logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
[ شناسه خبر : ۳۱۴۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ناحیه ابهر در گفتگو با موج رسا:

زنان یکی از عناصر نقش‌آفرین در نهضت عاشورا بودند

زنان-یکی-از-عناصر-نقش‌آفرین-در-نهضت-عاشورا-بودند
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ناحیه ابهر گفت: زنان عاشورایی با حضور خود و نقش جاودانه‌شان ثابت کردند تکلیف اجتماعی خاص مردان نیست، بلکه آنان نیز بنابر وظیفه شرعی که بر دوش دارند، باید به جریان‌های اجتماعی توجه کنند، بی‌تردید زنان یکی از عناصر نقش‌آفرین در نهضت عاشورا بودند.

حجت‌الاسلام ابراهیم شاهسوند در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: بی‌تردید، زنان یکی از عناصر نقش‌آفرین در نهضت عاشورا بودند، به جرات می‌توان گفت اگر قیام امام حسین (ع) پایداری و ماندگاری اسلام را امضا کرد سهم بزرگی از آن مرهون فداکاری زنانی است که در تاریخ، مثل و مانندی ندارند. 

بیشتر بخوانید

 

وی با بیان اینکه زنان عاشورایی با حضور خود و نقش جاودانه‌شان ثابت کردند تکلیف اجتماعی خاص مردان نیست، گفت: بلکه آنان نیز بنابر وظیفه شرعی که بر دوش دارند، باید به جریان‌های اجتماعی توجه کنند و هرگاه مسئله حمایت از دین و اقامه حق به میان می‌آید در صحنه حضور یابند.

 

حجت‌الاسلام شاهسوند تصریح کرد: واقعه عاشورا حقیقتا تلخ و جانسوز است، اما در درون خود تابلویی زیبا از آزادگی، شناخت انسان‌ها و بزرگی مقام زن است، تابلویی که در آن می‌توان زنان و مردان را دوشادوش یکدیگر در راه اعتلای حق مشاهده کرد، به گونه‌ای که مردان در صحنه نبرد جنگیدند و به شهادت رسیدند و زنان حتی در اسارت نیز پیام آنها را شهر به شهر به همگان ابلاغ کردند.

 

وی افزود: نقش آفرینی زنان در حادثه عاشورا، الگویی برای زنان مسلمان است تا برای اعتلای کلمه الله و در راه احقاق حق در اجتماع حضور فعال داشته باشند، چنان‌که در دوران مبارزه با حکومت منحوس پهلوی و نیز در دوران دفاع مقدس، زنان با الگوگیری از حضرت زینب (س) و دیگر زنان عاشورایی، نقش‌های مهمی را رقم زدند.

 

این مسئول گفت: زنان در نهضت عاشورا دارای جایگاه ویژه‌ای هستند تا آنجا که نقش و حضور فعالانه آنها در همه مراحل این نهضت به روشنی دیده می‌شود. در واقع آنان تبلور راستین ارزش‌ها و آرمان‌های مقدس اسلامی و انسانی بودند که علیرغم علاقه طبیعی‌شان به زندگی بی‌دغدغه در کنار همسر و فرزند، در آن برهه حساس تاریخی احساس مسئولیت کردند و سکوت و بی تفاوتی را روا ندانستند، آنان در تعارض دین و دنیا، دین را مقدم دانستند و برای ادای تکلیف شرعی خود، از تمام مظاهر دنیوی و علایق خویش گذشتند و نام خود را در تاریخ جاودانه کردند.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ناحیه ابهر با اشاره به جمله‌ای از دکتر بنت الشاطی درباره حکمت همراهی زنان با کاروان حسینی، گفت: زینب (س) خواهر حسین (ع) با خطبه‌ها و افشاگری‌های خود، مزه و لذت پیروزی را از ابن زیاد و یزید گرفت و قطره‌هایی از زهر کشنده در جام‌های آنان سرازیر کرد، یعنی با اقدامات زینب (س) شادی بنی امیه دیری نپایید و پیروزی‌شان دوامی نیافت و زمانی دراز نگذشت که نتیجه کار زینب (س) به شکست و نابودی امویان منتهی شد.

 

وی تصریح کرد: هر رویداد سیاسی که پس از کربلا به وقوع پیوست از خروج مختار، انقلاب ابن زبیر، سقوط دولت اموی و قیام دولت عباسی و استواری و ریشه‌دار شدن مذهب شیعه و نهضت حسینی، سبب همه این مسائل حضرت زینب (س) بود.

 

حجت‌الاسلام شاهسوند افزود: در نتیجه حضور مسئولانه زنان در قیام امام حسین (ع) و همدلی و همراهی آنان با نهضت حسینی، گویای آن است که زن می‌تواند برای رسیدن به والاترین مقام انسانی، هم‌پای مردان و شهیدان اسلام گام بردارد و برای تجدید حیات اسلام، مجاهدتی ثمربخش و چشم‌گیر داشته باشد این زنان که همانند دیگر زنان دارای عاطفه و احساس بودند، علیرغم علاقه به زندگی بی‌دغدغه و بدون اضطراب، با تشویق همسر و فرزندان برای یاری فرزند رسول خدا (ص) خود نیز همراه و هم‌پای آنان در مسیر اعتلای حق و جامعه اسلامی کوشیدند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر