logo
امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۵
[ شناسه خبر : ۳۱۴۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

ذبح غیر مجاز دام خطر بیماری‌های مشترک را افزایش می‌دهد

ذبح-غیر-مجاز-دام-خطر-بیماری‌های-مشترک-را-افزایش-می‌دهد
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مردم از مصرف فوری گوشت قربانی به دلیل وجود بیماری‌های مشترک انسان و دام بپرهیزند.

محمد‌باقر حاج‌کاظمی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه افرادی که قصد دارند تا از روستاها یا مکان‌هایی که ناظر دامپزشکی حضور ندارد خرید دام را جهت ذبح قربانی در دسته حسینیه انجام دهند باید به نکاتی توجه داشته باشند اظهار داشت: شهروندان در موقع خرید دام توجه داشته باشند که دام خریداری شده سرحال بوده، چشم‌ها براق و پوزه و بینی دام تمیز و بدون آبریزش و ترشحات سفید رنگ باشد، پوست و پشم سالمی داشته و دارای زخم و یا ریختگی پشم نباشد، علائم بیماری مانند عطسه، سرفه و تب نداشته باشد.

بیشتر بخوانید

وی تاکید کرد: در هنگام خرید دقت شود زیر بغل، کشاله‌ران، زیر دنبه کنه وجود نداشته باشد، چرا که اگر کنه وجود داشته باشد بلافاصله پس از ذبح از دام جدا شده و در محیط اطراف پخش می‌شود و ممکن است خود را به انسان برساند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و دام وجود دارد اما بیماری که در زمان حاضر و با گرم شدن هوا بسیار مهم است بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، با عامل انتقال دهنده کنه است که در صورت مراقبت علیه این بیماری، بصورت خودکار از بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز محافظت ایجاد خواهد شد گفت: این یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد مشترک بین انسان و دام بوده که در حیوانات فاقد علائم بالینی است ولی در انسان می‌تواند به صورت یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز کند.

حاج‌کاظمی گفت: بیماری پس از گزش انسان توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد شده، همچنین تماس با خون، ترشحات و بافت دام آلوده، هنگام کشتار و عملیات دامپزشکی و نیز تماس انسان با ترشحات و بافت‌های فرد آلوده به بیماری از دیگر راه‌های انتقال بیماری است.

وی با بیان اینکه بهتر است شخصی که دام را جابه‌جا می‌کند لباس سفید بپوشد تا اگر کنه چسبید متوجه آن شود اذعان کرد: چراکه اگر کنه انسان را گزش کند، شاید افرد تا مدتی متوجه گزش نشود و بعد از مدتی عوارض بیماری که ابتدا شبیه آنفلوانزا است در انسان بروز کند. 

حاج‌کاظمی با بیان اینکه کنه آلوده هر تعداد تخم تا آخر عمر تولید کند آلوده خواهد بود و کنه‌های حاصل از آنها بیماری را انتقال خواهد داد یادآور شد: توجه به کنه و بیماری تب کریمه کنگو در این بازه زمانی فصول معتدل و گرم و عید قربان بسیار مهم است.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: این ویروس می‌تواند از طریق گزش کنه آلوده، طیف وسیعی از دام‌های وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند و بز را آلوده کند.

وی گفت: به منظور سالم‌سازی گوشت باید پس از ذبح دام، لاشه مربوطه به مدت ۲۴ ساعت و جگر به مدت ۴۸ ساعت، در دمای یک تا ۴ درجه سانتی‌گراد یخچال نگهداری شود چراکه این امر سبب می‌شود تا فعل و انفعالاتی در داخل گوشت انجام گیرد که سبب از بین رفتن بسیاری از عوامل بیماری‌زا شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: هنگام تکه کردن و شستشوی گوشت حتما از دستکش استفاده نموده و از مصرف گوشت، جگر، قلوه و دل به صورت خام و نیم پز (یعنی کبابی) اکیداً خوددای شود. چراکه در حالت نیم‌پز و یا کبابی میکروب در عمق گوشت سالم و عفونت زا باقی می‌ماند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر