logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۰
[ شناسه خبر : ۳۱۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم:

بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد/ تحریم‌های دشمن به خاطر ضعف غیرت نسبت به منافع ملی است/ منتظر واکنش جدی دولت و مجلس هستیم

بی‌سابقه‌ترین-تحریم‌ها-علیه-ایران-تصویب-شد-تحریم‌های-دشمن-به-خاطر-ضعف-غیرت-نسبت-به-منافع-ملی-است-منتظر-واکنش-جدی-دولت-و-مجلس-هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد.

به گزارش موج رسا; آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی شامگاه جمعه در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم موضوع غیرتمندی با مرور کوتاهی بر مباحث گذشته و بیان رابطه بین غیرت و حیا، غیرتمندی را از جمله ویژگی‌هایی دانست که براساس آموزه‌های دینی هر انسان مومنی باید از آن برخوردار باشد.

وی به روایتی از امام رضا(ع) در مورد ویژگی‌های حضرت محمد(ص) عنوان کرد: امام هشتم شیعیان فرمود که خداوند متعال پیامبرش را با مکارم الاخلاق ممتاز گردانیده است و مومنان باید خود را با این ویژگی‌ها مقایسه کنند، اگر این ویژگی‌ها را در خود دیدند خداوند را شکر و در غیر اینصورت برای دارا شدن این ویژگی‌ها همت کنند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اظهار اینکه نخستین ویژگی پیامبر اسلام یقین بود، ابراز کرد: یقین تمام وجود پیغمبر(ص) را فراگرفته بود و ایشان در اعتقادات، وجود قیامت، حساب و کتاب، وجود ملائکه‌الله هیچ شکی به دل راه نداده بود.

وی دومین ویژگی آن حضرت را قناعت دانست و با بیان اینکه قناعت نقطه مقابل حرص است، خاطرنشان کرد: انسان حریص انسان حریص از جمع کردن مال و ثروت سیر نمی‌شود اما پیامبر ما اهل قناعت بود.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم در توضیح ویژگی‌های پیغمبر(ص) با اشاره به اینکه ایشان به فکر فقرا بود و در کمک به نیازمندان دریغ نمی‌کرد، گفت: اثر افزایش درآمد برخی از ما فقط در زندگی خودمان نمایان می‌شود در حالی که وقتی درآمد پیامبر افزایش می‌یافت سطح زندگی تغییر نمی‌کرد و آن افزایش صرف کمک به فقرا می‌شد.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام بصیرت داشت و با تیزبینی جریات پیرامونی خود را می‌شناخت، افزود: آن حضرت به خوبی حیله‌های دشمن را تشخیص می‌داد و می‌دانست کدام حرف رحمانی و کدامیک شیطانی و  از جانب شیطان است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری شکرگزاری را یکی از ویژگی‌های آن حضرت دانست و ویژگی دیگرش را بردباری عنوان کرد و یادآور شد: پیامبر دربرابر ناملایمات مهار نفس داشت.

وی اخلاق خوب، سخاوت، شجاعت، جوانمردی را از دیگر ویژگی‌هایی عنوان کرد که در وجود حضرت محمد(ص) نقش بسته بود.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه غیرت نیز یکی از ویژگی‌های بارز در وجود پیامبر(ص) بود، اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند «اَلغَيرَةُ مِنَ الايمانِ» یعنی غیرت نشانه ایمان است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمود « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى غَيُورٌ يُحِبُّ كُلَّ غَيُورٍ» بیان کرد: خدای تبارک و تعالی غیرتمند است و هر غیرتمندی را دوست می‌دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تعریف غیرت نظرات علمای بزرگ اخلاق اشاره و بر این نکته تاکید کرد که اگر ویژگی غیرت در انسان باشد آن فرد برای آنچه را که باید حفظ کند تلاش خواهد کرد، گفت: فرد غیرتمند برای آنچه که بايد دفاع نمايد، دفاع می‌کند و اهتمام جدی در این موضوعات از خود به خرج می‌دهد.

وی در توضیح عوامل بی‌غیرتی نخستین عامل را خوردن مال حرام دانست که بی‌غیرتی را به دنبال دارد، افزود: دومین عامل غنا و موسیقی حرام است یعنی اگر ابزار آلات موسیقی وارد خانه‌ای شد و برای اعضای آن خانه عادی گشت، بی‌غیرتی نیز وارد آن خانه می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اظهار اینکه پیروی از فرهنگ بی‌غیرتان عامل دیگر در بی‌غیرتی است به روایتی از امام صادق(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: آن حضرت به نقل از پیامبر(ص) می‌فرماید که از کوزه‌هایی که با خاک مصر ساخته شده آب نخورید چرا که در خاک مصر بنی اسرائیلی زندگی کردند که هم تن به ذلت فرعون دادند و هم نسبت به ناموسشان بی‌غیرت بودند.

وی با اشاره به فرهنگ غرب که بی‌غیرتی در آن موج می‌زند بیان کرد: برای یک انسان سخت است که محصولات و نوع زندگی غربی‌ها را در زندگی خود جاری کند اما غیور بماند، از فردی که زندگی غربی بر زندگی‌اش غالب شده نمی‌توان انتظار غیرت داشت.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با تشریح ابعاد غیرت نخستین آن را غیرت دینی دانست و گفت: انسان غیور نسبت به تضعیف باورهای دینی خود و اطرافیانش بی‌تفاوت نبوده و غیرت دینی به خرج می‌دهد.

وی امر به معروف و نهی از منکر را جلوه‌هایی از غیرت دینی برشمرد و تاکید کرد: دشمن زمانی که بخواهد غیرت دینی ما را تضعیف کند این کار را به یک بار انجام نمی‌دهد بلکه آرام آرام پیش آمده و ارزشهای دینی را کمرنگ می‌کند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه متدینین در برابر به خطر افتادن دین ساکن نباشند به اتفاق روی داده در یکی  از شهرستانهای استان در مورد ورزش بانوان اشاره و تصریح کرد: شنیدیم که در یکی از شهرستانهای این استان مسئولان ورزشی شرایطی را فراهم کردند که بانوان در یک محیط عمومی که مردان هم نظاره‌گر بودند دوندگی کنند که این اتفاق برای نخستین بار در استان زنجان رخ داده و سبب ناراحتی برخی از متدینین شده است.

وی بیان کرد: شکی نیست که بانوان باید محیطی برای ورزش داشته باشند اما در آن شهرستان پارک مخصوص بانوان وجود دارد که مسئولان می‌توانستند بانوان گرامی را در آن محیط برای انجام ورزش دور هم جمع کنند، این غیرت ایمانی است که سبب می‌شود تا انسان چنین اتفاقاتی را تحمل نکرده و به مسئولان تذکر دهد.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم غیرت ناموسی را دومین بعد از غیرت عنوان کرد و گفت: مرد باید نسبت به محارم خود و حتی نسبت به سایر بانوان هموطنش غیور باشد و آنها را از آلودگی حفظ و اجازه ندهد مورد سوء استفاده و نگاه‌های آلوده افراد عیاش قرار گیرند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نتیجه بی‌غیرتی در حوزه دین رنگ باختن ارزشها و غربی‌ شدن زندگی‌ها است، ادامه داد: اگر غیرت نسبت به ناموس از دست برود روابط نامشروع آغاز و سبب متزلزل شدن بنیان خانواده‌ها می‌شود و در نتیجه سن ازدواج بالا رفته و طلاق‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه در کنار هر زن بی‌حیایی یک مرد بی‌غیرت نیز قرار دارد، افزود: متاسفانه مرد گاهی چنان بی‌غیرت می‌شود که زن خود را به بی‌حیایی دعوت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به برخی فیلم‌های سینمایی انتقاد کرد و اظهار کرد: متاسفانه سال گذشته مسئولان فرهنگی کشور فیلمی را نامزد جایزه اسکار کردند که پیام اصلی این فیلم بی‌غیرتی و بی‌تفاوت کردن مرد نسبت به ناموسش بود تا برخی موارد را در نگاه مرد عادی جلوه دهد.

آیت‌الله حاج ابوالقاسم به مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اشاره و با بیان اینکه  امیدواریم دولت به دنبال احیای اسلام و ارزشهای دینی و انقلابی باشد، ابراز کرد: مقام معظم رهبری نیز در همین مراسم فرمودند که این تنفیذ موکول به پیگیری تحقق اسلام و انقلاب است یعنی اگر مسؤلی به دنبال اسلام و انقلاب نباشد مشروعیت ندارد.

وی با بیان اینکه غیرت داشتن نسبت به منافع ملی آخرین بعد از غیرت است این بعد از را بسیار مهم دانست و آیه «فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم» را مثالی بر این اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: این آیه تامید دارد که اگر کسی به شما تجاوز کرد نباید ساکت بنشینید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رشادتهای هشت ساله رزمندگان دفاع مقدس عنوان کرد: مردم شریف ایران در هشت سال دفاع مقدس غیرت را به معنای واقعی نشان دادند و تا آخرین قطه خونشان ایستادگی کردند، دشمن در این سالها با کمک مستقیم و غیرمستقیم ۸۰ کشور به ایران حمله کرد اما نتوانست یک وجب از خاک کشور را تصرف کند.

وی تصریح کرد: طبق آیات و روایات انسان باید وطن خود را دوست داشته باشد و اجازه ندهد تجاوزی بر علیه کشورش انجام شود چرا که اگر مردمی در برابر تجاوز دشمن بی‌تفاوت باشند آن مردم بی‌غیرت هستند و یا اگر مسئولانی در برابر تجازو دشمن بی‌تفاوت بودند آنها هم بی‌غیرت خواهند بود.

آیت‌الله دولابی با تاکید بر غیرت‌ورزی نسبت به منافع ملی بیان کرد: غیرت داشتن در حوزه منافع ملی سبب می‌شود تا دشمن دست از تجاوزگری بر‌دارد اما اگر بی‌غیرتی ببیند تجاوزش را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: در همین چند روز اخیر دولت آمریکا بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را علیه کشور ما تصویب کرد، این تحریم‌ها به خاطر ضعف غیرت نسبت به منافع ملی است. اگر نسبت به منافع ملی غیرت به خرج دهیم و این پیام را به دشمن مخابره نکنیم که ما در برابر تحریم شما آسیب‌پذیریم دشمن فشارش را بیشتر نمی‌کند، متاسفانه در سالهای اخیر این پیام به خوبی به دشمن منتقل شده و دشمن نیز گام به گام پیش آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به آزمایش موشک ماهواره ایران اشاره و آن را نمادی از قدرت جمهوری اسلامی در عرصه علم دانست و تاکید کرد: دشمنان در برابر این آزمایش موضع گرفته و می‌گویند که شما حق چنین کاری را ندارید، این طبیعی است که وقتی در انرژی هسته‌ای که حق مسلم همه ملتها است کوتاه بیاییم آنها گام به گام جلو می‌آیند.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با تاکید بر اینکه باید واکنش محکمی به زیاده‌خواهی دشمن داشته باشیم، گفت: تحریم‌های دشمن به خاطر ایستادگی‌ها نیست بلکه به خاطر ضعف غیرت نسبت به منافع ملی است که امیدواریم دولت و مجلس ما نسبت به تحریمهای جدید و تجاوز آشکار آمریکا عکس‌العمل خوبی را نشان دهند.

وی تصریح کرد: مردم ایران منتظر اقدام متناسب دولت و مجلس ایران نسبت به تحریمهای جدید آمریکا هستند باید طبق قرآن عمل کرد که می‌فرماید «وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلي سَواءٍ».

وی بیان کرد: گمان می‌کنم آرام آرام زمان خارج شدن از برجام فرا می‌رسد، برجامی که بنا باشد ما را محدود و دشمن را روز به روز جری‌تر کرده و تحریمها را افزایش دهد نبودنش بهتر از بودن آن است.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر