logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۴
[ شناسه خبر : ۳۱۷۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان:

ارزش کالای صادراتی از استان زنجان در چهار ماهه نخست امسال به ۱۳۰ میلیون دلار رسید

ارزش-کالای-صادراتی-از-استان-زنجان-در-چهار-ماهه-نخست-امسال-به-۱۳۰-میلیون-دلار-رسید
رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان با بیان اینکه میزان صادرات استان از طریق گمرک در سال گذشته ۵۷۰ میلیون دلار بود گفت: میزان صادرات در ۴ ماهه امسال به ۱۳۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی "موج رسا"; مهدی رنگرونا امروز ۲۲ مرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه سالی که گذشت سال پر چالش در حوزه اقتصادی بود اظهار داشت: این چالش‌ها به نوعی حل شد، هر چند مسائل و مشکلات در این حوزه هنوز وجود دارد؛ البته بیشتر مشکلات کشوری است و استانی نیست و نیاز حل شدن دارد.

بیشتر بخوانید

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات که از چالش‌های اصلی است و اخیرا رخ داد، ابلاغیه دو هفته قبل است گفت: طبق این ابلاغیه صادرکنندگان باید در خصوص مواد معدنی فلزی و غیر فلزی عوارض صادراتی پرداخت نمایند. اما اوایل عوارض صادراتی نیم درصد بود که امسال عواض به دو درصد افزایش یافت و در چهار ماه گذشته نیز هر انچه با نیم درصد صادر شده باید مابه‌التفاوت عوارض نیز پرداخت شود.

وی با طرح این موضوع که باید صادرکنندگان تکلیف خود را اول سال بدانند و ابلاغیه‌ها اول سال ارائه شود گفت: از دولت انتظار داریم که این ابلاغیه‌ها را زودتر اعلام کنند.

رنگرونا در ادامه گفت: نکته بعدی این است که عوارض صادراتی شامل شمش سرب، روی و مس می‌شود و این سه قلم عمده صادرات استان را شامل می شود و وضع عوارض ممکن است تاثیر بر بازار و بازار‌رسانی داشته باشند.

وی اذعان کرد: تمام صادرکنندگان سرب و روی مکلف شده‌اند تا ۲ درصد را پرداخت کنند و حتی مکلف شدند ما به التفاوت را از ابتدای سال نیز پرداخت نمایند و قانون گمرک است و هیچ کاری نمی توان انجام داد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه ۳۶ واحد صادراتی در حوزه سرب و روی و مقاطع فولادی در استان فعال است گفت: عوارض صادراتی ابلاغ شده باید توسط این واحد‌ها پرداخت شود.

رنگرونا با بیان اینکه میزان صادرات استان از طریق گمرک در سال گذشته ۵۷۰ میلیون دلار بود یاداور شد: میزان صادرات در ۴ ماهه امسال به ۱۳۰ میلیون دلار رسیده است. و قسمت عمده شمش و روی به بیش از ۴۰ کشور از جمله ترکیه، عراق، روسیه، آذربایجان، چین، قطر، هندوستان و چند کشور دیگر صادر می‌شود. 

رنگرونا در خصوص بحث ارزش کالاهای صادراتی نیز یادآور شد: دولت بر روی مواد خام و نیمه خام عوارض صادراتی در نظر گرفته اما اساسا شمش روی کالای خام نیست و تلاش می‌کنیم شمس روی را از کالای خام خارج کنیم. اما نکته‌ای که هست ارزش هر تن کالای صادراتی در کشور ۳۴۸ دلار است و این امر در استان ۱۳۷۸ دلار بوده و استان زنجان ۴ برابر نسبت به ارزش میانگین کشوری ارزش صادراتی بالاتری دارد.

 وی با اشاره به اینکه یک برنامه صادراتی برای استان تعیین شده و بر اساس همان برنامه باید پیش می‌رویم گفت: بر این امر امسال تصمیم گرفتیم چند کشور هدف دیگر برای اضافه کردن سبد کالاهای صادراتی استان در نظر بگیریم و یکی از این کشورها هند است و نگاه ویژه به این کشور خواهیم داشت چراکه کشورمان با هند مراوده دارد و بازار بسیار بزرگی دارد و یک ظرفیت بزرگ در حوزه تجارت برای استان محسوب می‌شود. 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه ارزش وارداتی سال ۱۴۰۱ در حدود ۳۸۴ هزارو ۷۰۰ دلار بوده گفت: امیدواریم حوزه صادرات و واردات را افزایش بدهیم.

رنگرونا، با اشاره به تولیدات صنایع دستی به صورت تولید کننده‌های خرد در استان، گفت: معافیت ارزی از جمله اقدامات موثر در زمینه برای حفظ و احیا صنایع دستی است.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان، با بیان اهمیت حذف پیمان‌سپاری ارزی، تصریح کرد: داشتن دید و نگرش ملی در خصوص صادرات صنایع دستی اساسی است.

رنگرونا با اشاره به نبود تجار قوی و قدرتمند در حوزه تجارت استان گفت: دانش حوزه تجارت، زبان و نحوه رفتار و گفتار و اصول بازار‌یابی از جمله الویت‌های تجار است.

وی با بیان اینکه اتاق زنجان در حوزه‌های آموزشی تجارت به صورت عملی وارد عمل شده است، تصریح کرد: آموزش از جمله الویت‌های تاجر پروی دراستان و ایران است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر