logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۷
[ شناسه خبر : ۳۱۲۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
در میزگرد موج رسا بررسی شد:

تاثیر نگاه بانوان در مسائل مختلف جامعه

تاثیر-نگاه-بانوان-در-مسائل-مختلف-جامعه-
زن زیباترین واژه آفرینش است و از مهم‌ترین، سازنده‌ترین و ارزشمندترین نقش‌هایی که زن می‌تواند ایفا کند، نقش مادری و همسری است که در آموزه‌های دینی بسیار سفارش شده و ارزشمند است.

به گزارش موج رسا; وقتی از نقش زن بحث می‌شود، باید جایگاه زن را در جامعه مورد ارزیابی قرار داد و مهم است که زن‌ها در جامعه دارای جایگاه و منزلت باشند، چرا که بر اساس جایگاه و منزلتشان ارزیابی می‌شوند، بخشی از جامعه ما به سمت ساختار مردسالارانه، بخش دیگر به سمت حوزه فمینیست‌ها و بخشی نیز به سمت برابرگرایانه یا انسان‌گرایانه حرکت می‌کند، نگاه به زن در جامعه نباید همراه با تندروی باشد، بلکه باید نگاهی انسان محور باشد.

بیشتر بخوانید

 در این راستا با پرداختن به برخی مشکلات بانوان در جامعه میزگرد که به این منظور ترتیب داده شده بود بخش‌های گزیده میزگرد بدین شرح است.

شبکه‌های مجازی ابزار جنگ نرم دشمن هستند که هدف آن نابودی کانون خانواده‌ها است

ملیحه نوری استاد دانشگاه پیام نور زنجان گسترش رسانه‌های نوین ارتباطی، الکترونیک و بخصوص ایجاد و گسترش شبکه اینترنت، فضایی را ایجاد کرده است که از آن تحت عنوان"فضای مجازی" نام برده می‌شود.

وی افزود: فضای مجازی که ارتباطات بین انسان‌ها و حتی بین ماشین‌ها را از طریق رایانه فراهم کرده تمام جنبه‌های زندگی انسان اعم از جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را تغییر داده و ظرفیت‌های جدیدی را به زندگی انسان افزوده است.

استاد دانشگاه پیام نور عنوان کرد: شبکه‌های اینترنت در کنار مزایای بی شمارش، معایبی نیز دارد که عدم آشنایی کامل با فضای مجازی می‌تواند آسیب‌هایی را برای خانواده‌ها به بار آورد.

نوری افزود: بطوریکه استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی در محیط خانواده با کاهش سطح ارتباطات عاطفی،‌ میزان گفتگو در خانواده را حتی از 15 دقیقه در روز هم کمتر کرده است.

استاد دانشگاه پیام نور تصریح کرد: آسیب‌های شبکه اجتماعی مبتنی بر فرهنگ غربی می‌تواند زمینه ساز نوع جدیدی از آسیب‌های اجتماعی و روانی باشد.

نوری اضافه کرد: شناسایی و سعی در رفع نواقص موجود یک الگوی مناسب برای مدیریت بهینه شبکه‌های مجازی و اجتماعی همراه با راهکارهای مناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی است که برای جلوگیری و رفع معضل سست شدن بنیان خانواده امری ضروری است.

حل مشکلات ازدواج جوانان در جامعه امری مهم و حیاتی است

لیلا افسری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد استان زنجان اذعان کرد: از جمله مواردی که در جامعه باید بیشتر به آن اهمیت داد مقوله ازدواج جوانان است چرا که امروزه افزایش سن ازدواج در جوانان امری مهم و همراه با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است.

وی افزود: سیاست‌های موجود در امر ازدواج جوانان باید در جهت کاهش سن ازدواج، ترویج و تسهیل ازدواج، نفی تجرد و رفع موانع ازدواج صورت گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد استان زنجان عنوان کرد: از مواردی که باعث عدم تشکیل خانواده در جامعه می‌شود و جوانان رقبتی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند می‌توان به افزایش سن ازدواج در جوانان، عدم اشتغال جوانان در جامعه و هزینه‌های بالا ازدواج برای شروع یک زندگی ساده نام برد.

افسری تصریح کرد: بررسی علل و عوامل دخیل در امر ازدواج جوانان امری مهم و حیاتی است و باید به این مهم پرداخته شود.

وی ابراز کرد: زمانی که سرپرستی خانواده از سوی زن در جامعه صورت گیرد زن در خانواده و اجتماع در معرض آسیب است.

نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی بر زندگی فردی و اجتماعی نسل جوان

مریم احمدی استادیار دانشگاه زنجان اذعان کرد: عصر حاضر عصر مطبوعات، رسانه های گروهی و ارتباطات است و دنیای كنونی ما عصر تاخت و تاز وسایل ارتباط جمعی از جمله رادیو، تلویزیون، ماهواره، تلفن همراه و اینترنت می‌باشد و جوان امروز دیگر محدودیت‌های گذشته را ندارد.

وی افزود: هر لحظه در هر كجا كه باشد می‌تواند با هر نقطه‌ای از جهان كه بخواهد ارتباط برقرار كند و ورود به دنیای مجازی و یا به عبارت بهتر زندگی در محیط های مجازی امری بدیهی به شمار می رود.

استادیار دانشگاه زنجان افزود: دانشگاه برخلاف محیط کف خیابان و آشوبگران خیابانی، جایی است که استاد و دانشجو می‌دانند انسان مالک حقیقت نیست، بلکه همواره در جست‌وجوی حقیقت است.

احمدی اضافه کرد: همواره در مسیر است بی‌آنکه ادعای رسیدن به مقصد داشته باشد و برای دانشجویان، پرسش‌های خودشان مهمتر است تا پاسخ‌هایی که می‌شنوند، زیرا آن‌ها پرسش‌ها را بستری برای تعمیق فکر خود می‌دانند و هر پاسخی را به پرسشی تازه تبدیل می‌کنند و از این بستر ژرف‌اندیشی، مطالبات خود را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به مبحث مغالطه گفت: مغالطه جزئی از برهان است که به‌طور قابل اثباتی در منطق آن ایراد وجود دارد و بنابراین کلِ برهان را نامعتبر می‌سازد و مغالطه ممکن است برای وارونه کردنِ حقیقت‌ها به کار رود.

استادیار دانشگاه زنجان تصریح کرد: مغالطه‌گر کسی است که از روی استدلال نادرست به یک نتیجهٔ درست یا نادرست رسیده‌ است و ممکن است آن نتیجه را برای نتیجه‌گیری‌های دیگری هم به کار گیرد.

اساتید نقش مرجعیت و آگاهی در جامعه ایفا می‌کنند

معصومه باقری استاد دانشگاه فنی قائم استان زنجان اذعان کرد: معلمان و اساتید در جامعه از جمله افرادی هستند که با نسل‌های جدید در ارتباط بوده و از افراد مهم و تاثیر گذار جامعه هستند که نقش بسیار حیاتی و تعیین کننده‌ای در توسعه زندگی دانش آموزان و دانشجویان دارند.

وی ابراز کرد: زندگی دانش آموز بسیار تحت تأثیراساتید در دانشگاه است زیرا اساتید و معلمان تقریبا در تمام جنبه‌های زندگی الگوی دانش آموزان هستند و دانش آموزان و دانشجویان آینده ملت و بشریت محسوب شده و معلم و اساتید راهنمای معتبری برای پیشرفت آنها محسوب می‌شود.

استاد دانشگاه فنی قائم استان زنجان عنوان کرد: آنها نه تنها قشر جدید را در فعالیت‌های تحصیلی یا فوق برنامه راهنمایی می‌کنند، بلکه مسئول شکل دادن به آینده دانشجویان نیز هستند اگر راهنمایی‌های صورت گرفته مفید باشد دانشجو را به انسان بهتری تبدیل می‌کنند.

بررسی آسیب‌های اینترنت در جامعه امری مهم است

مریم رحمانی استاد یار دانشگاه زنجان اذعان کرد: جوانان در یک دهه‌ای سخنان اساتید را قبول داشتند ولی حال متاسفانه بستر فعلی که وجود دارد و در حال حاضر بر اثر ضعف تبلیغاتی از طرف ما بوده و  کمرنگ شده و به جای بستر اسلامی بستر لیبرالیسمی پایه گذاری شده است.

وی افزود: امروزه کوتاهی در امر تربیت دانشجویان در جامعه صورت گرفته است که جوانان در گذشته خود به اختیار راهی جبهه‌های حق علیه باطل می‌شدند ولی امروزه جوانان تحت تاثیر اینترنت و فضای مجازی هستند و آسیب‌های جدی این قشر را تهدید می‌کند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر