logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۱
[ شناسه خبر : ۳۱۱۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت

حدیث غـدیر گویاترین سند امامت و ولایت امیر المومنین(ع) است

حدیث-غـدیر-گویاترین-سند-امامت-و-ولایت-امیر-المومنین(ع)-است
حدیث غدیر یکی از دلایل روشن ولایت و خلافت بلافصل امیرمؤمنان علی(ع) بعد از پیامبر گرامی ‌اسلام(ص) است و محقّقان اهمیت خاصی برای آن قایل هستند.

به گزارش موج رسا; متاسفانه کسانی که درباره ولایت آن حضرت گرفتار پیش‌داوری هستند، گاهی سند حدیث را پذیرفته و در دلالت آن تردید می‌کنند و گاه ناآگاهانه سند آن را زیر سؤال می‌برند و برای روشن شدن ابعاد مختلف این حدیث، لازم است درباره هر دو موضوع با ذکر مدارک موثّق و معتبر سخن بگوییم.

بیشتر بخوانید

مراسم "حجّهًْ‌الوداع" در ماه آخر سال دهم هجرت به پایان رسید، مسلمانان، اعمال حج را از پیامبر اسلام(ص) آموختند و در این هنگام، پیامبر گرامی ‌تصمیم گرفت مکّه را به عزم مدینه ترک گوید.

فرمان حرکت صادر شد، هنگامی‌که کاروان به سرزمین "رابغ"   که در سه میلی"جحفه" و قرار دارد رسید؛ جبرییل، امین وحی، در نقطه‌ای به نام "غدیر خم" فرود آمد و حضرت را با آیه زیر مورد خطاب قرار داد: «یَا أیُّها الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ، ‌ای رسول! آنچه که از سوی خدا به تو فرستاده شده، به مردم ابلاغ کن و اگر ابلاغ نکنی رسالت خدا را تکمیل نکرده‌ای، خداوند تو را از آسیب مردم حفظ می‌کند.

لحن آیه حاکی از آن است که خداوند انجام امر خطیری را برعهده پیامبر گذارده است که همسنگ رسالت و موجب یأس دشمنان اسلام بوده است؛ چه امر خطیری بالاتر از اینکه در برابر دیدگان بیش از صد هزار نفر، علی(ع) را به مقام خلافت، وصایت و جانشینی نصب کند؟! از این نظر، دستور توقّف صادر شد کسانی که جلو کاروان بودند، از حرکت باز ایستادند، و آنها که دنبال کاروان بودند، به آنها پیوستند.

وقت ظهر و هوا به‌شدت گرم بود، تا آنجا که گروهی از مردم قسمتی از ردای خود را بر سر و قسمتی را زیر پا می‌افکندند و برای پیامبر سایبانی، به وسیله چادری که روی درخت افکنده بودند، تشکیل شد، آن حضرت بر روی نقطه بلندی که از جهاز شتر ترتیب داده شده بود، قرار گرفت و با صدای بلند و رسا خطبه‌ای ایراد کرد که عصاره‌اش این بود:  حمد و ثنا مخصوص خداست از او یاری می‌طلبیم و به او ایمان داریم و بر او توکّل می‌کنیم از بدی‌ها و اعمال ناشایست خود به او پناه می‌بریم.

خدایی که جز او‌ هادی و راهنمایی نیست و هرکس را که هدایت کرد، گمراه ‌کننده‌ای برای او نخواهد بود گواهی می‌دهم که جز او معبودی نیست و محمّد بنده و پیامبر او است. اراده حکیمانه خداوند بر این تعلّق گرفته است که واقعه تاریخی غدیر، در تمام قرون و اعصار به صورت یک تاریخ زنده که دل‌ها به سوی آن جذب می‌شوند، بماند و نویسندگان اسلامی‌ در هر عصر و زمانی در کتاب‌های تفسیر و تاریخ و حدیث و کلام، پیرامون آن سخن بگویند و گویندگان مذهبی در مجالس وعظ و خطابه درباره آن داد سخن دهند و آن را از فضایل غیرقابل انکار امام علی بن ابیطالب(ع) بشمارند. 

نه تنها خطبا و گویندگان، بلکه "شعرا" از این واقعه الهام گرفته و ذوق ادبی خود را از تفکّر و ‌اندیشه پیرامون این حادثه و از فزونی اخلاص به صاحب ولایت، پرفروغ سازند و عالی‌ترین ‌اشعار را به صورت‌های گوناگون و به زبان‌های مختلف از خود به یادگار گذاشته و این واقعه زنده و جاوید در تمام عصرها گردد.

غدیر اتفاقی منحصر به فرد است اتفاقی که سر نوشت بشریت در آن خلاصه شده و این اتفاق مهم تاریخی سینه به سینه بین نسل‌های مختلف نقل قول و حفظ شده است.

پیامبر اکرم (ص) با تدابیر خرمندانه از طرف خداوند مامور طراحی و اجرای واقعه عظیم غدیرخم بود واقعه‌ای سر شار از خرد و منش اسلامی واقعه‌ای که اگر محقق نمی‌شد بشریت معنای واقعی امامت و ولایت را هرگز نمی‌دانستند.

به تعبیر دیگر، کمتر واقعه تاریخی در جهان، بسان رویداد "غدیر"، مورد توجّه طبقات مختلف، واقع شده است واقعه عجیبی که به عنوان یک معجزه از طرف خدا و  امضای الهی را بر خط پایان غدیر ثبت کرد.

اما واقعه غدیر، به صورتی در سینه‌ها جای گرفت كه عده زیادی خطبه‌های غدیر یا قسمتی از آن را حفظ كردند و برای نسل‌های آینده به یادگار گذاشتند، و هیچ كس را قدرت منع از انتشار چنین خبر مهمی نبود لذا بین اكثریت مسلمین، هیچ حدیثی به اندازه "حدیث غدیر" روایت كننده ندارد، و گذشته از تواتر آن، از نظر رجال و درایت فوق العاده است.

علی اسکندری مدرس حوزه

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر