logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۰۸۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرحوزه علمیه الزهرا (س) خواهران استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

امام جواد (ع) در مناظره علمی با دانشمندان بی‌نظیر بود

امام-جواد-(ع)-در-مناظره-علمی-با-دانشمندان-بی‌نظیر-بود
مدیرحوزه علمیه الزهرا (س) خواهران استان زنجان با اشاره به توان علمی امام جواد(ع) گفت: امام جواد(ع) در مناظره علمی با دانشمندان بی‌نظیر بود.

ربابه اسمعیلیان در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه در دوران زندگی پر برکت امام جواد(ع) ایشان با دانشمندان مختلفی مناظره داشتند اظهار کرد: به دلیل مناظرات با افراد مختلف امام جواد (ع) شاگردان زیادی پرورش دادند.

بیشتر بخوانید

وی افزود:  ضمن تسلیت ایام سوگواری امام شیعیان امام جواد (ع) باید به این نکته توجه داشت که لقب اصلی امام جواد (ع) امام محمد تقی (ع) است که اشاره به تقوای بالای ایشان دارد.

مدیرحوزه علمیه الزهرا (س) خواهران استان زنجان عنوان کرد: یکی از محورهای قابل بحث تقوای ایشان بوده که با توجه به زندگی ساده این امام بزرگوار دارای اهمیت زیادی است.

اسمعیلیان گفت: یکی از انگیزه‌های مامون تخریب وجه امام جواد(ع) بود که سعی در بزرگ‌ نمایی قدرت خود داشت.

وی افزود: مامون برای تخریب وجه دینی و معنوی امام جواد (ع) شرایط را مهیا کرد تا امام جواد (ع) با دختر مامون ازدواج کنند با توجه به این نکته که امام جواد (ع) زندگی ساده داشتند و مامون سعی بر این داشت که زندگی ساده امام را به یک زندگی سلطنتی تبدیل کند.

مدیرحوزه علمیه الزهرا (س) خواهران استان زنجان عنوان کرد: امام جواد (ع) داشتن یک زندگی پر زرق و برق را نپذیرفتند و با توجه به این نکته که امام جواد(ع) از همه جهات شایسته بودند و چون شایستگی داشتند سعی بر این شد که به عنوان داماد مامون انتخاب شود.

اسمعیلیان تصریح کرد: از جهتی دیگر سعی بر این شد که امام جواد (ع) را وارد دربار کنند و یک زندگی درباری را به ایشان متحمل کنند و این رفتارها و فشارهای وارده به امام جواد (ع) باعث شد که ایشان با دختر مامون ازدواج کنند.

وی گفت: مامون در این راستا سعی کرد که یک زمامدار و حاکم عادل را برای اینکه از بحث تقوا جدا کند به جایی برساند که بی‌تقوا باشد.

مدیرحوزه علمیه الزهرا (س) خواهران استان زنجان عنوان کرد: در حالی که امام جواد (ع) هیچ علاقه‌ای نسبت به زندگی سلطنتی نشان ندادند و سعی در حفظ ارتباط با شیعیان داشتند.

اسمعیلیان افزود: مامون با توجه به سیاست‌هایی که برای حفظ حکومت ظلم خود در نظر گرفته بود مناظره‌هایی بین امام (ع) و افراد و دانشمندان مختلف مهیا نموده و با توجه به این نکته که هدف اصلی مامون از برگزاری مناظره‌ها تخریب وجه امام جواد (ع) بود.

وی تصریح کرد: مناظرات شکل یافته فرصتی برای حضور امام جواد(ع) بین مردم بود چنانچه آوازه‌های ایشان به سرعت در مناطق مختلف شهره خاص و عام شد.

مدیرحوزه علمیه الزهرا (س) خواهران استان زنجان ابراز کرد: مامون بدون اینکه خود بخواهد کمکی شد تا علم و دانش خدادادی امام جواد (ع) بر همگان مشخص شود و تسلط ایشان برامور دینی بر همگان معلوم گردد تا افراد مختلف پیرو خط امام جواد (ع) باشند و در مکتب ایشان بمانند.

اسمعیلیان اضافه کرد: زمانی که امام رضا (ع) وارد ایران شدند باعث آشنائیت سرزمین ایران با شیعه شده و نماینده‌هایی به شهرهای اهواز، همدان، ری و سیستان ارسال کردند و مناطق شیعه نشین با امام(ع) این چراغ هدایت آشنا شوند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر