logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۴
[ شناسه خبر : ۳۰۷۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان در گفتگو با موج رسا خبر داد:

بکارگیری خیرین سوادیار در طرح‌های نهضت سواد آموزی استان زنجان

بکارگیری-خیرین-سوادیار-در-طرح‌های-نهضت-سواد-آموزی-استان-زنجان
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان زنجان با بیان اینکه طرح‌های نهضت سوادآموزی در راستای ارائه خدمات به مردم اجرا می‌شود گفت: امسال از ظرفیت خیرین سوادیار در طرح‌های نهضت سواد آموزی استان زنجان استفاده می‌شود.

علی حیاتی در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه هدف اصلی در اجرای طرح‌های نهضت سوادآموزی ارائه آموزش‌های لازم برای مقابله با معضل بی سوادی یا کم سوادی در جامعه است اظهار کرد: 200 نفر از افراد که در آموزش‌وپرورش استان زنجان فعالیت دارد به صورت داوطلب در روستاها و مناطق محروم مشغول به تدریس برای افراد کم سواد یا بی‌سواد بوده با حق الزحمه دریافتی خیلی کم و با نیت خیرخواهانه در این عرصه فعالیت‌ دارند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان زنجان به چهار مرکز تقسیم شده است اعم از ناحیه یک ، ناحیه دوم، شهرستان ابهر و شهرستان خدابنده که مراکز یاد گیری سواد آموزی را شامل می‌شود و این مراکز علاوه بر آموزش افراد جامعه هدف در حوزه مهارت‌های زندگی و کارآفرینی نیز فعالیت دارد.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان زنجان عنوان کرد: سه دوره در سواد آموزی وجود دارد که عبارتند از: تحکیم ، انتقال و سواد آموزی افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند دارای مدرک تحصیلی کمتر از سوم ابتدایی می‌باشند و این افرادی 5- 10 سال پیش تا سوم ابتدایی آموزش دیدند ولی مدرک سوم ابتدایی را نداشته یا ترک تحصیل کرده‌اند چون شرایط سنی مطح می‌شود بیسواد محسوب شده و نیاز به آموزش دارند.

حیاتی افزود: حجمی که در نظام آموزشی سواد آموزی استان تعریف شده است امسال یک هزارو 600 نفر بود که یک هزارو 378 نفر در سواد آموزی ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل هستند.

وی تاکید کرد: دوره انتقال برای افرادی در نظر گرفته شده است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالایی هستند افرادی که مدرک سوم ابتدایی را داشته ولی مقاطع چهارم، پنجم و ششم را نخوانده‌ کم سواد محسوب شده در دوره انتقال مدرک سوم ابتدایی آنها معادل مدرک مقطع ششم ابتدایی است در سطح استان یک هزارو 700 نفر امسال حجم تعریف شده که یک هزارو 554 نفر جذب شده و در حال تحصیل هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان زنجان تصریح کرد: آمار ثبت نام‌های به دست آمده از سواد آموزی در سال تحصیلی 1401 نسبت به سال تحصیلی 1400 روند کاهشی داشته است و یک امر طبیعی است از جمله این  دلایل تعداد آموزش‌دهندگان در این عرصه و کم شدن افراد کم سواد یا بی سواد در جامعه است لازم به ذکر است که تعداد آموزش‌دهندگان برای افراد بی سواد و کم سواد 127 نفر در سطح استان برآورد شده است.

حیاتی ابراز کرد: باید در نظر داشت که سال‌های گذشته بخش اعظمی از این افراد جذب بدنه سازمان آموزش‌وپرورش استان شده و مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: در دوره تحکیم یک هزارو 429 نفر حجم تعریف شده بود که یک هزارو 154 نفر محقق شده است افرادی که دوره سوادآموزی آموزش‌های لازم فرا گرفته ولی دوست ندارند ادامه تحصیل دهند سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان برای این افراد برنامه‌هایی از قبیل آموزش نماز، احکام دارد تا آموزش‌های ارائه شده در رده سنی بزرگسالان فراموش نشود.

 معاون سواد آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان زنجان تصریح کرد: شهرستان زنجان در آموزش رسمی شامل سه منطقه ناحیه یک، ناحیه دوم و زنجانرود است اما دربحث سوادآموزی یک شهرستان در نظر گرفته می‌شود.

 

 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ارفعی ] [ ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ ]
با سلام و خداقوت به عنوان آموزش دهنده میتونیم ثبت نام کنیم ؟؟؟در حال حاضر هم نیرومیخان به عنوان آموزش دهنده‌ها شهر ابهر؟؟؟ اگه میخان کجا باید مراجعه کنیم؟؟؟
فرم ارسال نظر