logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۷
[ شناسه خبر : ۳۱۵۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس بهزیستی ابهر در گفتگو با موج رسا:

فعالیت ۸۰ درصد متکدیان در شهرستان ابهر استان زنجان سازماندهی شده است

فعالیت-۸۰-درصد-متکدیان-در-شهرستان-ابهر-استان-زنجان-سازماندهی-شده-است
رئیس بهزیستی ابهر گفت: طبق بررسی‌های انجام شده ۲۰ درصد از این افراد به دلیل نیاز مالی این کار را انجام می‌دهند و ۸۰ درصد به صورت سازماندهی شده و یا معتاد هستند و برای تأمین مواد خود تکدیگری می‌کنند.

علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا موج رسا; اظهار کرد: تعداد متکدیانی که توسط شهرداری به اورژانس اجتماعی تحویل داده شده است در چهار ماهه اول سال جاری ۴۲ مورد است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: اقداماتی که اورژانس اجتماعی انجام داده است اعم از هماهنگی با کمیته امداد و دادگستری تعهد کتبی از آنها گرفته ، اعزام به کشور خود که اکثرا از کشور پاکستان بوده و به برخی نیز کمک‌های مالی صورت گرفته است و کودک متکدی دو مورد بوده است.

تکدی‌گری افراد خارجی در ابهر

لطیفی با بیان اینکه سازمان بهزیستی مسئول ساماندهی این متکدیان است، گفت: در سطح شهرستان با سه گروه متکدی مواجه هستیم، گروه اول متکدیان حرفه‌ای غیربومی و سازماندهی شده هستند که معمولا از کشور پاکستان و استان قزوین سر ساعتی با ماشین به شهرستان آورده و سر ساعتی هم جمع‌آوری می‌شوند،.

وی ادامه داد: گروه دوم نیز متکدیان حرفه‌ای بومی هستند که بارها از آنها تعهد گرفته می‌شود که اصلا تاثیری ندارد و بعد از سه روز دوباره کار خود را شروع ‌می‌کنند، گروه سوم هم متکدیان موردی یا مقطعی که برای شهرستان یا استان دیگری هستند که مسافر هستند و به مشکل مالی برمی‌خورند و در چهارراه می‌ایستند و از افرادی درخواست پول می‌کنند و بعد شهر را ترک می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ابهر تصریح کرد: با مشکلاتی اعم از نبود مکانی برای اسکان این افراد در شهرستان و بی‌اثر بودن تعهداتی که بهزیستی از این‌گونه افراد می‌گیرد، این افراد اصلا پایبند و متعهد نیستند روبرو هستیم.

این مسئول افزود: از مراجع قانونی نیز اقدام شده و درخواست کردیم حداقل سه روز بازداشت شوند ولی با تعهد دوباره به این کار مشغول می‌شوند و با توجه به اینکه اغلب این افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند و به آنها کمک‌های مالی و بسته‌های غذایی داده می‌شود اما متاسفانه این افراد متکدیان حرفه‌ای هستند و مجدد به این کار برمی‌گردند.

لطیفی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده ۲۰ درصد از این افراد به دلیل نیاز مالی این کار را انجام می‌دهند و ۸۰ درصد به صورت سازماندهی شده و یا معتاد هستند و برای تأمین مواد خود تکدی‌گری می‌کنند.

وی با بیان دو راهکار برای رفع این مشکل گفت: اولین راهکار این است که با توجه به اینکه در مرکز استان‌ ما شاهد فعالیت مراکز نگه‌داری از افراد آسیب‌پذیر و نیازمند هستیم که حتی تحت مشاوره قرار می‌گیرند اما شهرستان‌ها فاقد چنین مکان‌هایی هستند بنابراین این مراکز باید از طریق شهرداری و یا خیرین ساخته شود و راهکار دوم اعمال جرم صورت بگیرد که بسیار در ساماندهی متکدیان موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر