logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۰
[ شناسه خبر : ۳۰۶۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

مکتب سیاسی امام خمینی(ره) هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود

مکتب-سیاسی-امام-خمینی(ره)-هیچ‌گاه-کهنه-نمی‌شود
مکتب سیاسی که امام آن را مطرح و برایش مجاهدت کرد حاوی حرف‌هایی تازه برای بشریت است که هیچگاه کهنه نمی‌شود و تا این مکتب سیاسی زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامی و جهانیان زنده و پویاست.

به گزارش موج رسا; مکتب سیاسی که امام آن را مطرح و برایش مجاهدت کرد حاوی حرف‌هایی تازه برای بشریت است که هیچگاه کهنه نمی‌شود و تا این مکتب سیاسی زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامی و جهانیان زنده و پویاست.

بهترین و کاملترین شارح مکتب سیاسی امام راحل، شاگرد صدیق و خلف شایسته ایشان "امام خامنه ای" هستند که مهمترین شاخص‌های مکتب سیاسی امام را این گونه برشمرده‌اند:

در مکتب سیاسی امام، معنویت از سیاست جدا نیست؛ همه رفتارها و همه مواضع امام حول محور خدا و معنویت دور می‌زد. امام به اراده تشریعی پروردگار اعتقاد و به اراده تکوینیِ او اعتماد داشت و می‌دانست کسی که در راه تحقق شریعت الهی حرکت می‌کند، قوانین و سنت‌های آفرینش کمک کار اوست. 

در مکتب سیاسی امام، هویت انسانی، هم ارزشمند و دارای کرامت است، هم قدرتمند و کارساز است. نتیجه ارزشمندی و کرامت داشتن این است که در اداره سرنوشت بشر و یک جامعه، آرای مردم باید نقش اساسی ایفا کند. لذا مردم سالاری در مکتب سیاسی امام بزرگوار ما که از متن اسلام گرفته شده است مردم سالاریِ حقیقی است.

مخاطب امام در سخن و ایده سیاسی خود، بشریت است؛ نه فقط ملت ایران. ملت ایران این پیام را به گوش جان شنید، پایش ایستاد، برایش مبارزه کرد و توانست عزت و استقلال خود را به دست آورد. مکتب سیاسی امام این خیر و استقلال و عزت و ایمان را برای همه امت اسلامی و همه بشریت می‌خواهد؛ این رسالتی است بر دوش یک انسان مسلمان. البته تفاوت امام با کسانی که برای خود رسالت جهانی قائلند، این است که مکتب سیاسی امام با توپ و تانک و اسلحه و شکنجه نمی خواهد ملتی را به فکر و راه خود معتقد می‌کند.

مظهر این ارزش‌ها را امام بزرگوار در تبیین مسأله ولایت فقیه روشن کردند. از اول انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، بسیاری سعی کرده‌اند مسأله ولایت فقیه را نادرست، بد و برخلاف واقع معرفی کنند؛ برداشت‌های خلاف واقع و دروغ و خواسته ها و توقعات غیرمنطبق با متن نظام سیاسی اسلام و فکر سیاسی امام بزرگوار. این که گاهی می‌شنوید تبلیغاتچی‌های مجذوب دشمنان این حرفها را می پراکنند، مربوط به امروز نیست.

عدالت اجتماعی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین خطوط در مکتب سیاسی امام بزرگوار ماست. در همه برنامه‌های حکومت در قانونگذاری و در اجرا و در قضا باید عدالت اجتماعی و پرکردن شکافهای طبقاتی مورد نظر و هدف باشد.

وظیفه آحاد مسلمین و‌ مدعیان پیروی از خط امام، تبعیت عملی از مکتب سیاسی پیر جماران است، که اگر این امر محقق شود بسیاری از مصائب بشریت و مسلمانان برطرف خواهد شد.

یادداشت از مصطفی علیجان‌زاده

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر