logo
امروز : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۱۰۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر در گفت و گو با موج رسا خبر داد:

معدوم سازی ۱۶۷ کیلوگرم فرآورده‌های غیر بهداشتی در ابهر

معدوم-سازی-۱۶۷-کیلوگرم-فرآورده‌های-غیر-بهداشتی-در-ابهر
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر با بیان اینکه ۵۶۴ مورد بازدید از مراکز عرضه‌ محصولات پروتئینی انجام شده است، گفت: طی این بازدیدها ۱۶۷ کیلوگرم فرآورده‌های غیرقابل مصرف کشف و معدوم شد.

عبدالله بیگدلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: وظیفه ذاتی اداره دامپزشکی پیشگیری از بیماری‌های دام است که در سه ماهه اول سال جاری، ۲۹۲ هزار و ۴۶۲ نوبت سر راس دام علیه بیماری‌های واگیر دامی و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام واکسیناسیون صورت گرفته است، که عمده کار صورت گرفته در خصوص بیماری تب برفکی دام بزرگ و دام کوچک، بیماری آبله، بیماری شاربن و بیماری PPR و به اصطلاح طاعون گوسفندی بوده است.

بیشتر بخوانید

وی عنوان کرد: علاوه بر واکسیناسیون دام‌های روستایی، واکسيناسيون در دامداری‌های صنعتی که عمدتا در گاوداری‌های صنعتی است، تست سل و بروسلوز به اصطلاح تب مالت در این دامداری‌ها انجام می‌گیرد که در سه ماهه اول سال جاری از ۸۳۸ راس دام بزرگ تست تشخیص بیماری سل صورت گرفته که خوشبختانه مورد مثبت دیده نشده و نتیجه همه تست‌ها منفی بوده است.

بیگدلی افزود: همچنین از این ۸۳۸ راس دام بزرگ خونگیری جهت آزمایش و تشخیص بیماری بروسلوز یا تب مالت انجام شده است که خوشبختانه تست همگی منفی بوده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر عنوان کرد: از فعالیت‌های دیگر اداره دامپزشکی ابهر نظارت بر مراکز عرضه‌ فرآورده‌های خام دامی است که در سه ماهه اول سال جاری ۵۶۴ مورد بازدید از مراکز قصابی، ماهی و مرغ فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت گرفته که طی این بازدیدها مقدار ۱۶۷ کیلوگرم فرآورده‌های غیرقابل مصرف کشف و ضبط و معدوم شد.   

وی با بیان اینکه ۹ مورد بازدید از کارخانه بسته بندی گوشت مرغ واقع در شهرک صنعتی نورین صورت گرفته، گفت: معمولا مسئله بهداشت در این واحد توسط کارشناسان اداره دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفته می‌شود تا محصول و فرآورده سالمی به دست شهروندان برسد و از موارد فوق تعداد ۶ واحد متخلف از نظر بهداشتی به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

بیگدلی با بیان اینکه در شهرستان ابهر متاسفانه کشتارگاه طیور وجود ندارد و یک واحد کشتارگاه دام وجود دارد، گفت: قصابی‌های خرمدره، ابهر، هیدج و صائین قلعه در کشتارگاه دام نور ابهر واقع در شهرک صنعتی نورین، کشتار دام‌های خود را انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ بر کشتار ۳ هزار و ۹۷۳ راس دام بزرگ و کوچک در کشتارگاه دام نور ابهر نظارت صورت گرفته که ۷۴ لاشه دام به‌ وزن ۹ هزار و ۲۴۹ کیلوگرم به دلیل آلودگی و بیماری ضبط و معدوم شده است.

بیگدلی با بیان اینکه صدور مجوز حمل دام، طیور و فرآورده‌های خام دامی عمدتا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: اداره دامپزشکی در خصوص حمل مرغ زنده به کشتارگاه‌ها و همچنین در حمل دام از شهرستان به شهرستان‌های مجاور وظیفه نظارت را بر عهده دارد که در سه ماهه اول ۳۲ مورد نظارت صورت‌ گرفته است.

وی افزود: نظارت بر مراکز بخش خصوصی دامپزشکی که به صورت مستمر از داروخانه‌ها، مرکز خدمات دامپزشکی و مراکز واکسیناسیون انجام می‌شود بر عهده اداره دامپزشکی است که در سه ماهه اول ۲۲ مورد بازدید صورت گرفته است .

بیگدلی با بیان اینکه شهرستان ابهر بیشترین تعداد مرغ مادر را دارد گفت: آزمایش‌های دوره‌ای نمونه گیری و خونگیری که معمولا هر ۴۵ روز، یک بار صورت می‌گیرد و به آزمایشگاه‌های مرکزی استان ارسال می‌شود که در سه ماهه اول ۱۰ مورد نمونه گیری از واحدهای پرورش مرغ مادر صورت گرفته که این تعداد بستگی به ظرفیت واحد مرغداری متغیر است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر