logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۰۹۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه در گفتگو با موج‌رسا:

ارگ گنبد سلطانیه در صورت تخصیص اعتبار ۳ ساله ساماندهی می‌شود

ارگ-گنبد-سلطانیه-در-صورت-تخصیص-اعتبار-۳-ساله-ساماندهی-می‌شود
مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: ساماندهی ارگ گنبد سلطانیه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر اعتبار جذب شود این امر در مدت ۳ سال می‌تواند به سرانجام برسد.

ابوالفضل عالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین و اولویت‌دارترین کار‌ها در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، ساماندهی ارگ سلطانیه است. و در کنار این امر کارگاه‌های مرمت خود گنبد سلطانیه نیز راه‌اندازی می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه پروژه بزرگ است و زمانی طولانی حداقل ۲۵ ساله برای اتمام مرمت نیاز است افزود: با این وجود پیشنهاد شده تا بتوانیم ۱۰۰ میلیارد تومان در ۵ سال آینده جذب نماییم و اگر اعتبار جذب شود حتی در ۳ سال پیشرو نیز می‌توانیم پروژه را به اتمام برسانیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه با بیان اینکه طرح ساماندهی ارگ اماده شده است گفت: بر اساس طرح موجود مقرر است ساماندهی انجام شود و این امر جزو اویت‌ها قرار دارد.

عالی در ادامه با اشاره به اینکه سال‌هاست مطالعات باستان‌شناسی در ارگ سلطانیه متوقف شده اما دوباره این مطالعات آغاز خواهد شد تصریح کرد: کارگاه‌های مرمت گنبد سلطانیه نیز دو سال است که تعطیل می‌باشد اما فعال شدن کارگاه‌ها نیز جز برنامه‌های کاری است و حتی داربست‌های انجام کار نیز آماده است. 

وی در خصوص اختصاص اعتبار سالانه برای ساماندهی گنبد سلطانیه یاداور شد: اعتبار لازم از وزارت میراث فرهنگی و از اداره کل پایگا‌ها همواره درخواست می‌شود و اختصاص می‌یابد اما میزان جذب پایین است.

 مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که امسال آغاز شده، بازسازی برج بارو سنگی گنبد است گفت: این بازسازی برج بارو نیز در اولویت قرار دارد و هم‌اکنون کارگاه آن در برج شمال شرقی فعال شده است. و بازسازی این برج‌بارو خود می‌تواند برای مخاطب جذابیت ایجاد کند.

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی در پیشبرد اقدامات و اهداف وجود دارد اذعان کرد: اما کار متوقف نشده و سال‌ها اقدامات انجام شده با این وجود نمایشگاه ۷۰ سال مرمت نیز در گنبد برگزار شد که سیر تکامل فعالیت‌ها و به ویژه مرمت در آن‌ به تصویر کشیده شده بود.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر