logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۷
[ شناسه خبر : ۳۱۶۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه:

پاکسازی و مرمت تزیینات ایوان غربی طبقه دوم گنبد سلطانیه آغاز شد

پاکسازی-و-مرمت-تزیینات-ایوان-غربی-طبقه-دوم-گنبد-سلطانیه-آغاز-شد
مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: پاکسازی و مرمت تزیینات ایوان غربی طبقه دوم گنبد سلطانیه آغاز شد.

ابوالفضل عالی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: قریب به ۱۵ روز است که در مرحله پاک‌سازی تزیینات ایوان غربی طبقه دوم گنبد سلطانیه هستیم که پس از اتمام کار به مرمت خواهیم پرداخت که تا اواخر مهرماه به طول خواهد انجامید.

بیشتر بخوانید

مدیرکل پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه افزود: کارگاه‌های مرمت گنبد جهانی سلطانیه یکی از کارگاه‌های فعال مرمتی است که سال‌هاست آغاز به کارکرده و همچنان در حال فعالیت است و نمی‌توان تاریخ روشنی را برای پایان کار مرمت آن اعلام کرد؛ زیرا در کارهای مرمتی، کیفیت کار مهم است.

وی اذعان کرد: یکی از عمده‌ترین و اولویت‌دارترین کار‌ها در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، ساماندهی ارگ سلطانیه است.

وی با بیان اینکه پروژه بزرگ است و زمانی طولانی حداقل ۲۵ ساله برای اتمام مرمت نیاز است افزود: با این وجود پیشنهاد شده تا بتوانیم ۱۰۰ میلیارد تومان در ۵ سال آینده جذب نماییم و اگر اعتبار جذب شود حتی در ۳ سال پیشرو نیز می‌توانیم پروژه را به اتمام برسانیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه با بیان اینکه طرح ساماندهی ارگ اماده شده است گفت: بر اساس طرح موجود مقرر است ساماندهی انجام شود و این امر جزو اویت‌ها قرار دارد.

عالی در ادامه با اشاره به اینکه سال‌هاست مطالعات باستان‌شناسی در ارگ سلطانیه متوقف شده اما دوباره این مطالعات آغاز خواهد شد تصریح کرد: کارگاه‌های مرمت گنبد سلطانیه نیز دو سال تعطیل بود اما فعال شدن کارگاه‌ها نیز جز برنامه‌های کاری است و حتی داربست‌های انجام کار نیز آماده است. 

وی در خصوص اختصاص اعتبار سالانه برای ساماندهی گنبد سلطانیه یاداور شد: اعتبار لازم از وزارت میراث فرهنگی و از اداره کل پایگا‌ها همواره درخواست می‌شود و اختصاص می‌یابد اما میزان جذب پایین است.

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی در پیشبرد اقدامات و اهداف وجود دارد اذعان کرد: اما کار متوقف نشده و سال‌ها اقدامات انجام شده با این وجود نمایشگاه ۷۰ سال مرمت نیز در گنبد برگزار شد که سیر تکامل فعالیت‌ها و به ویژه مرمت در آن‌ به تصویر کشیده شده بود.

زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر