logo
امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰
[ شناسه خبر : ۳۱۸۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

معافیت ارزی از جمله اقدامات موثر در زمینه حفظ و احیا صنایع‌دستی است

معافیت-ارزی-از-جمله-اقدامات-موثر-در-زمینه-حفظ-و-احیا-صنایع‌دستی-است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به تولیدات صنایع دستی به صورت تولید کننده‌های خرد، گفت: معافیت ارزی از جمله اقدامات موثر در زمینه حفظ و احیا مشاغلی همچون صنایع‌دستی است.

مهدی رنگرونا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه صنایع دستی تولید شده در استان و کشور توسط تولیدکنندگان بسیار خرد تولید می‌شود گفت: نباید از فردی که از یک کارگاه کوچک کالا تولید می‌کند و توان تولید در حد تجاری را ندارد انتظار بازگشت ارز صادراتی را داشت.

بیشتر بخوانید

وی افزود: برای اینکه چنین حوزه‌هایی فعال باشد باید به این حوزه‌ها معافیت مالیاتی داده شود و به عبارتی باید به ارز حاصل از صادرات صنایع دستی معافیت بدهیم.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان با بیان اینکه در سال ۷۰ نیز ماجرای پیمان‌سپاری صادراتی مطرح شد گفت: مقرر شد تولیدکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را برگردانند و از جمله صنایع دستی که مشمول بازگشت ارز شد فرش بود. تا اوایل دهه ۷۰ فرش جایگاه بسیار خوبی در امر صادرات در دنیا داشت و جز کالاهای خوب برای ارز‌‌آوری محسوب می‌شد و قشر بالایی را برای ارزآوری به خود مشغول کرده بود. 

وی اذعان کرد: به مرور فرش ایران از بازار‌های صادراتی حذف شد و کشور‌های دیگر بازار صادراتی فرش را بر عهده گرفتند و به اسم فرش ایران و به قیمت پایینتر وارد بازار کرده‌اند.

رنگرونا با اشاره به اینکه با یک تصمیم اشتباه فرش دستباف از سبد صادراتی کشور محو شد گفت: باید عودت ارز صادراتی از صنایعی همچون صنایع دستی برداشته شود تا این صنعت جانی دوباره به خود بگیرد.

رنگرونا، با اشاره به تولیدات صنایع دستی به صورت تولید کننده‌های خرد در استان، گفت: معافیت ارزی از جمله اقدامات موثر در زمینه حفظ و احیا صنایع دستی است.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان، با بیان اهمیت حذف پیمان‌سپاری ارزی، تصریح کرد: داشتن دید و نگرش ملی در خصوص صادرات صنایع دستی الزامی است.

وی با بیان اینکه طرح بیدگینه و قلتوق در زنجان یکی از طرح‌های بی‌نظیر فرش در استان است گفت: باید این طرح‌ها با ترفند‌های مختلف آموزش داده شود، فرشبافان بیمه شده و مورد حمایت قرار گیرند و در این راستا باید اداره فرش استان پای کار باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر