logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۵
[ شناسه خبر : ۳۰۹۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس بهزیستی شهرستان ابهر در گفتگو با موج رسا خبر داد:

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به افراد مبتلا به اعتیاد بعد از ۱۸ ماه پاکی در ابهر

پرداخت-تسهیلات-اشتغالزایی-به-افراد-مبتلا-به-اعتیاد-بعد-از-۱۸-ماه-پاکی-در-ابهر-
رئیس بهزیستی شهرستان ابهر با بیان اینکه در شهرستان ابهر ۴ محله آسیب پذیر شناسایی شده است، گفت: زنان سرپرست خانواری که دارای آسیب اجتماعی اعتیاد هستند از حمایت‌های مستمر و غیرمستمر سازمان برخوردار می‌شوند.

علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: طبق اهداف و سیاست‌های محول شده به سازمان بهزیستی، این سازمان در ۴ حوزه تخصصی اعم از اجتماعی، توانبخشی، مشارکت‌های اجتماعی و پیشگیری فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: در رسیدگی به نیازمندان و افراد آسیب دیده اجتماعی با ورود جدی کارشناسان تخصصی حوزه پیشگیری و اجتماعی را می‌توان اشاره نمود، که ما در وهله اول به بحث پیشگیری قبل از درمان بسیار تاکید داریم و این یکی از اهداف اولیه حوزه توسعه و امور پیشگیری می‌باشد، ۴ دفتر از زیر مجموعه حوزه پیشگیری که شامل دفاتر پیشگیری از اعتیاد درمان، مشاوره و خدمات روانشناختی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌ها در این زمینه فعالیت دارند.

رئیس بهزیستی شهرستان ابهر با بیان اینکه از دفاتر فعال در حوزه پیشگیری که ورود جدی در این موضوع داشته است، دفتر پیشگیری از اعتیاد و درمان است، گفت: این نکته قابل ذکر است که سازمان بهزیستی خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ را به صورت شبانه روز در خدمت کلیه خانواده‌ها و شهروندان قرار داده که شهروندان ما در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند هر گونه سوال و ابهام در خصوص اعتیاد و چگونگی برخورد و مبارزه با این معضل اجتماعی داشتند تماس بگیرند و از راهنمایی مشاوران متخصص بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: بهزیستی شهرستان ابهر نیز با پیروی از سیاست‌های کلی سازمان، مجری برگزاری طرح‌هایی است که موجب کاهش این آسیب ها می‌شود. 

لطیفی با بیان اینکه بهزیستی شهرستان ابهر با توجه به هماهنگی‌هایی که در سطح استان و کشور انجام داده است، گفت: توسط کارشناسان شهرستانی مناطق آسیب پذیر شناسایی و برای آن اطلس جغرافیایی تنظیم شده است و برای پرورش اساتید مجربی که بتوانند در این زمینه ورود کنند هماهنگی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در شهرستان ابهر ۴ محله آسیب پذیر شناسایی شده و در طرح پازک در محلات آسیب پذیر از زنان سرپرست خانواده‌ای که همسرانشان به دام اعتیاد دچار شدند دعوت می‌شود در جلسات آموزشی شرکت کنند.

لطیفی با بیان اینکه در هر ۴ محله آسیپ پذیر ۲۵ همسر شخص معتاد در این کلاس‌ها شرکت می کنند، گفت: این طرح با هدف اینکه همسران این افراد آستانه تحمل خود را بالا ببرند و چگونگی برخورد با همسر دارای اعتیاد، چگونگی پیشگیری و اینکه چگونه در استحکام زندگی خود موثر باشند را آموزش می بینند، در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در طرح مدیریت مورد، به طور مستقیم با خانواده های معتادین متجاهر و خود فرد متجاهر در ارتباط است، گفت: در این طرح فرد دارای اعتیاد به مراکز ترک اعتیاد منتقل می‌شود و به مراکز فنی و حرفه ای برای آموزش حرفه و شغل معرفی می‌شود .

رئیس بهزیستی شهرستان ابهر با بیان اینکه فرد دارای اعتیاد بعد از ۱۸ ماه پاکی از تسهیلات وام قرض‌الحسنه سازمان که در حال حاضر ۱ میلیارد ریال است بهره مند می‌شود، در این طرح علاوه بر حمایت از فرد دارای اعتیاد، خانواده این فرد نیز به مدت ۶ ماه تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند، در این طرح فرزندان مورد بررسی قرار می‌گیرند تا دچار این بیماری نشده باشند، در صورت نیاز حمایت‌های غیرمستمر، حمایت‌های مالی و غیر مالی  و تحویل بسته‌های معیشتی به این خانواده‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به تحقیقات میدانی صورت گرفته نتایج بسیار خوبی از این اقدامات حاصل شده است اعم از بازگردان آرامش و امنیت به خانواده و محله‌ها، پیشگیری از وقوع جرم و کاهش چشمگیر ضرب و شتم بین اعضای خانواده معتادین، کاهش خودکشی و قتل ، کاهش چشمگیر در همسرآزاری، کودک آزاری و سالمندآزاری شده است.

لطیفی با بیان اینکه اگر زن سرپرست خانواده مبتلا به اعتیاد باشد بلافاصله با هماهنگی نیروی انتظامی و دادستانی به مراکز اقامتی که در استان واقع شده است اعزام می‌شود، دوره بهبودی را در این مکان می‌گذراند، گفت: اگر این زن سرپرست خانوار دارای فرزندی باشد این فرزند از حمایت‌های مستمر و غیر مستمر سازمان برخوردار می‌شود.

وی افزود: یکی از حوزه‌های بسیار مهم که مکمل کاهش آسیب‌های اجتماعی این قبیل از افراد جامعه هدف است حوزه اجتماعی است، در صورتی که زن سرپرست خانواده همسرش مبتلا به بیماری اعتیاد باشد برای وی پرونده حمایتی تشکیل می‌شود و از حمایت‌های مستمر و غیرمستمر، خدمات مشاوره تحصیلی و خانوادگی و حمایت‌های درمانی سازمان برخوردار می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان ابهر تصریح کرد: ۱۰۰ نفر از زنانی که همسرانشان دارای بیماری اعتیاد هستند در این طرح در حال آموزش هستند.

وی عنوان کرد: بانوانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و از خانواده طرد شدند، توسط اورژانس خدمات اجتماعی پذیرش می‌شوند و به خانه امنی که در استان مستقر است جهت نگهداری و ساماندهی وضعیت منتقل می‌شوند و متناسب با وضعیتی که دارند می‌توانند از خدمات این خانه امن استفاده کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر