logo
امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۹
[ شناسه خبر : ۳۰۸۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر جهاد کشاورزی ابهر در گفتگو با موج رسا:

نرخ خرید محصول کلزا ۲۲۰۰۰تومان است و منتظر تایید نهایی هستیم.

نرخ-خرید-محصول-کلزا-۲۲۰۰۰تومان-است-و-منتظر-تایید-نهایی-هستیم.
مدیر جهاد کشاورزی ابهر اظهار داشت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۴۰ تن کلزا از مزارع این شهرستان برداشت شود.

حسن مولایی در گفت و گو با موج رسا; کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰_۴۸ درصد روغن و کنجاله آن حاوی ۴۰_۳۵ درصد پروتئین است، گفت: کنجاله کلزا نیز به عنوان یکی از مناسب ترین منابع در تغذیه دام و طیور است. تجربیات کشت کلزا در دو دهه اخیر در کشور نشان می‌دهد که زراعت این محصول در تناوب با غلاتی مثل گندم و جو است که باعث افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی عملکرد مزرعه گندم می‌شود.

بیشتر بخوانید

 

وی با بیان اینکه کلزا از جمله گیاهانی است که عملکرد آن بستگی کامل به تاریخ کشت مناسب دارد گفت: به منظور رسیدن به حداکثر عملکرد، کشت این گیاه باید در تاریخ کاشت توصیه شده توسط مرکز تحقیقات، انجام شود.

 

مولایی با بیان اینکه بوته کلزا باید قبل از شروع فصل سرما به مرحله ۸_۶ برگی رسیده و مقاومت خوبی به سرما پیدا کند، گفت: بهترین و مناسب‌ترین تاریخ کشت در استان زنجان نیمه دوم شهریور است، این گیاه پاییزه است و در شرایط گرم و مرطوب عملکرد بهتری دارد.

 

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۵ در شهرستان ابهر کشت کلزا آغاز شده است و امسال سطح زیر کشت این گیاه ۶۰ هکتار می باشد گفت: از جمله مزایای کاشت این گیاه: خرید تضمینی این محصول، استحصال روغن با کیفیت، وجود کاه با کیفیت و ...می باشد .

 

مولایی بیان کرد: بعد از برداشت، این محصول برای روغن‌کشی به کارخانه های روغن کشی شمال کشور فرستاده می‌شود.

 

وی گفت: یک مرکز خرید تضمینی محصول کلزا به نام شرکت تعاونی هیدج برای این کار در نظر گرفته شده است .

 

مولایی اظهار داشت: به خاطر استفاده از ارقام اصلاح شده و پرمحصول عملکرد این محصول بیشتر شده و با راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی و با رعایت اصول به‌زراعی و مدیریت مزرعه، مزارع کلزا امسال از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.

 

وی فزود: کلزا محصول روغنی و استراتژیک است، با توجه به وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی، نیاز به کشت این محصول بیش از پیش احساس می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر