logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۱۱۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

۵ فقره آتش‌سوزی مراتع استان زنجان مهار شد

-۵-فقره-آتش‌سوزی-مراتع-استان-زنجان-مهار-شد
رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی استان زنجان گفت: از ابتدای تیر ماه تاکنون ۵ مورد آتش‌سوزی در مراتع استان رخ داده و با توجه به افزایش دمای هوا در این روزها احتمال اتش‌سوزی مراتع بالاتر رفته است.

مریم مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: با توجه به اطلاعیه‌هایی که از طریق سازمان هواشناسی به مردم داده شد و با توجه به اینکه در فصل گرم سال قرار داریم و دما افزایش یافته است احتمال آتش‌سوزی مراتع استان بالا رفته است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: متاسفانه گاها آتش‌سوزی به وسیله مردمی که برای طبیعت‌گردی به طبیعت می‌روند رخ می‌دهد و سبب آغاز و گسترده شدن حریق در طبیعت می‌شود.

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی استان زنجان گفت: سال زراعی و پربارش جاری وجود انبوه علف‌های هرز در زمین‌های کشاورزی، مراتع و جنگل‌ها بستر را برای وقوع آتش سوزی‌های گسترده با کمترین سهل‌انگاری کشاورزان در فصل برداشت و آتش زدن کاه و کلش فراهم کرده که با توجه به در پیش بودن آغاز برداشت محصولات زراعی نیاز است در این زمینه اقدام‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی پیشگیرانه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مردمی که آتش‌سوزی در مراتع را مشاهده می‌کنند با شماره ۱۵۰۴ که شماره امداد و یگان و مرتع منابع طبیعی به صورت رایگان تماس بگیرند تا سریعا اکیپ به مناطق اعزام شوند و مانع از گسترش آتش‌سوزی شوند.

وی بیان کرد: در تیرماه جاری شاهد ۵ مورد حادثه آتش‌سوزی در مراتع استان بودیم که با اطلاع‌رسانی به موقع آتش مهار شد و از گسترش آن ممانعت به عمل آمد.

مختاری با بیان اینکه طبق هشدار‌های سازمان هواشناسی کشور در سطح استان‌ها بلوک‌های حفاظتی تشکیل شده است، گفت: استان زنجان ۱۹ بلوک حفاظتی دارد و اعضای بلوک فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان، کادر یگان حفاظت، دهیاران روستاهای هدف که بحرانی‌اند و همیاران طبیعت هستند.

وی اذعان کرد: از آنجایی که بعد از ظهرها وزش باد شدت یافته در این زمان نیز به هیچ عنوان آتش روشن نکنند و برای پخت و پز از لوازم مرتبط و اجاق گاز استفاده کنند؛ در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند با رعایت فاصله از درختان اطراف محل، گیاهان علوفه‌ای خشک شده را از محل مورد نظر آتش دور کرده و در پایان با اطمینان از خاموش شدن آتش، محل را ترک کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر