logo
امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۴
[ شناسه خبر : ۳۰۵۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

مزارع گندم استان زنجان به نرم مبارزه با پوره سن رسید

مزارع-گندم-استان-زنجان-به-نرم-مبارزه-با-پوره-سن-رسید
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مزارع گندم استان زنجان به نرم مبارزه با پوره سن رسیده و تاکنون در حدود ۱۰ هزار هکتار از مزارع استان با این آفت مبارزه شده است.

مجید بلالی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه در ابتدای مسیر مبارزه با آفت پوره سن گندم در استان قرار داریم اظهار داشت: این امر امسال در استان به دلیل شرایط آب‌وهوایی موجود که مسائد برای حضور پوره‌ها نبود؛ با تاخیر حدود ۱۰ روزه آغاز شد.

وی افزود: مبارزه با آفت پوره سن گندم در استان به صورت جدی از یک هفته گذشته آغاز شده است و تا ۱۳ خرداد ماه در حدود ۱۰ هزار هکتار با این آفت مبارزه شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه بهترین زمان مبارزه؛ مرحله سن پوره ۲ است گفت: این زمان در استان زنجان از گرمترین تا خنک‌ترین مناطق ۲۰ روز به طول می‌انجامد، هر چند گاها کشاورزان بعد از این زمان بسته به گسترش آفت و وسعت اراضی اقدام به کنترل آفت پوره سن می‌کنند.

وی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر آیا منطقه بحرانی در استان برای مبارزه با آفت سن پوره وجود دارد یا خیر؟ خاطر‌نشان کرد: سالجاری تراکم آفت به شدت سال‌های گذشته در مزارع نیست و تراکم آفت پوره نیز نگران‌کننده نیست.

بلالی بیان کرد: در سطح استان زنجان در ۹۰ هزار هکتار از مزارع با سن مادر مبارز شد و این امر خود دلیل موثری برای کنترل جمعیت پوره بود.

وی تصریح کرد: کنترل سن مادر و عدم وجود شرایط آب و‌هوایی برای رشد پوره‌ها سبب شده تا جمعیت چندان بالایی از حضور پور‌ه‌ها در مزارع نداشته باشیم با این وجود در برخی مزارع پوره به نرم مبارزه و گاها بالاتر از نرم رسیده است که باید سریعا مبارزه انجام گیرد.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: با توجه به افزایش دما در طول روز‌های پیشرو؛ از کشاورزان درخواست می‌شود برای جلوگیری از سرعت گرفتن رشد پوره‌ها نسبت به تسریع در اجرای عملیات مبارزه و سمپاشی اقدام کنند و در زمان مشخص یک هفته تا ۱۰ روز پیشرو سمپاشی را به پایان برسانند.

وی با اشاره به اینکه همکاران سازمان جهاد کشاورزی در عرصه حضور دارند و به شکل تمام وقت صبح و عصر به همراه کشاورزان هستند، عنوان کرد: این کارشناسان اقدامات ترویجی، توصیه‌های تغذیه‌ای گندم و توصیه‌های سمپاشی علیه آفات مزارع گندم را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر