logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۱
[ شناسه خبر : ۳۱۸۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
جلوه شور و شعور حسینی در حسینیه اعظم زنجان؛

مسجد حسینیه اعظم زنجان بزرگترین میعادگاه فرهنگی و عاشقان حسینی در کشور است

مسجد-حسینیه-اعظم-زنجان-بزرگترین-میعادگاه-فرهنگی-و-عاشقان-حسینی-در-کشور-است
مسجد حسینیه اعظم زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است که این مسجد مرکز بزرگ ارائه خدمات فرهنگی، عبادی و اجتماعی بوده هر ساله پذیرای خیل عظیمی از عاشقان و دلدادگان حسینی به ویژه در یو‌العباس است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» مسجد یکی از اصلی‌ترین پایگاه اسلامی در ایران به شمار می‌رود که از زمان پیامبر اکرم(ص) در جامعه اسلامی رواج یافته و از مهمترین کاربردهای آن تلاوت قرآن کریم، تبلیغ و سخنرانی، رای گیری، خواندن دعا و مناجات و از همه مهم‌تر قرائت نماز جماعت و ترویج فرهنگ به سبک زندگی ایرانی-اسلامی است.

بیشتر بخوانید

مسجد که از مقدس‌ترین مکان ها در جامعه ایران اسلامی محسوب می‌شود، در زندگی مردم ایران نیز تاثیر بسیاری دارد تا جایی که اجرایی شدن سبک زندگی ایرانی- اسلامی به فعالیت‌های مساجد وابسته بوده و کارکردهای فرهنگی اجتماعی مساجد نیز در نابود کردن دشمنان میهن اسلامی ایران بیشتر مؤثر است.

هر دوره از اسلام دارای اسوه‌های قابل توجهی برای مردم بوده که پیامبر اکرم(ص) در دوره ظهور اسلام الگو و مسجد را به عنوان نخستین پایگاه مؤمنان و مسلمانان معرفی کرده و اکنون امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری الگویی برای مردم ایران به شمار رفته و آنان نیز به اهمیت مسجد و کاربرد آن در مقابله با تهاجمات فرهنگی چندین بار اشاره کرده‌اند.

دشمنان جمهوری اسلامی ایران با هدف‌گیری افکار مردم این کشور و به‌ویژه تضعیف جایگاه مسجد در ایران سعی در قوی‌تر کردن جایگاه خود در جنگ نرم و ادامه این جنگ در میان مردم با استفاده از ابزارهایی از جمله ابزار قومیتی و مذهبی را دارند.

مسجد حسینیه اعظم زنجان از جمله مساجد فعال کشور بوده که امروز به پایگاه فرهنگی مردم به ویژه جوانان تبدیل شده است.

مجتبی شهامی مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه حسینیه اعظم زنجان مرکز و پایتخت شور و شعور حسینی است افزود: اینجا مرکز برگزاری برنامه‌های شاخص در استان است که سال گذشته قریب به ۴۵۰ برنامه فرهنگی با حضور  صدها نفر که از شهرها و یا کشورهای دیگر به مسجد حسینیه اعظم آمده بودند، اجرا شده است.

وی ابراز کرد: مجموعه حسینیه اعظم زنجان شامل شبستان‌های مختلف، صندوق قرض الحسنه، کتابخانه، دارالشفا، سالن اجتماعات و مجموعه کشت و صنعت که در این مجموعه برای مردم خدمات ارائه داده می‌شود.

شهامی بیان کرد: برگزاری برنامه‌ها در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، برنامه‌های مختص ماه رمضان و برنامه‌های مختلف دیگر که در طول سال برگزار می‌شود از برنامه‌های شاخص در حسینیه اعظم زنجان است.

 وی خاطر نشان کرد: این مسجد یک جایگاه مردمی دارد هر برنامه شاخص که قرار است در استان زنجان به اجرا در آید در حسینیه اعطم زنجان برگزار می‌شود.

حس خلوت در فضاهای عبادی جمعی همچو پرستشگاهی است که روح انسان را جلا می‌دهد انسان زمانی که زیر بار فشارهای روحی بسیار قرار می‌گیرد دنبال مکانی است تا با معبود خویش خلوت نموده و روح خود را صیقل دهد.

با ظهور سلسله صفویه در سال 907 هجری قمری به قیادت شاه اسماعیل صفوی، مذهب رسمی ایران"تشیع اثنی عشری" اعلام شد که یکی از دستاوردهای مهم ظهور این سلسله در ایران، تداوم و گسترش عزاداری و تعزیه‌خوانی بود.

 همچنین به دلیل اینکه زیارت عتبات عالیات به خصوص کربلا مورد توجه شیعیان جهان اسلام بود، در مسیر راه‌های مختلف شهری و روستایی قلعه‌هایی برای عزاداری زوار کربلا احداث کردند که "حسینیه" نامیده شد.

تاکنون اولین نمونه‌های لفظ و واژه "حسینیه" در متون تاریخی دوره شاه عباس صفوی از جمله "عالم آرای عباسی" ثبت شده است.

یکی از شهرهای مورد توجه در این دوره "زنجان" بود که علی‌رغم ویرانی ناشی از دوره تیموریان و ادامه این روند، رشد و بالندگی دوباره خود را از دوره صفویه آغاز کرد.

در همین زمان بود که حسینیه‌ای نیز در این شهر احداث شد که متون تاریخی و جغرافیایی موجود به‌جز یک منبع، هیچ منبع دیگری ذکری از "حسینیه زنجان"نیاورده است.

سند مکتوب دیگر که حاکی از قدمت این مکان دارد سنگ نوشته‌ای است که در حال حاضر در راهرو مسجد به دیوار نصب شده و تاریخ 1261 هجری قمری در ذیل اشعار آن مکتوب گردیده است.

مسجد حسینیه اعظم زنجان به ‌عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است که در نوع خود بی‌نظیر است ایام محرم مهمان‌های زیادی از کشور و اقصی نقاط جهان به مرکز پایتخت شور و شعور حسینی مراجعه می‌کنند.

دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران ثبت شده است که به دلیل منحصر به فرد بودن این برنامه و لطف و عنایات سید الشهدا(ع) آوازه این مسجد جهانی شده است و هر ساله عاشقان اباعبدالله(ع) برای حضور در این دسته عظیم و باشکوه به شهر زنجان آمده و از برنامه‌های مربوطه استفاده می‌کنند.

بسیاری از افراد با نیت‌های خاص در این دسته و مکان مقدس حضور به هم رسانده و با اباعبدالله(ع) عهد و پیمان میبندد تا مشکلات مربوطه حل شده و سال بعد حضور پر رنگ‌تر در این مراسمات داشته باشند.

مسجد حسینیه اعظم از مساجد شناخته شده در جهان بود و امروز به بزرگترین کانون فرهنگی کشور و دنیا تبدیل شده است و جزو مساجد شاخص استان است از جمله عواملی که باعث شاخص شدن این مسجد شده اجرای ۴۵۰ برنامه فرهنگی مذهبی در سال 1402 در است.

۲۶ خادم در این مسجد به مردم خدمات می‌دهند و دارای دفاتر نذورات نقد و غیرنقدی است که افرادی تمایل به پرداخت نذورات دارند در محوطه مسجد و برون از آن می‌توانند اقدام کنند.

كتابخانه عمومي سيد الشهدا(ع) حسينيه اعظم زنجان در يكي از محله‌هاي قديمي و جنوب شهر زنجان واقع شده که در تاريخ ۲۴تیر ماه ۱۳۸۹ این کتابخانه عمومی افتتاح شده و تنها كتابخانه موجود در اين محل بوده که در مکان برای جوانان خدمات فرهنگی ارائه می‌شود.

اين كتابخانه 1000 متر و دريك طبقه در كنار مسجد حسينيه اعظم زنجان واقع شده است و کتابخانه دارای دو  سالن مطالعه برای خواهران و برادران با ورودی جداگانه می‌باشد.

کتابخانه دارای بخش کودک، بخش امام حسین شناسی، کافی نت، بخش سمعی و بصری بخش ویژه محققین و پژوهشگران آزاد بخش نشریات وبخش دفاع مقدس می‌باشد.

این کتابخانه دارای 23000 نسخه کتاب بوده و به صورت مخزن باز اداره می‌شود و هر عضو می‌تواند تعداد 5 جلد کتاب را به مدت 14 روز به امانت ببرد و این مدت قابل تمدید است و تمدید کتب به صورت تلفنی هم امکان پذیر می‌باشد.

از اول تا 10 محرم خدمات متعدد پزشکی به صورت رایگان برای عموم مردم در نظر گرفته می‌شود و بیشترین خدمات پزشکی ارائه شده در مدت 10 روز توسط درمانگاه حسینیه اعظم زنجان به عموم مردم مربوط به بخش دندانپزشکی است.

امسال در 10 روز اول محرم یک هزارو 528 نفر خدمات پزشکی به صورت رایگان در حسینیه اعظم زنجان ارائه شد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر