logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۷
[ شناسه خبر : ۳۰۷۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

50 درصد هزینه اهدا کلیه توسط بیمه پرداخت می‌شود

50-درصد-هزینه-اهدا-کلیه-توسط-بیمه-پرداخت-می‌شود
مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان با بیان اینکه اهدا گنندگان اعضا بدن معمولا در زمان اهدا دچار مرگ مغزی شده است گفت: تصویب پرداخت 50 درصد هزینه اهدا کلیه توسط بیمه انجام می‌شود.

محمدرضا طهماسبی در گفت‌وگو موج رسا; با بیان اینکه خرید و فروش کلیه از سال‌های گذشته در کشور رواج داشته و سوابق چند دهه دارد و مورد تصویب و تائید مجلس قرار گرفته است اظهار کرد: مجلس مجوز اهدا کلیه زنده را صادر کرده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: اکنون به سه صورت اهدا کلیه در کشور صورت می‌پذیرد عبارتند از اعضا خانواده، مرگ مغزی و اهدا کلیه زنده که هر کدام باعث نجات فردی در جامعه می‌شود.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان عنوان کرد: تنها موردی که در آن پول دخالت دارد در اهدا کننده زنده کلیه است که در برخی موارد به صورت مذاکره فرد دهنده کلیه و گیرنده کلیه انجام می‌گیرد.

طهماسبی گفت: طبق قوانین تصویب شده در جامعه اهدا کلیه از اعضا خانواده، مرگ مغزی و اهدا کلیه زنده ممکن بوده و هیچ موردی مبنی بر جرم بودن آن در جامعه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: فردی که کلیه اهدا می‌کند در قبال این کار خیرخواهانه مبلغی بعنوان پاداش به فرد دهنده کلیه از طرف فرد گیرنده اهدا می‌شود چرا که سلامتی خود نعمت بزرگی است که انسان باید قدردان آن باشد.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان ابراز کرد: با توجه به تورم پیش آمده طبق ابلاغیه وزارت بهداشت سال 1401 پاداش در نظر گرفته شده 80 میلیون تومان است که  40 میلیون تومان آن تحت پوشش بیمه بوده و از طریق بیمه پرداخت خواهد شد.

طهماسبی اذعان کرد: با توجه به تورم موجود در جامعه در برخی موارد شاهد قیمت‌های بالای 80 میلیون به افراد خواهان کلیه در جامعه هستیم که این مبالغ از 100 میلیون تا 200 میلیون تومان گزارش شده است.

وی گفت: برخی بیماران قرار داده‌های شخصی در بحث اهدا کلیه دارند که به انجمن خیریه کلیوی استان زنجان ارتباطی ندارد و توافق دو طرفه است.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان تصریح کرد: انجمن تعهدی در اخر قرار داد از دو طرف اهدا کننده و دریافت کننده کلیه اخذ کرده و در سامانه مربوطه ثبت شده بعد از اتمام آزمایشات لازم انجمن خیریه کلیوی استان مسئول شکل‌گیری سازگاری اولیه بین طرفین است.

طهماسبی گفت: بیشترین گروه خونی بیماران کلیوی که دریافت کننده کلیه هستند O منفی است چون از همه گروه‌‌های خونی امکان دریافت کلیه را دارا است.

وی اذعان کرد: سال 1401 نسبت به سال 1400  پیوند کلیه در استان زنجان 4 برابر بیشتر گزارش شده است که 60 درصد پیوندهای کلیه انجام شده در استان از طریق مرگ مغزی شکل گرفته است.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان عنوان کرد: اگر فرهنگ سازی اهدا عضو در کشور قویتر شود خرید و فروش توسط دلالان این عرصه کم رنگ خواهد شد.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر