logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۰۷۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

خیلی‌ها از سفره فوتبال سهم بر می‌دارند

-خیلی‌ها-از-سفره-فوتبال-سهم-بر-می‌دارند
کارشناس و پیشکسوت فوتبال کشورمان معتقد است که دلال‌ها همه کاره فوتبال ایران هستند و اراده‌ای برای برخورد با فساد در این ورزش پرمخاطب نیست.

به گزارش موج رسا; یکی از حواشی پررنگ و البته قابل تامل فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران، تلاش باشگاه‌ها برای جذب بازیکنان خارجی است. تلاشی که این هفته‌ها با آغاز فصل نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر شاهد آن هستیم. اگرچه در سال ۱۴۰۰ با اصلاح آیین‌نامه جذب بازیکن خارجی، فدراسیون فوتبال تلاش کرد تا مانع جذب بازیکن خارجی بی‌کیفیت شود اما با وجود گذشت دو سال، همچنان رد پای بازیکنان خارجی بی‌کیفیت در لیگ ایران پررنگ است و در این بین پول‌های کلانی با توجه به دلالی‌های صورت گرفته حیف و میل می‌شود، پولی که در صورت هزینه در بخش پایه می‌تواند کمک بزرگی به پشتوانه‌سازی و کشف استعدادها باشد.

بیشتر بخوانید

رسول کربکندی پیشکسوت و کارشناس فوتبال کشورمان در این باره عنوان کرد: انتخاب بازیکن خارجی با سی دی و رابطه‌ای که دلال‌ها با برخی مربیان و مدیران دارند، اتفاق می‌افتد. بخش‌هایی از بازی‌های خوب این بازیکنان را انتخاب و با تبلیغات و فشار زیاد آنها را به فوتبال وارد می‌کنند.

کربکندی با بیان اینکه زمانی که سرمربی سپاهان بودم، آرمناک پطروسیان و لئون استپانیان را به این تیم آوردم که جزو بهترین‌های لیگ شدند، افزود: الان به جز تعدادی که بازیکنان خوبی هستند، بقیه خارجی‌هایی که به لیگ ایران می‌آیند کیفیت خوبی ندارند و باعث حیف و میل پول باشگاه‌ها می‌شوند.

سرمربی اسبق سپاهان و ذوب‌آهن با اشاره به نقش پررنگ دلال‌ها در فوتبال ایران، تاکید کرد: اکنون دلال‌ها همه کاره فوتبال ما هستند و آنها هر طوری بخواهند بازیکنی را به یک تیم می‌آورند و همه از آن آمدن این بازیکنان خارجی منفعت می‌برند. این در حالی است که با این اقتصاد خراب و بدون درآمد بودن فوتبال، پرداخت چنین پول‌هایی قطعا دور ریختن پول است و کمکی به فوتبال ما نمی‌کند.

وی درباره اینکه محدودیت‌ها و تغییر آیین‌نامه جذب بازیکن خارجی هم نتوانسته این رویه را اصلاح کند، گفت: چند سال پیش برای جذب بازیکن خارجی تبصره‌هایی گذاشته شد که این بازیکن باید عضو تیم ملی باشد که الان رعایت نمی‌شود. با این حال اگر فدراسیون فوتبال بتواند در حضور بازیکنان با کیفیت خارجی در ایران قدمی بردارد، کمی بزرگی به فوتبال و اقتصاد ایران کرده است.

کربکندی افزود: اگر این تفکر پیاده شود، خیلی خوب است اما ما خیلی خوب راه دور زدن را یاد می‌گیریم. یک قراردادی بسته و به فدراسیون ارسال می‌شود اما کلی تبصره‌های زیرمیزی گذاشته می‌شود که رقم قرارداد چند برابر می‌شود! اگر راه جلوگیری از بستن چنین قراردادهایی کنترل شود، می‌تواند به فوتبال ما کمک کند، هر چند امیدی نسبت به اجرایی شدن آن ندارم.

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به پخش پول قرارداد بازیکن خارجی بین افراد مختلف، تصریح کرد: اول باید ببینیم بازیکن خارجی که به ایران می‌‍‌آید چند درصد قرارداد به خودش می‌رسد، به خصوص که در اطراف این بازیکن خیلی‌ها سود می‌برند. معتقدم این بازیکن در همان حد فوتبالش پول می‌گیرد و اطرافیان که سر سفره پهن فوتبال نشسته‌اند، از بقیه رقم قرارداد بهره‌‎مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اصلا اراده‌ای برای برخورد با دلالی‌ها در فوتبال نیست، خاطرنشان کرد: من ۷، ۸ سال پیش سرمربی صبا بودم و در مصاحبه‌ای گفتم که فوتبال ایران کثیف است. هیچ کسی از من نپرسید کجای این فوتبال کثیف است و به همین خاطر حتی ۳ میلیون هم جریمه شدم. رئیس وقت کمیته انضباطی دیدم دنبال دی وی دی می‌گشت، پرسیدم چرا دنبال آن می‌گردی، گفت می‌خواهم صحبت‌هایی که کرده‌ای را دوباره ببینی. من گفتم نیازی نیست و خودم الان دوباره آن حرف‌ها را تکرار می‌کنم.به رئیس کمیته انضباطی گفتم اگر شما الان بگویید این فوتبال پاک است، من مصاحبه می‌کنم و بابت حرف‌هایم از همه مردم ایران عذرخواهی می‌کنم. به من گفتند ما هم می‌دانیم ناپاک است اما شما همه را گفته‌اید.

کربکندی با بیان اینکه کسی دنبال ریشه این مسئله و حل آن نیست و همه دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند، اظهار داشت: هیچ اراده‌ای برای برخورد با فساد در فوتبال وجود ندارد، چون یک مافیای بزرگ پشت این آدم‌ها است و همه دارند استفاده می‌کنند. مربی، بازیکن، سرپرست و مدیر دستش به سفره می‌رسد و وقتی بقیه که نمی‌توانند از این راه وارد شوند از راه دلالی سهم‌شان را از فوتبال بر می‌دارند و بیشتر از مربی و بازیکن هم درآمد کسب می‌کنند. یک ماه فعالیت می‌کنند ۱۱ماه از آن پول استفاده می‌کنند!

پیشکسوت فوتبال کشورمان در پایان تصریح کرد: آرزو دارم فوتبال ایران یک روزی سالم و باکیفیت شود و مردم از فوتبال لذت ببرند و نه اینکه اعصابشان خورد شود. فعلا متاسفانه به جز هوداران تیفوسی که فقط برد و باخت برایشان مهم است، بقیه از کیفیت فوتبالی که در ایران هستند، لذت نمی‌برند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر