logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۵
[ شناسه خبر : ۳۰۶۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان مطرح کرد:

لزوم همراهی پزشکان زنجانی برای دفع زباله مطب‌ها

لزوم-همراهی-پزشکان-زنجانی-برای-دفع-زباله-مطب‌ها
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با بیان اینکه مشکل اصلی پسماند مربوط به مطب پزشکان است گفت: تعداد زیادی از پزشکان استان نمی‌خواهند قراردادی برای دفع پسماند منعقد کنند.

به گزارش موج رسا; محمدرضا یافتیان امروز ۱۶ خردادماه در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط‌زیست که ۱۶ تا ۲۲ خرداد ماه برگزار شد، اظهار داشت: محیط زیست در کشور ۱۵۰ نفر شهید دارد و استان زنجان نیز دو شهید محیط‌بان دارد. وجود شهید در محیط‌زیست نشان از اعتقاد محیط‌بان به شغل و کار خویش است. 

وی بیان کرد: محیط زیست یکی از سه رکن اساسی توسعه است و بحث‌های رشد اقتصادی و رشد اجتماعی باید با دیدگاه محیط‌زیستی انجام پذیرد به عبارتی یکی از سه ضلع این تعادل محیط زیست است. بحث‌های اقتصادی باید با دیدگاه محیط زیستی دنبال شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با بیان اینکه پرتاب زباله همانند ته سیگار در محیط زیست که شاهد حضور هر نوع موجود زنده در آن محیط است و آلایندگی بسیار بالایی دارد و تجزیه ناپذیر است؛ سبب آسیب جدی به محیط می‌شود گفت: کشور ایران در زمره ۲۰ کشور تولیدکننده زباله پلاستیکی است و باید موضوع کاهش مصرف پلاستیک را جدی گرفت.

وی با بیان اینکه در استان زنجان روزانه ۷۸۰ تن پسماند شهری تولید می‌شود گفت: از این میزان زباله حدود پنج درصد بازیافت می‌شود؛ با این وجود شهرداری زنجان برنامه‌های خوبی در خصوص بازیافت زباله از جمله تفکیک پسماندها از مبدا در نظر گرفته است. 

یافتیان با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پسماند شهرهای زنجان و شهرستان ایجرود توسط شهرداری و با تزریق منابع لازم صورت می‌گیرد؛ این طرح برای شهرستان‌های دیگر استان نیز اجرا خواهد شد خاطرنشان کرد: قراردادی با شرکتی توسط شهرداری منعقد شده است تا در محل دفن زباله مهتر چای تفکیک انجام شود.

وی با بیان اینکه در ایجاد لندفیل در استان مشکلاتی وجود دارد گفت: فقط یک لندفیل صنعتی در استان ویژه سرب و روی در روستای سردهات استان وجود دارد که ایجاد آن در سایر شهرستان‌ها به ویژه در مناطق ابهر و ماهنشان امری مهم و ضروری است با این وجود با نظارت‌هایی که توسط محیط زیست انجام می‌شود و همراهی سایر ارگان‌ها که وجود دارد به سمت بهبود و ارتقای لندفیل‌ها حرکت خواهیم کرد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه پسماند‌های صنعتی به دو بخش ویژه و غیرویژه تقسیم می‌شود خاطر‌نشان کرد: در صورتی که پسماند ویژه نباشد به لندفیل انتقال داده می‌شود و در صورت ویژه بودن باید بی‌خطرسازی شود.

وی در ادامه در خصوص پسماندهای بیمارستانی استان نیز ابراز داشت: باید به بحث بی‌خطر‌سازی پسماندهای بیمارستانی توجه ویژه شود که البته در این خصوص در بیمارستان‌ها و کلینک‌ها مشکلی نداریم؛ هرچند گاهی در برخی کلینیک‌های خصوصی برخی تخلفات وجود دارد که تا حدود زیادی کنترل شده است، با این حال باید باید به سمت صفر شدن پیش رفت.

یافتیان با ابراز تاسف از اینکه مشکل اصلی پسماندهای بیمارستانی و عفونی متاسفانه مربوط به قشر فرهیخته پزشکان و مطب آنان است، تصریح کرد: متاسفانه تعدادی زیادی از پزشکان استان نمی‌خواهند قراردادی برای دفع پسماند مطب‌های خود منعقد کنند. 

وی خاطر نشان کرد: پزشکان قشر فرهیخته جامعه محسوب می‌شوند و جای تعجب دارد که خود را از چنین مواضعی دور کنند و به آن توجهی نداشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه در آخرین جلسه کارگروه پسماند استان مصوب شد که حداکثر تا شهریور سال‌جاری مطب‌ها با مجموعه‌های مدیریت پسماندهای پزشکی واجد شرایط و صاحب صلاحیت عقد قرارداد کنند گفت: تحقق این موضوع می‌تواند برای ارتقای محیط‌زیست استان مفید باشد و البته جای تعجب است که هیچ‌کدام از استان‌های مجاور این مشکل را ندارند اما در استان زنجان چنین مشکلی وجود دارد.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر