logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۲
[ شناسه خبر : ۳۰۵۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دستباف مطرح شد:

نبود بیمه چالش‌ مهم بافندگان قالی در استان زنجان

نبود-بیمه-چالش‌-مهم-بافندگان-قالی-در-استان-زنجان
استان زنجان با اینکه یکی از قطب‌های تولید قالی در کشور است اما بافندگان این صنعت علی‌رغم وجود مسائل مختلف، با چالش نداشتن بیمه به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات نیز مواجه هستند.

به گزارش موج رسا; جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دستباف و پنجمین جشنواره تجلیل از فعالان حوزه فرش دستباف استان زنجان امروز با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

بیمه عشایر می‌تواند جایگزین مناسبی برای بیمه تامین اجتماعی باشد

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش در این جلسه اظهار داشت: در همین دولت در حوزه فرش اقداماتی همانند ایجاد تفاهم‌نامه با تامین اجتماعی صورت گرفته و در این شرایط بیش از ۲ هزار نفر را جایگزین بیمه‌ای کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بیمه عشایر می‌تواند جایگزین مناسبی برای بیمه تامین اجتماعی باشد گفت: طبق توافق‌نامه‌ موجود قالی‌بافان بدون پرداخت وجه می‌توانند بیمه صندوق عشایر را به اجتماعی منتقل کنند.

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه زنجیره فرش دستبافت ایرانی فقط بافت فرش نیست، گفت: در این با مسیر با ایجاد زنجیره فرش می‌توان برای جوان‌های متعددی شغل ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی و توسعه صادرات غیر نفتی با فرش دستبافت را ایجاد نماییم اذعان کرد: قالی‌بافان با خلاقیت و نوآوری می‌توانند تولیدات جدید را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

بافندگان فرش، مشکل بیمه دارند

محسن افشارچی استاندار زنجان نیز در این مراسم با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان فرش گفت: برای تکثیر تولید ثروت در این مملکت باید از توان ذهنی افراد استفاده کرد. 

وی افزود: فرش دارایی است که می‌توان به آن بالید و افتخار کرد چراکه ریشه در خاک این سرزمین دارد.

استاندار زنجان با اشاره بر لزوم توجه به فرشبافان گفت: مملکت به افرادی که توان تولید ثروت را دارند احتیاج دارد و برای این دسته از افراد بایستی زیرگروه حمایتی ایجاد شود.

افشارچی با اشاره به اینکه در بازار فرش همچون صادرات ثبات زنجیره ایجاد نشده است بیان کرد: بازار، صادرات و آینده این هنر گران‌بها مشخص نیست و بافندگان این هنر ارزشمند مشکل بیمه دارند. 

در استان زنجان کمتر از ۵ هزار نفر بیمه قالی بافی هستند

مجید گلشنی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۱۹ هزار کارگاه قالی‌بافی خانگی در استان گفت: در استان زنجان کمتر از ۵ هزار نفر بیمه قالی بافی هستند و باید زمینه بیمه افراد باقی‌مانده فراهم شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: قالی‌بافان استان زنجان ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد از فرش‌بافی دارند اما وجود ارزآفرینی بالا در مشکل هستند.

 ۱۰۰۰ نفر قالی باف در استان زنجان بیمه روستایی پرداخت می‌کنند

محمد اسماعیلی، مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان  در این جلسه با بیان اینکه یکی از مطالبات فرش‌بافان استان، بیمه است، گفت: برخورداری از بیمه اجتماعی حق همگانی است و مشمولان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان از ۱۸ تا ۵۰ سال عشایر، ساکنان روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر شاغلان بخش کشاورزی، صنایع دستی و قالی‌بافان هستند. 

وی بیان کرد: مشمولان بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان در حوزه قالی‌بافی در استان حدود ۱۰۰۰ نفر و ۴۵۰۰ نفر دیگر در زیر بیمه تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت می‌کنند. 

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر