logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۱۰۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
بررسی واقعه غدیر و نقش رهبری در میزگرد موج‌رسا:

غدیر نماد امامت، استمرار نبوت و رسالت است

غدیر-نماد-امامت،-استمرار-نبوت-و-رسالت-است
غدیر نماد امامت و استمرار نبوت و رسالت است و بزرگترین پیام عید غدیر این است که به انسان‌ها بگوید حکمرانی امتداد مسئله بزرگ بشریت است.

به گزارش موج رسا; غدیر در آثار اسلامی ما به "عیدالله‌الاکبر"، "یوم العهد المعهود" و "یوم المیثاق المأخوذ" تعبیر شده است این تعبیرات که نشان دهنده‌ تأکید و اهتمامی خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسأله‌ی ولایت است و آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است.

بیشتر بخوانید

پایگاه خبری موج‌رسا با فرا رسیدن عید غدیر خم میزگردی با حضور اساتید دانشگاه ترتیب داد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

ولایت مهمترین مسئله در واقعه غدیر خم بوده است

نبی‌الله پاک‌منش، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان زنجان اذعان کرد: آنچه که نیاز جامعه کنونی است و بیشتر در فضای مجازی این سوالات دیده می‌شود این است که آیا تفاوتی در نظام اسلامی با حکومت جمهوری اسلامی هست یا خیر؟  

وی گفت: در این بحث یک تفاوت ظاهرا اندک ولی در واقعیت بسیار بزرگتر نمایان است گاهی خلیفه مسلمانان همه قدرت را در دست داشتند و آن حکومت اسلامی از زمان حکومت پیامبر گرامی ادامه داشت تا اینکه حکومت اسلامی به دست پر توان امیر المومنین علی (ع) می‌رسد و ایشان رهبری و هدایت جامعه اسلامی را بعد از گذراندن سختی‌ها بر عهده می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان زنجان با اذعان به اینکه گاهی حکومت دوران گذشته با حکومت فعلی مقایسه می‌شود  گفت: هر جا کوچکترین نقصی در جامعه به وجود آید مقصر اصلی را پرچمدار حکومت همان رهبر جامعه اسلامی معرفی می‌کنند و این درست نیست.

 غدیر یک انتصاب حکومتی و یک جایگاه معنوی است

حجت الاسلام مجید نقی‌لو مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان اذعان کرد: مبحث اصلی درباره حکمرانی، ولایت و مسئله واقعه غدیر است که یک نکته کلی که قابل بررسی است این می‌باشد که حکومت اسلامی صدر اسلام و حکومت کنونی می‌باشد که در حال حاضر در جامعه  اسلامی نقش مردم  یک نقش ذاتی و مهم است.

وی گفت: باید بررسی کرد که آیا در مسئله واقعه غدیر مسئله 13 رجب نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ باید با صراحت بیان کرد زمانی که از واقعه غدیر صحبت به میان می‌آید همانطور در 13 رجب از فضایل حضرت امیر المومنین علی (ع) گفته و پرداخته می‌شود.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان عنوان کرد: در واقعه غدیر یک فضیلت یا افتخاری به امیرالمومنین (ع) داده شده است که به قول حضرت امام راحل غدیر یک انتصاب حکومتی و یک جایگاه معنوی است.

حجت الاسلام نقی‌لو گفت: منظور از دموکراسی، هم حوزه عمومی و هم حوزه سیاسی را شامل می‌شود و بر این اساس به پایه "عقلانیت" و به تعامل بین انسان‏ها برای حل مسائل و نحوه سازمان‏دهی خود و نوع مقرراتی که برقرار می‏کنند، اهمیت داده می‌شود.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشت مدل لیبرال دموکراسی توانسته خود را در امتداد اجتماعی جامعه بسط داده و همه ظرفیت‌های حاضر را به  فعلیت رسانده و توانسته که شاخه‌های خود را گسترش دهد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان ابراز کرد: بین دموکراسی و اندیشه شیعی یک بحث است و عدم سازگاری یا سازگاری لیبرال دموکراسی با اندیشه شیعی با محور امامت مسئله‌‏‌ای دیگر است.

جمهوری اسلامی سنگر است و باید این سنگر حفظ شود

روح الله رحیمی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان زنجان با بیان اینکه در ابتدای سخن واجب است از حاج قاسم سلیمانی جمله بسیار خوبی بیان شود و باید این جمله مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد گفت: بنا به گفته ایشان  "جمهوری اسلامی حرم است" اگر جمهوری اسلامی ایران از بین رود حرمی باقی نخواهد ماند نه حرم محمدی و نه حرم حسینی هیچ کدام پایدار نخواهد بود.

وی افزود: باید سنگر اساسی و بنیادین که همان جمهوری اسلامی است حفظ شود جمهوری اسلامی بعنوان یک کشور در دنیا  شناخته شده است  و در جمهوری اسلامی مردم تصمیم گیرنده نهایی هستند و نقش مردم پر رنگ است.

رهبران الهی خدمتگزاران دین و دنیای مردم بودند

 حجت الاسلام علیرضا مهرانفر مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نقش مردم در تحقق اهداف رهبران الهی اعم از اهداف این جهانی و اهداف معنوی از اموری است که مورد غفلت واقع شده است گفت: به دلیل غلبه گفتمان لیبرالیسم و لیبرال دموکراسی، از آن زاویه تحلیل و نقش مردم به صرف مطالبه‌گری تقلیل یافته است و وظایف و مسئولیت مردم مورد تحریف قرار گرفته است.

وی افزود: قرآن می‌فرماید این مردم هستند که باید به یاری رهبران الهی برای تحقق عدالت برخیزند: لیقوم الناس بالقسط و باز به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: فاستقم کما امرت و‌من تاب معک استقامت کن و مردم نیز باید در راه تحقق عدالت و آرمان‌های الهی استقامت داشته باشند.

مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: تغییر و تحول و تکامل در اجتماع بدون حضور مردم تحقق نمی‌یابد اگر غدیر مظلوم واقع شود و علی (ع) و فاطمه (س) تنها می‌مانند و اگر امام حسن و امام حسین (ع)  تنها می‌مانند یک دلیل مهم آن، کوتاهی امت در یاری رهبران الهی است.

حجت الاسلام مهران‌فر تاکید کرد: یکی از پیام‌های غدیر حضور مردم و استقامت و آگاهی و تعهد و مسئولیت پذیری مردم است و یک سر فساد در خود جامعه است لذا به قول شیخ عبدالکریم زنجانی اساس حرکت رهبران الهی تربیت صحیح مردم است.

‌وی تصریح کرد: از پیامبر نقل است که: کما تکونون یولی علیکم خودتان هر طور هستید مسئولین هم همانطور خواهند بود اگر دزدی و اختلاس و مسئولیت‌گریزی در جامعه وجود دارد طبیعتا مسئولین برخواسته از چنین جامعه‌ای صالح نتوانند بود.

 مدرس حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در پایان باید گفت نه تنها غدیر که ظهور منجی نیز با آگاهی وحضور و استقامت مردم تحقق خواهد پذیرفت.

غدیر در طول زمان مظلوم واقع شده است

ملیحه نوری مدرس دانشگاه در حوزه ادبیات پیام نور استان زنجان با بیان اینکه پیام اصلی غدیر همانطور که مکرر بیان شده است حاضران در جمع به غایب‌ها اطلاع رسانی کردند همان نقش سینه به سینه ولایت را به نسل‌های بعدی انتقال دادن است گفت:  این حرکت نوعی زنده نگه داشتن واقعه غدیر در جامعه اسلامی است.

وی اضافه کرد: خطبه غدیر حتی از رسانه‌های عمومی از جمله  تلویزیون به صورت کلی بازگو نشده است و این یک نقص درباره معرفی چهره واقعی امیر المومنین علی (ع) است.

 مدرس دانشگاه در حوزه ادبیات پیام نور استان زنجان تاکید کرد: کنترل بسیاری از رسانه‌ها دیگر دست بشر نیست و اشخاص دیگر آنها را هدایت و کنترل می‌کنند و نمونه‎‌ها و شخصیت‌هایی که در جامعه باید پر رنگ جلوه داده شوند کم شده است غدیر در طول زمان مظلوم واقع شده است و بازگشایی دقیق برای این واقعه مهم در جامعه صورت نگرفته است.

نوری گفت: غدیر نماد امامت و استمرار نبوت و رسالت است بزرگترین پیام عید غدیر این است که به انسان‌ها بگوید: حکمرانی امتداد مسئله بزرگ بشریت است گفت: پیام پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر این است که غدیر فقط فردا نیست، قصه فرداهاست.

وی تاکید کرد: بزرگترین پیام عید غدیر این است که به انسان‌ها بگوید: حکمرانی امتداد مسئله بزرگ بشریت است اگر حکمرانی درست باشد دردهای بشر از بین می‌رود غدیر فقط مسئله معرفی شخص امیر المومنین علی (ع) نیست بلکه معرفی شاخص است.

 غدیر عصاره 23 سال رسالت پیامبر (ص) است

علی محمدی استاد دانشگاه پیام نور استان زنجان با بیان اینکه در جمهوری اسلامی متاسفانه درباره سیره شناسی معصومین (ع) در جامعه کم کاری شده است گفت: سیره شناسی در جامعه یعنی ولادت و شهادت معصومین و ائمه اطهار (ع) در نظر گرفته است.

وی گفت: درباره شخصیت امام حسین (ع) در ایام خاص از جمله محرم بیشتر به وقایع عاشورا پرداخته می‌شود بعد از سپری شدن این ایام دیگر شناختی درباره شخصیت والای ابا عبدالله (ع) در جامعه صورت نمی‌گیرد تا نسل‌های آینده اطلاعاتی درباره ائمه (ع) داشته باشند.

استاد دانشگاه پیام نور استان زنجان ابراز کرد: زمانی که به مکان‌های زیارتی مشرف می‌شویم اطلاعاتی درباره شیوه زیارت ائمه معصومین (ع) نداریم و در واقع آموزش‌های لازم در این باب ارائه نشده است.

محمدی تاکید کرد: با پی بردن به این مسائل می‌توان با صراحت گفت واقعه غدیر در جامعه با دقت معرفی و نسبت به شناخت اثرات آن در جامعه اقدامات لازم صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: رسالت پیامبر در طول 23 سال در روز غدیر خلاصه شد که  اگر جانشینی برای خود انتخاب نمی‌کرد کل اسلام به زیر سوال می‌رفت با در نظر گرفتن این نکته که واقعه غدیر یکی از وقایع مهم تاریخ بشریت است و پیامدهای مهمی در پی داشته است.

استاد دانشگاه پیام نور استان زنجان افزود: پیامبر اکرم (ص) رسالت خود را در روز عید غدیر تمام و کمال انجام داد و بدترین شکنجه‌ها و بی احترامی‌ها را در راه اسلام و تبلیغ دین و نگرش اسلامی متحمل شد.

محمدی افزود: غدیر یکی از مهم‌ترین نقطه عطف‌های تاریخ اسلام است؛ رویداد مهمی که می‌تواند آن را عصاره و نتیجه ۲۳ سال رسالت پیامبر(ص) دانست تا جایی که خداوند به پیامبر(ص) تأکید کرد اگر آن را ابلاغ نکنی، گویی هیچ رسالتی انجام نداده‌ای و کارهای پیامبر بی نتیجه جلوه داده می‌شود.

شناخت درست از دین جایگاه ولایت را مشخص می‌کند 

حجت الاسلام علی جاهدی نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه در کوفه امام حسین (ع) را به عنوان مقتدا قبول داشتند و بر مبنای الهی ایشان را نهی می‌کردند گفت: اهل کوفه حتی در برابر فرستاده ایشان استقبالی نداشتند و این خود گویای همین مطلب است که در جامعه باید به  نقش امام (ع) پی برد و پیرو خط و منش امام بود.

وی گفت: در بحث امامت، ولایت، بحث کشور داری و آسیب شناسی گویای واضح مطلب است  که در جامعه کوفه صحبت‌ها و فرمایشات امام حسین (ع) بر مبنای اسلام است.

نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ابراز کرد: اهل کوفه نمی‌دانستند که نباید در برابر فرستاده امام حسین (ع) قیام کرد اهل کوفه امام خود را نمی‌شناختند عدم آگاهی آنها نسبت به امام خود و فرستاده امام  باعث بروز آسیب بر پیکره جامعه اسلامی شد.

حجت الاسلام جاهدی افزود: اگر قدرت امام و قدرت فرستاده ایشان در جامعه به خوبی طراحی شود و به درستی به مردم شناخته شود مشکلات مانند این در جامعه به وجود نمی‌آید.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر