logo
امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۸
[ شناسه خبر : ۳۱۶۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

مشکلات کشت قراردادی گندم در استان زنجان احصا شد

مشکلات-کشت-قراردادی-گندم-در-استان-زنجان-احصا-شد
مدیر‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه کشت قراردادی گندم در سال گذشته دیر هنگام به استان اعلام و در نهایت اجرا شد گفت: مشکلات این طرح همانند بیمه اختیاری، احصا و برای حل آن به امور مربوطه در کشور اطلاع‌رسانی شد.

ولی‌اله زمانی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص کشت قرار دادی گندم اظهار داشت: در این زمینه، انعقاد قرار داد با شرکت غله انجام شده است اما برخی موارد همچون اطلاع‌رسانی بیمه، برگزاری دوره‌های آموزشی، تهیه پلتفرم از طریق جهاد کشاورزی شهرستان‌ها صورت گرفته است. 

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه در کشت قراردادی؛ بیمه به صورت کامل اختیاری باید انجام می‌شد افزود: اما ظاهرا در عمل یا کشاورز نتوانسته نسبت به صحت ثبت قرار اقدام کند و یا اینکه ایرادات از طریق ارگان‌های ذیربط انجام شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: طبق پیگیری‌ها و مکاتباتی که با تهران انجام شده، مسائل و مشکلات متعدد طرح کشت قرار دادی گندم اطلاع‌رسانی شده است.

وی اذعان کرد: یکی از مسائل؛ شروع کشت قراردادی گندم آبی در استان، پس از اتمام دوه کشت بود و عملا کشاورزان گندم کار آبی استان از مزایای یارانه کشت بهره‌مند نشدند و این موضوع به تهران انتقال یافت.

زمانی ادامه داد: عملیات شروع ثبت کشت قراردادی گندم سال گذشته ۷ آذر ماه اجرایی و عملی شد که کشت گندم تقریبا به اتمام رسیده بود. و این امر به استان و به شرکت غله ارتباطی ندارد چراکه فاز اجرا از طریق ابلاغ کشوری از این زمان آغاز شد.

وی با بیان اینکه بیمه گندم آبی در کشت قراردادی اختیاری بود گفت: مساحت عمده گندم آبی تحت پوشش بیمه قرار داده شده است و طبق تعرفه بیمه برای هر هکتار گندم آبی بین ۴۰۰ الی ۸۵۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است که در کل مبلغ ۳۲ میلیارد ریال از بابت بیمه از کشاورزان کسر شود و این موضوع نیز پیگیری و درخواست بررسی نیز داده شده است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه عمده ثبت قراردادها با همکاری عوامل جهاد کشاورزی شهرستان و بخش‌ها انجام شده است یاداور شد: تعدادی از کشاورزان طی مراجعات حضوری و تلفنی اعلام کرده‌اند که رضایتی برای بیمه کشت گندم آبی ندارند، با این حال برخی اراضی گندم آبی بعد از اطلاع کشاورز بیمه شده در حالی که مبلغ بیمه از ردیف اعتباری تخصیص یافته به کشاورز و صندوق بیمه کشاورز واریز شده و از خود کشاورز دریافت نشده است.

وی در پاسخ به سوالی بیان کرد: در زمان تحویل گندم آبی به مراکز خرید مبلغی به عنوان حق بیمه از رسید خرید گندم کسر می‌شود و همین امر سبب مراجعه کشاورزان به مراکز خرید و درخواست عودت مبلغ کسر شده بیمه از مبلغ خرید شده است. 

زمانی با بیان اینکه با نزدیکی به اوج برداشت گندم در اواخر تیر؛ کسر بهای وجه بیمه از رسید خرید گندم موجب مراجعات و اعتراضات کشاورزان می‌شود گفت: این امر سبب اختلال در فعالیت مراکز می‌شود و این موضوع از قبل پیش‌بینی شده بود. 

وی ادامه داد: در همین راستا در خواستی از تهران شد تا با توجه به اختیاری بودن بیمه و نارضایتی کشاورزان از پرداخت هزینه بیمه و همچنین در راستای تشویق کشاورزان برای مشارکت در طرح کشاورزی قردادی در سال آتی؛ مبالغ بیمه بلاعوض محاسبه شود و نسبت به کسر بیمه از محل رسید اقدام شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: این طرح به دلیل اینکه در سال اول اجرا در استان قرار داشت بدون برنامه‌های لازم انجام شد و به همین دلیل با مشکلات و آسیب‌هایی مواجه شد که مشکلات الان خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر