logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۱۱۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

امام کاظم (ع) پرچم‌دار جهاد تبیین بود

امام-کاظم-(ع)-پرچم‌دار-جهاد-تبیین-بود
مدیرکل شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه امام موسی کاظم (ع) هفتمین پرتو از انوار مقدس ولایت در سال ۱۲۸ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود گفت: امام کاظم (ع) پرچم‌دار جهاد تبیین بود.

<!doctype html>

بیشتر بخوانید

حجت الاسلام علی ناصر در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه زندگی امام موسی کاظم (ع) را نمایانگر آن دانست که ایشان حیات حیرت‌انگیزی داشته‌اند و در این خصوص اظهار داشت: آنطور که کسی از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسی‌بن جعفر در راستای چه هدفی تلاش می‌کنند.

وی گفت: با توجه به شخصیت امام موسی بن جعفر (ع) را حتی در داخل اسارت و زندان نیز شخصیت روشنگری برای همه امت می‌دانند که همچون مشعل تمام نما، مردم اعصار و قرون را از گمراهی و ضلالت نجات می‌دهند.

مدیرکل شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ابراز کرد: دوران امامت امام موسی کاظم علیه السلام همزمان با دوران اوج قدرت بنی عباس بود، درست وقتی که آنها شورش‌های مختلف را در سراسر جهان اسلام سرکوب کرده و با فتوحات جدید در شرق و غرب و شمال قلمرو اسلامی، غنایم و ثروت‌های بسیاری را هم به دست آورده بودند.

حجت الاسلام ناصر تصریح کرد: همین مسائل باعث استحکام قدرت عباسیان گشت ازاین رو، فشار آنها روی هر جریان و هر کسی که می‌توانست به نوعی قدرتشان را تهدید کند، افزایش یافته بوداز جمله این جریان‌ها، تشیع و از جمله آن افراد بانفوذ، امام موسی کاظم علیه السلام بود.

وی گفت: این تهدید جریان امامت را در تنگناهای خاصی قرار داده بود در این دوران، جریان‌های فکری و عقیدتی ناصحیح رشد پیدا کرد یا متولد شد  بود و همین مسائل، خود، ابزاری در دست صاحبان قدرت آن روز شده بود و حتی شعر و ادب، زهد، ورع، فقه و حقوق هم در خدمت خلفای عباسی‌ها در آمده بود.

مدیرکل شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان تاکید کرد: در این شرایط تنها چیزی که می‌توانست فرصت مبارزه فکری و سیاسی برای اهل بیت علیهم السلام و یاران صدیق ایشان را فراهم کند، توسل به شیوه الهی تقیه بود که به این ترتیب، به عظمت حیرت آور جهاد و مبارزه امام موسی کاظم علیه السلام پی می بریم.

حجت الاسلام ناصر گفت: ایشان با وجود فشار امنیتی و سیاسی، به بهترین شکل، شیعیان را رهبری کرده و ازاین رو، هارون نتوانست وجود مقدس امام (ع) را تحمل کند و دستور داد ایشان زندانی شده و بالاخره هم به شهادت رسید.

وی ابراز کرد: با انتخاب تقیه، برخی تصورکردند این امام همام، بی سروصدا و سر به زیر و گوشه نشین هستند، در حالی که ایشان به مبارزه‌ای طولانی و تشکیلاتی رو آورد که به دلیل ندانم کاری برخی خویشاوندان ناخلف امام (ع)، مراعات نکردن اصول تقیه به وسیله بعضی شیعیان و تجسس همه جانبه جاسوسان دستگاه حاکم، بخش‌هایی از آن به گوش خلیفه ستمکار عباسی رسید و به زندان‌های طولانی و در نهایت، شهادت آن امام بزرگوار منجر شد.

مدیرکل شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان تاکید کرد: از جمله فعالیت‌های حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به اختصار  به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

حجت الاسلام ناصر افزود: همه موارد در راستای روشنگری جامه علی الخصوص شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام بود عبارتند از فعالیت‌های علمی با توجه به موقعیت خلیفه وقت و قدرتی که داشتند مبارزه رودر رو و جنگ نظامی ثمر نداشت لذا حضرت با موقعیت شناسی دقیق راه پدر بزرگوارش  امام صادق علیه السلام  را پیش گرفت و تداوم جنبش علمی پدران خود را ادامه داد و شاگردان زیادی را تربیت نمود.

وی تاکید کرد: تربیت یاران صالح با توجه به تحت نظر بودن امام توسط خلیفه جور و محدود بودن جهت انجام فعالیت‌های تبلیغ ، حضرت به تربیت افراد صالح پرداخت تا مبلغ دین و شریعت در بین مردم باشند و همین امر باعث حفظ و صیانت مکتب اسلام و تشیع و عدم تحریف و تعرض در قرآن بود.

مدیرکل شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان تصریح کرد: در همین راستا امام برخی از یاران خاص خود که جایگاه اجتماعی و سیاسی  داشتند را تشویق می کرد که در دستگاه خلافت وارد شوند و هدف حضرت احاطه بر اوضاع سیاسی جامعه و  برآوردن نیاز و حل مشکلات مؤمنین و همچنین اثر گذاری امام در سیاست عمومی جامعه بود.

حجت الاسلام ناصر گفت: تقویت بنیه اقتصادی شیعیان با توجه به فشارهای اقتصادی که بر مسلمانان و علی الخصوص محبین و شیعیان اهل بیت علیهم السلام در دوران مختلف بود و زمام امام کاظم علیه السلام مستثنی از این اتفاق نبود حضرت با نفوذ یارانی که در دربار هارون داشت از شیعیان را حمایت می‌کرد.

وی ابراز کرد:  گسترش شبکه وکالت برای تبیین و روشنگری مؤمنین و محبین حضرت  در دوره خویش و از کار های تبیینی حضرت مبارزه با تحریفات در امر دین و جدال با خرافه پرستی را هم می‌توان اشاره کرد.

مدیرکل شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ابراز کرد: حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است، هیچ وقت متوقف نمی‌ماند، حتی در سخت‌ترین شرایط که ما در زمان خودمان هم در دوران اختناق شدید رژیم، دیدیم کسانی بودند در تبعید، در زندان زیر شکنجه، در شرایط سخت، بلکه در سخت‌ترین شرایط، اما در همان حال هم نه فقط خودشان نمی‌شکستند، بلکه دشمنشان را می‌شکستند نه تنها فقط تحت تأثیر قرار نمی‌گرفتند، بلکه زندانبان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دادند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر