logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۵
[ شناسه خبر : ۳۱۷۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
همزمان با انتخابات؛

شورای نگهبان علت تایید و یا رد صلاحیت کاندید‌ها را شفاف‌سازی نماید

شورای-نگهبان-علت-تایید-و-یا-رد-صلاحیت-کاندید‌ها-را-شفاف‌سازی-نماید
شورای نگهبان باید با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص علت تایید و یا رد صلاحیت‌ کاندید‌ها، در تقابل با جنگ رسانه‌ی ایجاد شده قرار گیرد با شفاف‌سازی توسط شورای نگهبان؛ بمباران و هجمه‌ی رسانه‌ای دشمن و اپوزیسیون مخالف نظام و معاندین در خصوص انتخابات خنثی خواهد شد.

به گزارش موج رسا; در آمریکا، اروپا، کشور‌های توسعه یافته و یا در حال توسعه یک بحث مطرح است که آیا این کشور‌ها دو مجلسی‌ هستند یا خیر؟ در کشوری همچون آمریکا تقسیم بندی مجالس وجود دارد‌.

بیشتر بخوانید

در کشور ما نیز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک مجلس ملی و یک مجلس سنا وجود داشت؛ و تقرییا در تمام کشور‌ها شرایط به همین روال بود به طوری که در این مجلس افرادی که متخصص‌تر از سایر نمایندگان بودند با رعایت مصلحت نظام و حکومت اقدام به بررسی قوانین می‌کردند.

طبیعی است که نمایندگان مجلس منتخب مردم هستند اما در هر حال تخصص لازم را در تصدیق قوانین انجام شده و مصلحت کشور را به طور کلی نمی‌توانند عهده‌دار شوند.

شورای نگهبان مطابق با قانون اساسی و شان مبین اسلام وظیفه و کار کرد خاص خود را دارد؛ شورای نگهبان نیز ‌به وسیله مردم و رهبری نیز به صورت غیر مستقیم از طریق مردم انتخاب می‌شود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تفاوت‌های بسیاری بین ولایت فقیه با نظام‌های سلطنتی به وجود آمد. به طوری که در زمان طاغوت شاه نظر شخصی خود را در اداره کشور اعمال می‌کرد اما ولی‌فقیه که به صورت غیر مستقیم منتخب مردم است هیچ گاه نظر شخصی خود را اعمال نمی‌کند و صرفا مراقب است تا در سیستم حکومتی اسلام احکام جاری شود و زیر پا گذاشته نشود.

مجلس خبرگان نیز انتخاب مردم است که توسط مجلس و قوه‌قضاییه معرفی می‌شود اما مجلس خبرگان وظایف و کارکرد‌هایی خاصی دارد به طوری که قوانین را فیلتر می‌کند و قوانینی که مخالف با قانون اساسی و احکام شرعی باشد را به تصویب نمی‌رساند تا با مواردی که مطرح شد منطبق شود.

در بحث انتخابات نیز مجلس خبرگان طبق وظیفه‌ای که بر عهده دارد حفاظت و حراست از قانون را انجام می‌دهد. از طرفی اشخاصی که کاندید انتخابات می‌شوند صلاحیت این افراد توسط مجلس خبرگان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در کشور‌های دیگر نیز شخصی که مقرر است تا به عنوان نماینده انتخاب شود باید صلاحیت لازم را داشته باشد. بنابراین باید از چند نفر سیاسیون امضا بگیرد و از سویی دیگر باید یک وثیقه نیز برای امید به انتخاب شدنش ارائه دهد، بنابراین وظایف شورای نگهبان کاملا مشخص است و مطابق قانون اقدام می‌کند.

در خصوص اقدامی که باید در برهه کنونی در خصوص انتخابات توسط مجلس خبرگان انجام‌ شود نیز باید گفت: انتخابات پیش‌‌رو بسیار مهم و حایز اهمیت می‌باشد. 

با اینکه شورای نگهبان سخت نمی‌گیرد و صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند، فرض بگیرید نماینده‌ای که لیبرال، پوپولیست باشد و یا توانایی لازم را نداشته باشد، یا وابسته به اپوزیسیون خارجی، یا وطن دوست نبوده و پایبند به قانون اساسی نباشد چه‌طور می‌تواند در مجلس شورای اسلامی قوانینی تصویب کند که مطابق با قانون اساسی باشد؟

از طرفی شورای نگهبان باید در تایید صلاحیت‌ها یک پارامتر‌ها و آیین‌نامه‌هایی را به صورت مصوب و شیوا داشته باشد تا تایید صلاحیت‌ها به صورت سلیقه‌ای نبوده و به صورت قانونمند باشد. به طور مثال اگر فرد پایبند قانون اساسی باشد، و سو شهرت نداشته باشد و ...‌ اما در یک بند؛ شرایط مطابق با پارامتر‌ها را نداشته باشد این ایراد باید به صورت شیوا مشخص شود و به کاندید رد صلاحیت شده اطلاع‌رسانی شود تا فرد علت رد خود را متوجه شود.

اگر در بحث تعیین صلاحیت‌ها دقت شود؛ افرادی که انتخاب می‌شوند اصل بر برائت گرفته شود، اگر نرم و پارامتر‌ها تعریف شده باشد کسی گلایه‌مند نخواهد بود و مشارکت در حضور انتخابات نیز بالاتر می‌رود.

مقام معظم رهبری نیز فرمودند انتخابات پیشرو از حساسیت بالایی برخورددار است و به نظر می‌رسد دشمن و معاندان نیز بر روی این موضوع ورود کرده‌اند تا مانع مشارکت مردمی باشند، مسئولان، مدیران، شورای نگهبان با شفاف‌سازی موضوع نقطه ضعفی به دشمن ندهند و به مردم اطمینان شفاف‌سازی دهند چراکه در کشورمان مشکل شفاف‌سازی وجود دارد.

در بحث انتخابات؛ شورای نگهبان با وجودی که وظیفه خطیری دارد و باید کاندید‌ها را از فیلتر رد کند، اما اگر این وظیفه را به صورت شفاف، گویا و روشن انجام دهد و مردم به علت تایید و رد صلاحیت‌ها آگاه باشند، تاثیر گذار بر مشارکت عمومی در انتخابات خواهد شد‌. چراکه اگر مردم متوجه باشند که فرد مورد نظرشان برای نمایندگی پایبند اصول است برای انتخابش حتما در انتخابات حضور خواهد یافت.

طبق تجریه‌های تلخی که مردم از جناح‌های سیاسی دارند به این نتیجه رسیده‌اند که عدم مشارکت و تحریم انتخابات به ضرر خودشان خواهد بود، اگر نماینده مورد نظر که پایبند به نظام اسلامی و قوانین کشورمان باشند به مجلس راه یابند، مردم نیز حرفشان را از طریق نماینده به کرسی خواهند نشاند. اما اگر مشارکت وجود نداشته باشد عملا دچار خود تحریمی خواهیم

شد.

جبهه انقلاب، سیستم و شورای نگهبان باید تلاش برای، شفاف‌سازی نمایند و زمینه را برای حضور حداکثری فراهم کنند.

در پاسخ به این سوال پیرامون اینکه چرا تمرکز دشمن بر روی انتخابات پیشرو است، باید گفت: اولا در کشور ما در بحث انتخابات قوانین ناقص است و به صراحت باید گفت نمایندگان محترم در هر دوره به دلیل اینکه خودشان تمایل دارند در دوره بعدی نیز شرکت داشته باشند قوانینی که تصویب می‌نمایند قوانینی نیست که مصلحت عموم را در بحث انتخابات تامین کند. بلکه بیشتر یک نگاه کوچکی نیز به آینده فردی خود دارند بنابراین وقتی که نگاه جمعی قربانی نگاه فردی شود مشکلات ایجاد می‌شود.

در بحث قوانین انتخاباتی در کشور مشکل وجود دارد و اختیاری بودن انتخابات در کشور بی‌معنی است.

  اینکه شخص باید در انتخابات مشارکت داشته باشد و در اغلب قوانین کشور‌ها فرد موظف به شرکت در انتخابات است و حتی جرائم نقدی و برخی جرائم دیگر نیز برای عدم شرکت در انتخابات فرد واجد شرایط پیش‌بینی شده است در کشور ما انتخابات اجباری نیست، و این نشان می‌دهد محبوبیت سیستم کاهش یافته است.

دشمن به دلیل این بر روی انتخابات کار می‌کند که درصد انتخابات را پایین بیاورد چراکه این گونه تصور دارد که با کاهش حضور مردم در انتخابات سیسیتم مقبولبت خود را از دست داده است، در صورتی که اصلا چنین نیست.

دشمن به جهت پایین آوردن مشارکت مردم در انتخایات پیشرو فعالیت خود را آغاز کرده است جبهه انقلاب و سیستم نیز باید شفاف‌سازی را انجام دهد، چرا که فرصت اندک است و امکان بازسازی و اصلاح قوانین فعلا ممکن نیست. اما باید کار بزرگی انجام شود، موضوعات و آسیب‌ها تا فرصت موجود است مورد پژوهش قرار گیرد و کاستی‌ها مشخص شود، علت کاهش مشارکت عمومی نیز عارضه یابی و برطرف گردد.

شورای نگهبان باید با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص تایید صلاحیت‌ها، در تقابل با جنگ رسانه‌ای ایجاد شده قرار گیرد و وظیفه و تکالیف قانونی خود را مشخص کند و علت تایید و رد صلاحیت‌ها خود اعلان کند.

با شفاف‌سازی توسط شورای نگهبان؛ بمباران و هجمه‌ی رسانه‌ای دشمن و اپوزیسیون مخالف نظام و معاندین در خصوص انتخابات خنثی خواهد شد.

ابراهیمی، فعال سیاسی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر