logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۱
[ شناسه خبر : ۳۱۵۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

۲۱ لاشه دام‌ قربانی در روز عاشورا و تاسوعا از چرخه مصرف حذف شد

۲۱-لاشه-دام‌-قربانی-در-روز-عاشورا-و-تاسوعا-از-چرخه-مصرف-حذف-شد
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه در شهرستان زنجان در دو روز تاسوعا و عاشورا ۱۴۶۹ گوسفند، بز، بزغاله و گاو و گوساله مورد بازرس کارشناسان دامپزشکی قرار گرفت گفت: ۲۱ لاشه دام ضبطی در این دو روز از چرخه استفاده حذف شد.

محمد‌باقر حاج‌کاظمی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در روزهای مرتبط با عاشورا و تاسوعای حسینی بازرسی و نظارت بهداشتی دام‌های قربانی مربوط به شهرستان زنجان (هیات‌های عزاداری مربوط به شهرهای زنجان، ارمغانخانه، سهرین) انجام شد.

بیشتر بخوانید

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در شهر زنجان، بعد از اقدامات مرتبط با نظارت‌های بهداشتی و شرعی ذبح دام های قربانی که توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شد. جهت تکمیل مراحل کشتار و سالم‌سازی گوشت، لاشه‌ها جهت خنک‌سازی و طی مراحل جمود نعشی به سردخانه منتقل شدند و به مدت ۲۴ ساعت در آنجا نگهداری شدند، متعاقبا جهت قطعه‌بندی و بسته‌بندی اصولی، لاشه‌ها به یک واحد قطعه‌بندی ارسال شد تا مجددا بازرسی، قطعه‌بندی و بسته‌بندی شود. بعد از آماده‌سازی در بسته‌بندی‌های تمیز و مرتب، بنا به تشخیص متولیان هیات‌های مذهبی، قسمتی از آن بصورت تازه و قسمتی بصورت منجمد بعنوان بسته‌های متبرک در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا در شهرستان زنجان در دو روز تاسوعا و عاشورا ۱۴۶۹ گوسفند، بز، بزغاله و گاو و گوساله مورد بازرسی توسط کارشناسان دامپزشکی قرار گرفتند.

حاج‌کاظمی اذعان کرد: بعد از ذبح دام‌های قربانی، تعداد ۲۱ لاشه بصورت کامل از چرخه مصرف خارج شد و تعداد ۱۶۹ لاشه بصورت موضعی مشکلات بهداشتی داشتند که اقدامات اصلاحی در مورد آنها نیز انجام شد و به بقیه لاشه اجازه مصرف داده شد.

وی گفت: با توجه به نظارت‌های حین ذبح دام های قربانی و از آن مهم‌تر اقدامات آموزشی قبلی که با هماهنگی هیات امناء دستجات عزاداری و همکاری ذابحین‌ انجام شده بود، تنها یک لاشه دام سبک به علت ملاحظات شرعی غیر قابل مصرف تشخیص و از چرخه مصرف خارج شد.

وی بیان کرد: کل وزن لاشه ضبط شده به ۳۴۷کیلوگرم رسید.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر