logo
امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۰۶۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت

شخصیت امام راحل ایشان را در طول تاریخ جاودانه کرد

شخصیت-امام-راحل-ایشان-را-در-طول-تاریخ-جاودانه-کرد
حسین باکند در یادداشتی نوشت: سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بدون شک مرور ابعاد شخصیتی این ابر مرد تاریخ بوده شخصیت والای امام می‌تواند برای آحاد مردم و مسئولین کشور یک الگوی مناسب را ترسیم کند.

به گزارش موج رسا; برخی امام خمینی رحمة الله علیه را تاثیرگذارترین فرد قرن بیستم دانسته‌اند سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که مگر امام خمینی (ره) چه کرد که مسیر تاریخ را در قرن بیستم میلادی عوض کرده و تبدیل به تاثیرگذارترین فرد یک سده شد‌؟

می‌دانیم که در دو قرن گذشته مخصوصا قرن بیستم تاکنون مکاتب مادی با طغیان علیه ادیان توحیدی نهاد دین را به سخره گرفته و برای سعادت بشر نسخه‌های شیطانی و ضد دینی می‌پیچند.

بهترین نمونه دعوای دو مکتب مادی لیبرالیسم و کمونیسم به سردمداری آمریکا و شوروی در قرن بیستم بود امام خمینی(ره) در زمانی دعوت به توحید کرد که نهاد دین در همه جوامع بشری منزوی شده بود.

اما با وقوع انقلاب اسلامی تحولی در جهان اعم از اسلام و غیراسلامی به وجود آمد یکی از افراد ساکن در آمریکا نقل می‌کند که چون بن مایه حرکت امام خمینی(ره) معنویت و دعوت به توحید بود نه تنها در جهان اسلام معنویت رونق یافت بلکه حتی در خود آمریکا بعد از انقلاب اسلامی کلیساها بسیار پر رونق‌تر شدند و توجه به دین و معنویت بسیار زیاد شد.

اما آیا این تحولات بزرگ همه ریشه در ابعاد شخصیتی و توانایی‌های شخصی امام خمینی(ره) داشت؟ بنا به گفته مقام معظم رهبری امام خمینی رحمة الله علیه یک شخصیت جامع الابعاد و جامع الاطراف بود که همه ابعاد مختلف اخلاقی را در خود جمع داشت.

برای مثال شجاعت، اراده، هوش، علم و دانایی، عقل همگی در امام خمینی (ره) جمع بود که اگر کسی حتی یک مورد از این ویژگی‌ها را به طور برجسته در خود داشته باشد تبدیل به یک انسان بزرگ می‌شود‌.

بنا به گفته حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله‌العالی شدن همه این ویژگی‌ها در امام خمینی(ره) علت پیروزی نهضت او نبود بلکه ویژگی بارز امام که به حرکت او برکت داد توحید، اخلاص و عبودیت وی بود که منجر به پیروزی این حرکت بزرگ شد.

رهبری در جایی فرمودند امام خمینی(ره) همه کارهای زندگی را بر اساس انجام تکلیف می‌کرد "آیت الله خامنه ای" یك نكته وجود دارد كه در زندگی امام هم اصلیترین نكته بود و آن، توجه به خدا و كمك خواستن از اوست.خصوصیاتی كه امام(ره) داشتند، هر كدامش كافی بود یك انسان معمولی را، انسانی بزرگ معرفی كند اراده و قاطعیت و علم و شجاعت و صدق و صراحت و تقوا و ورع، ویژگی‌های بارز امام بودند.

اگر هركدام از اینها به تنهایی در یك انسان معمولی دمیده شود، او را تبدیل به یك آدم بزرگ می‌كند. نكته‌ اصلی این است كه اگر در مجموعه‌ ذی ‌قیمتی كه شخصیت معنوی امام (ره) را تشكیل داده بود، عنصر عبودیت و اخلاص وجود نمی‌داشت، او به این موفقیت‌ها نمی‌رسید بنابراین، كارهای انجام شده، خیلی عظیم تر از آن است كه شخصیتی با همه‌ آن خصوصیات، منهای ارتباط با خدا، بتواند آن كارها را انجام دهد.

امام راحل كه توانست این حركت عظیم را در دنیا به وجود آورد، به خاطر آن بود كه با خدا ارتباط داشت و در این راه ملاحظه‌ هیچ چیزی را نمی‌كرد امروز كه او در میان ما نیست، سیل اعتراف‌ها و تعریف‌ها سرازیر شده است و همه‌ دنیا به اقدام عظیم او كه اقیانوس انسان‌ها را به حركت درآورد، معترفند.

این كار بزرگ، تنها در سایه‌ قاطعیت و اراده و هوش و شجاعت و تیزبینی و آینده‌نگری به وجود نیامد، این خصلت‌ها قادر نبودند این طوفان عظیم را پیش آورند عنصر اصلی، ارتباط با خدا و كمك خواستن از او بود كه نام امام (ره) و كار او را در تاریخ جاودانه كرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر