logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۰۵۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

۳۰ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود

۳۰-درصد-محصولات-کشاورزی-تبدیل-به-ضایعات-می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود گفت: به دلیل مشکلات در بحث فراوری و بسته‌بندی میزان ضایعات بالاتر می‌رود.

اکبر طیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه یکی از عمده اهداف جهاد کشاورزی و سیاست‌های اصلی؛ پرداختن به تولید محصولات استراتژیک است گفت: تلاش می‌شود تا به شکل‌های مختلف با اجرای طراحی‌های مختلف تولید این محصولات را تحت پوشش قرار دهیم تا بتوانیم محصولات تولیدی را صیانت کنیم.

وی با بیان اینکه ضایعات در بخش کشاورزی یکی از چالش‌ها است گفت: به طور متوسط حدود ۳۰ درصد تولیدات در پروسه‌های مختلف تبدیل به ضایعات می‌شوند. چراکه ضایعات از مرحله کشت آغاز شده و تا مرحله بازار می‌‌رسد اما بعد از تولید به دلیل مشکلات در بحث فراوری و بسته‌بندی میزان ضایعات بالاتر می‌رود.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه میزان تولید ضایعات در بخش کشاورزی با استاندار فاصله دارد گفت: اما با اقداماتی که آغاز کرده‌ایم سعی شده تا ضایعات به حداقل کاهش یابد. 

وی با اشاره به اینکه تبدیل شدن محصول کشاورزی به ضایعات صرفا مختص استان زنجان نیست گفت: البته بخش بزرگی از ضایعات کشاورزی و صنایع کشاورزی وجود دارد که قابل مصرف در حوزه دامپروری هستند.

طیبی اذعان کرد: کنجاله زیتون به شدت در حوزه دامپروری با یک فراوری قابل استفاده است اما این امر نیازمند دانش بود و خوشبختانه در این حوزه کارخانجات فراوری وارد عمل شد و کنجاله در جیره دام و طیور وارد شد. که این یک امتیاز، بزرگ برای استان محسوب می‌شود تا فراوده‌ای که به عنوان ضایعات در یک بخشی تولید می‌شود در بخش دامپروری به یک محصول پروتئین با ارزش تبدیل شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر