logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۰۶۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یادداشت؛

نفی استکبار مهمترین ویژگی قیام امام راحل است

نفی-استکبار-مهمترین-ویژگی-قیام-امام-راحل-است
حجت‌الاسلام محسن جعفری ظی یادداشتی با تاکید براینکه امام خمینی (ره) با تبعیت از دين مبین اسلام که کاملترین دین است برای برپایی حکومت اسلامی اقدام کرد گفت: نفی استکبار مهمترین قیام امام راحل است.

به گزارش موج رسا; امام راحل برای همه موضوعات فردی و اجتماعی حرف داشتند با این حال پا به عرصه مبارزه گذاشت تا اینکه قیام انقلاب  به توفیق الهی و حضور مردم انقلابی پا گرفت و امروزه به یک نظام توانمندی تبدیل شده است که خود الگوی تمام مبارزان دنیاست.

اما آنچه که امام راحل را در این مسير متمایز از سایر علما و فقها کرد جامع الاطراف بودنشان است فقیه و اسلام شناسی روشنفکر که در کنار علومی از قبیل فقه و اصول و رجال و درایه، بر تفسیر، فلسفه و عرفان اشراف بی نظیری داشت و به اذعان بسیاری از علمای معاصر، جامع الاطراف علوم معقول و منقول بود.

 از تالیف رساله‌های فقهی مختلف تا شروح متعدد بر احادیث و روایات، و از سویی مبارزات مختلف تا حدودی گسترده علم و دانش و ویژگی‌های شخصیتی این بزرگ مرد شیعه را نمایان کرده است.

سیاستمداری مجرب، آگاه و همیشه درصحنه که با شناخت جریان‌های سیاسی مختلف،‌ بر نقاط ضعف نظام سیاسی کشور اشراف داشته و صاحب نظر است.

 در کنار سخنرانی‌های روشن ‌گرایانه و بیداری ‌بخش ایشان در خصوص مسایل سیاسی، خصوصا مسایل دوران رژیم پهلوی از قبیل کاپیتالاسیون،‌ انقلاب سفید و لایحه انجمن‌‌های ایالتی و ولایتی، آثاری از قبیل حکومت اسلامی، مساله امر به معروف و مقام رهبری در فقه اسلامی به چشم می‌خورد که در واقع تقریرات ایشان در عرصه مباحث سیاسی است و مبین دید نافذ و بینش روشن این شخصیت برجسته در عرصه سیاست است.

ویژگی دیگر امام (ره) جمع بینش فقهی پویا از یکسو و درک سیاسی روشن، عمیق و اخلاق ‌مدار از سوی دیگر است امتیازی  که ایشان را در دوره غیبت در جایگاهی ممتاز نسبت به سایرین قرار می‌دهد.

از ابعاد دیگر شخصیت امام (ره) بعد عرفانی شان بود از لحاظ عرفانی امام (ره) هیچ دلبستگی به این دنیا نداشت، اگر انسان به این دنیا وصل باشد با موج‌های دنیا بالا و پائین می‌رود و شخصیت در فتنه‌ها نشان داد که ایشان نه تنها هیچ دلبستگی به دنیا ندارد، بلکه به منبع لایزال ازلی و ابدی ولایت الهی وصل است.

اما آنچه به خوبی منحصر به فرد بودن امام را جلوه گر می‌ نماید اموری است که ایشان به عنوان ارکان سیاسی جامعه اسلامی نهادینه نموده و در اذهان همگان جا افتاده است.

1- محدود نکردن حاکمیت اسلامی به داخل مرزهای جغرافیای ایران در اغلب فرمایشات امام حفظ اسلام و حاکمیت آن مورد تاکید و اشاره قرار می‌گرفت و دیدگاه ایشان برخلاف بسیاری از سیاسیون آن زمان، محدود به داخل مرزهای جغرافیای ایران نمی‌شد.

 ایشان جبهه حق را متعلق به تمام جهان و نجات ملت‌های مستضعف از یوغ استکبار جهانی می‌دانست در سایه سار این بینش متعهدانه بود که سیاست‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران در اذهان جهانیان و به طور خاص استکبار جهانی، از ایران‌ کشوری مقتدر و ابرقدرتی نقش آفرین و تاثیرگذار در تعاملات سیاسی بین‌ المللی ایجاد نموده است امری که مورد اذعان بسیاری از تحلیل‌گران، ‌حتی منتقدین و مخالفین انقلاب اسلامی ایران قرار دارد.

2- اتکا به ظرفیت ملی و نفی سلطه یکی از دیگر از بارزترین رویکردهای سیاسی حضرت امام (ره)،‌ خودباوری، اعتماد و اتکا به ظرفیت ملی و نفی سلطه و استکبار جهانی و باورهای رایج در ذهن افراد به ظاهر روشنفکر آن دوران بود.

 ایشان عدم وابستگی به غرب و شرق،‌ تکیه به نیروی ایمان و تلاش برای آبادانی کشور را تنها راه سعادت و موفقیت کشور می دانست.

3- مردم سالاری دینی توجه به جمهوریت نظام و مردم سالاری دینی، از اقدامات بارز امام بود که ثمرات آن در دهه‌های بعد از انقلاب اسلامی هویدا گردید و این نظام مقدس مردمی را از تند روی‌های جناح‌های حاکم محافظت نمود از منظر امام ‌همان قدر که اسلام و موازین شرعی اهمیت داشته و می‌بایست در شئون حاکمیت محقق شوند، مردم ‌سالاری،‌ حضور و نقش آفرینی مردم در صحنه نیز مهم بوده و تاثیرگذار است از منظر امام خمینی (ره) این ملت است که اساس و رکن رکین حاکمیت هستند‌.

4- رسیدگی به اقشار آسیب پذیر جامعه از منظر امام خمینی سعادت دنیا و آخرت در رسیدگی به محرومان جامعه بود همان‌‌ها که در تقسیم قدرت و ثروت نصیب و بهره کمتری دارند و در کنار ایفای نقش خود در حمایت از نظام اسلامی و ایستادگی در برابر ابرقدرت‌ها دارای کمترین صدا بوده و متحمل بیشترین فشارهای اقتصادی، اجتماعی هستند.

از این رو ایشان با نفی رویه‌های اجرایی و حاکمیتی که سبب نادیده گرفتن مشکلات و کاستی‌های این قشر شریف جامعه می‌گردید،‌ به لزوم توجه مسئولین به دهک‌‌های پایین جامعه تاکید می‌نمود و مردم را صاحبان واقعی انقلاب می‌دانست.

نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ملت مسلمان به عنوان صاحبان اصلی این نظام و اعمال حکمرانی بر مبنای مردم ‌سالاری دینی، شکل گردید و طی سالیان متمادی با نفی نظم ظالمانه موجود که حاصل منفعت طلبی مستکبرین و ایادی شان بود،‌ استعدادها و توانمندی‌های مختلف این ملت مظلوم و مقتدر را به نمایش گذاشت و به الگویی بی بدیل برای همه آزادگان و حق طلبان تبدیل شد تشکیل محور مقاومت در خاورمیانه و برهم خوردن نقشه‌های شوم قدرت طلبان از برکات این بینش سیاسی توحیدمدار است.

امام یک مؤمن واقعی و یک شخصیت ممتاز و الگوی بی بدیلی برای بشریت امروز است که سیر دائمی الی الله داشت و امروزه یک انسان مؤمن نیز باید همچون ایشان روز به روز پیشرفت کند تا بتواند پایه‌های اسلام را مستحکم سازد.

یادداشت از حجت الاسلام محسن جعفری

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر