شهر شده که نشان از طمع این جریان انحرافی برای ایجاد جای پا در زنجان دارد.

شهری که مزین به اجتماع عظیم شیعی در جهان است و سهم مهمی در اتحاد و همدلی ایرانیان زیر پرچم محبت امام حسین علیه السلام دارد، همه‌ی سیما و فعالیت‌های آن نیز می‌بایستی رنگ بوی اتحاد و همدلی را داشته باشد نه اینکه در اثر سهل‌انگاری و بی‌دقتی، یا کم علمی مسئولی(در نگاه خوشبینانه) دشمنان طمع ذره‌ای ظهور و بروز را در سطح شهر داشته باشد. به طوری که این موضوع با یک کلیپ کوتاه سریعا سر از شبکه‌های اجتماعی کشوری با بازدید چندین هزار، در آورد. 

به هر حال این مجوز نصب آقای مسئول یا آگاهانه بوده و یا اینکه سطح اطلاعاتشان به قدری پایین بوده که نتوانسته‌اند از محتوای این بنرها آگاه باشد؛ اما نکته مهم این است که چنین موضوعاتی می‌بایستی تکرار نشود و سهل‌اندیشان تصور نکنند که می‌توانند به راحتی اسب خود را زین کرده و به هر سویی که می‌خواهند بتازند!

امروز که به تعبیر رهبر معظم انقلاب به قله پیروزی‌ها و موفقیت‌ها نزدیک شده‌ایم، و دشمنان در حال دست و پا زدن هستند،حساسیت، آگاهی و کار جهادی مسئولان را می‌طلبد که آب در آسیاب دشمن نریزند! و با چنین اشتباهات خطیر و بزرگی پاس گل به آنان ندهند!

اما باید گفت نکته قابل تامین این است که تبلیغات فرهنگی شهر زنجان متولی ندارد، با اینکه پیگیر این موضوع شدیم اما موفق به برقراری ارتباط با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیرامون نظارت بر محتوای نصب شده بر روی بیلبورد‌های سطح شهر زنجان نشدیم.

این در حالی است که بنا به گفته یک منبع آگاه علاوه بر اینکه ارشاد باید بر محتوای این تبلیغات نظارت داشته و پاسخگو باشد باید بخش‌های مرتبط به بحث فرهنگی در شهرداری نیز بر محتوای بنرها و تبلیغات نصب شده بر روی بیلبورد‌ها نظارت کند اما به نظر می‌رسد که این نظارت‌ها به حداقل رسیده و اشتباهات مداوم در حال تکرار است.

البته این اشتباه، تنها اشتباه ثبت شده در کارنامه کاری برخی نیست؛ انگار این مسئول می‌خواهد در سیطره زنجیروار این اشتباهات غرق شود و نداند که در پیرامونش چه می‌گذرد!

زمانی که نقدی منصفانه بر اشتباهی می‌شود، فورا برخی بدون تامل، شمشیر را از رو بسته و به فکر ارائه پاسخ و توجیه کار می‌افتند، غافل از اینکه اگر به این نقد‌ها تمرکز شود قطعا راهنمایی برای عدم تکرار اشتباهات بعدی خواهند بود.

با تمام این‌ها انتظار از مسئولان شهرداری و در راس امور فرهنگی شهرداری زنجان این است که با صراحت بابت اشتباهات مکرر از مردم ولایی و شهید پرور زنجان معذرت‌خواهی کند، باشد که بیش از این وام دار مردم نشود!

زهرا بیات

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : آزاده ] [ ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴ ]
عالیه دست تون درد نکنه فرهنگمعذرت خواهی باید ترویج داده شود.... چرا یک عده قلیل ازخود راضی فکر میکنند همه چیزمیدانند، و زیبایی منظر شهر را در رسیدگی به زیبایی منظر خودمیدانند و یا اینکه برخی ها ملاک انتخاب مسول فرهنگی را جلوی دوربین ظاهر شدن می بینند و.... از ما گفتن بود... خود دانید...
فرم ارسال نظر