logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۰۶۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

۷ اسب در زنجان به دلیل آلودگی به بیماری مشمشه معدوم شدند

۷-اسب-در-زنجان-به-دلیل-آلودگی-به-بیماری-مشمشه-معدوم-شدند
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: اردیبهشت ماه جاری متاسفانه ۷ اسب، یکی از مراکز اسب‌سواری استان آلوده به بیماری مشمشه شده بود که مورد معدوم سازی قرار گرفت.

محمد‌باقر حاج کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: جمعیت دامی استان زنجان یک میلیون راس است اما دامپزشکی استان در سال گذشته بیش از ۴ میلیون دز تزریق واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک دام داشته است.

وی با بیان اینکه برخی بیماری‌ها مشترک بین انسان و دام هستند گفت: از جمله این بیماری‌ها هاری، تب‌کریمه کنگو، مشمشه، تب مالت، سیه زخم، سل، جنون گاوی است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بعد از مشکوک شدن به یک بیماری در دام بلافاصله نمونه گرفته می‌شود گفت: در صورتی که این بیماری برای انسان نیز خطرناک باشد در راستای معدوم سازی از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز کمک گرفته می‌شود.

وی گفت: اردیبهشت ماه جاری متاسفانه ۷ اسب، یکی از مراکز اسب‌سواری استان آلوده به بیماری مشمشه شده بود که مورد معدوم سازی قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان کرد: این اسب‌های زیبا دارای ارزش بالایی هم بودند اما برای حفظ جان افرادی که در ارتباط با این اسب‌ها بودند و همچنین ممانعت از انتقال این بیماری به اسب‌های دیگر معدم سازی انجام شد.

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ناشناس ] [ ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ]
تست مالئین گرفتن ولی حیف و صد حیف که فقط اداره دامپزشکی بلده مانور رسانه ای راه بندازه و بگه ما شناسایی کردیم و هزاران نفر مصاحبه کنن ولی این بیماری رو با وجود اینکه چند بار برای بازدید از باشگاه اومدن حتی موارد مشکوک رو هم نمیدیدن و حتی عنوان میکردن زخم اسب ها از مسمومیت غذایی هستش بعد از اینکه کلی اسب درگیر شد تازه فهمیدن که باید نظارت باشه و هر روز رفتن و اومدن که حیوان باید معدوم بشه حتی توی تشخیص هم مشکل داشتن و موارد مشکوک رو هم معدوم کردن درحالی که طبق قوانین باید ۲۱روز قرنطینه باشند و مجدد تست بشوند واقعا جای تأسف داره براشون.
فرم ارسال نظر