logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۹
[ شناسه خبر : ۳۰۶۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

شکل‌گیری ریل انقلاب با قیام ۱۵ خرداد

شکل‌گیری-ریل-انقلاب-با-قیام-۱۵-خرداد
پانزده خرداد به ما نشان داد اگر آزادی‌خواهی که جز دین‌خواهی نیست و آن هم با رهبری فقیهی آگاه و بیدار و حمایت، خیزش و قیام مردمی همراه شود هر مانعی از قدرت، کشتار و زور نمی‌تواند جلوه‌گر باشد و نهایت به حاکمیت دین و ارزش‌ها می‌انجامد.

به گزارش موج رسا; نه فقط فضای سال ۴۲ بلکه کل دوران حکومت محمدرضا پهلوی فضایی بشدت تاریک است که با سخنرانی تاریخی امام عظیم الشأن در سیزده هم خرداد روزنه نوری برای امت دیده شد. طولی نکشید که مردم به پا خواسته پی در پی ابتدا در مشهد قم، شیراز، تبریز و تهران و سپس کل کشور بیدار گردیدند و نهضت انقلاب اسلامی تشکیل شد. 

گرچه قیام خونین پانزدهم خرداد سال ۴۲ بعنوان آغاز حرکت انقلاب اسلامی بیان می‌شود اما زمینه‌ها و بسترهای آن را از سال‌های دور آرام آرام آغاز گردید. اقدام علنی رژیم پهلوی به محو مسلمات دینی در پوشش لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و هتک حرمت به طلاب علوم دینی در مدرسه فیضیه، اهانت به علما و اتفاقاتی از این دست، از جمله عوامل زمینه‌ساز نطق تاریخی حضرت امام در سیزده خرداد و سپس خیزش های مردم در روزهای از آن شدند. از نکات مهم این حرکت پانزده خرداد همزمان با به پاخواستن مردم قم دانشجویان دانشگاه تهران نیز اقدام به تعطیلی کلاس‌ها نموده همراه درصف مردم و انقلاب بودند. با ملاحظه وقایع قبل و بعد از این خیزش اولیه و خصوصا با توجه به عدم‌حمایت هیچ یک از گروه‌های چپ و مارکسیستی و ملی‌گراها که دم از مبارزه می‌زدند و حتی محکوم کردن این قیام توسط گروهی از آنها، می توان سه عنصر اصلی را در این خیزش عیان دید. دینمداری، رهبری آگاه و بیدار، حضور و حمایت مردمی.

در مجموع به برکت این خون‌ها بود که آن روز اگر یک نقطه‌ای در نقاط دوردست برخوردار بود، مایه‌ی تعجب بود اما امروز عکسش مایه‌ی تعجب است. آن روز در جمعیت ۳۵ میلیونی کشور، قبل از انقلاب۱۵۰ هزار دانشجو بود؛ امروز جمعیت دو برابر شده است اما تعداد دانشجویان ۲۰ برابر یا بلکه ۳۰ برابر شده است؛ که این خود مثالی از برکات این انقلاب در توسعه و توجه به علم است. دوران پهلوی حاوی ننگ‌‌های بزرگی است که اسناد و خاطرات خودشان هم این موضوع را می‌رساند اما در مقابل آن انقلاب اسلامی بود که تاریکی ها را زدود و آن روزنه امید با فرمان امام مبنی بر تشکیل شجره طیبه بسیج و سپس بسیج دانشجو و طلبه اینگونه منبع نور و امید محور مقاومت و آزادی‌خواهان جهان شده است.

مجموعه بسیج دانشجویی به عنوان قشری انقلابی که از روز‌های ابتدایی نه تنها در همراه انقلاب بوده بلکه شاید در مسئله جریان سازی فعال‌ترین عناصر پس از روحانیت معزز بودند. امروز نیز بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها همین مسیر را پیش رو دارد تا ان‌شاءالله حکومت و تمدن جهانی اسلام برپا شود.

پانزده خرداد به ما نشان داد اگر آزادی‌خواهی که جز دین‌خواهی نیست و آن هم با رهبری فقیهی آگاه و بیدار، و حمایت، خیزش و قیام مردمی همراه شود هر مانعی از قدرت، کشتار و زور نمی‌تواند جلوه‌گر باشد و نهایت به حاکمیت دین و ارزشها می‌انجامد چرا که إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى. دعوت حضرت امام به حمایت از دین و همراهی و خیزش مردم نشان داد آنچه در پانزده خرداد اتفاق افتاد یک حرکت الهی و دینی و قیام لله بود نه چیز دیگری. حال در بحث تشکیل حکومت و تمدن جهانی اسلام نیز که امام عظیم الشأن بارها تاکید داشته‌اند باید با همین الگو و تجربه حرکت کنیم. یعنی ایجاد فضای قیام لله از توده های مختلف مردمی در لوای رهبری دینی و واحد انقلاب اسلامی. ان‌شاءالله که با نشر تفکر ضداستکباری حضرت امام درمیان مستضعفین و آزادیخواهان جهان با استفاده از ارتباطات بین المللی دانشجویان این مرحله از بیداری اسلامی در نسل‌های آینده‌ساز سایر کشورها ایجاد شده و شاهد حکومت جهانی و بزرگ اسلام باشیم.

محمد جواد محمدی نژاد

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر