logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۳
[ شناسه خبر : ۳۱۴۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]

برگزاری آیین سنتی شاه حسین گویان در شریف آباد ابهر

برگزاری-آیین-سنتی-شاه-حسین-گویان-در-شریف-آباد-ابهر
شاه‌حسین‌گویان نوعی مراسم مذهبی است که در ایام ماه محرم در شریف آباد ابهر برگزار می‌شود. این مراسم از چند روز مانده به ماه محرم تا دهمین روز از همین ماه و ظهر عاشورا ادامه می‌یابد. در زبان ترکی آذربایجان، مردم به این مراسم «شاخسِی» می‌گویند که کوتاه‌ شده واژه «شاه‌حسین» است.

به گزارش موج رسا; شاخسی (شاه‌حسین) در اصل یک رژهٔ نظامی است. در مراسم شاه‌حسین‌گویان، عزاداران نوعی چوب مخصوص این نوع عزاداری، که قبلاً از قمه یا شمشیر استفاده می‌شد را از زمین تا فرق سر خود حرکت می‌دهند و وقتی که چوب به زمین نزدیک می‌شود، همگی با صدای بلند ندای «شاخسِی» (شاه‌حسین) و زمانی که چوب به سرشان نزدیک می‌شود، همگی با صدای بلند ندای «واخسِی» (وای‌حسین) سرمی‌دهند.

بیشتر بخوانید

این حرکت به نشانهٔ جنگ یاران حسین بن علی با یاران یزید بن معاویه در صحرای کربلا است. همچنین عزاداران در حین عزاداری، دست خود را بر پشت یک‌دیگر قرار می‌دهند و با این حرکت خود، اتحاد و انسجام خود  را نشان می‌دهند.

شاه‌حسین‌گویان نوعی مراسم مذهبی است که در ایام ماه محرم در شریف آباد ابهر برگزار می‌شود.

این مراسم از چند روز مانده به ماه محرم تا دهمین روز از همین ماه و ظهر عاشورا ادامه پیدا می‌کند. در زبان ترکی آذربایجانی، مردم به این مراسم «شاخسِی» می‌گویند که کوتاه‌شدهٔ واژهٔ «شاه‌حسین» است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر