logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۷
[ شناسه خبر : ۳۰۵۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

اقدام علیه امنیت ملی جرم است نه خبرنگاری!

اقدام-علیه-امنیت-ملی-جرم-است-نه-خبرنگاری!-
نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده دو خبرنگار بازداشتی حواشی و اخبار ضد و نقیضی به همراه داشت که در این گزارش به ابعاد دیگر پرونده این دو خبرنگار پرداخته ایم.

به گزارش موج رسا; دادگاه غیرعلنی پرونده دو خبرنگار به نام‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی، هشتم و نهم خردادماه برگزار شد‌، این دو دادگاه به صورت غیرعلنی بود اما حواشی زیادی را به دنبال داشت و اخبار زیادی در این خصوص منتشر شد. 

نکته قابل تأمل اینجاست که پس از بازداشت و حتی زمان برگزاری دادگاه‌های این دو خبرنگار، بی بی سی فارسی، اینترنشنال سعودی و دیگر رسانه های معاند به‌صورت ویژه به این مسئله واکنش نشان داده و خواستار آزادی وی شده‌اند و نسبت به چگونگی برگزاری دادگاه این دو خبرنگار شبهاتی را مطرح کردند.

علت این بی‌قراری و ناآرامی رسانه‌های «انگلیسی-سعودی-اسرائیلی-آمریکایی» یکی از نکاتی است که نمی توان از آن چشم پوشید. اما جریان بازداشت این دو خبرنگار چیست؟

به گفته مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» دستگیر شده‌اند. 

پیش از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه، عصر جمعه ششم آبان ماه سال گذشته در بیانیه تبیینی مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تصریح‌شد که برخی خبرنگاران شاغل در رسانه‌های اصلاح‌طلب در دوره‌هایی که با عنوان «جنگ ترکیبی و براندازی نرم» توسط سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برگزارشده بود، شرکت کرده بودند.

در همین رابطه در این بیانیه آمده است: «ردّ اطلاعاتی و عملیاتی تعدادی از عناصر مذکور در اغتشاشات اخیر و پیش از آن نیز مشاهده و حسب مورد اقدام مقتضی به‌عمل‌آمده است. به‌عنوان‌مثال انتشار اولین عکس از مرحومه امینی روی تخت بیمارستان توسط «ن.ح» (یا همان نیلوفر حامدی) صورت گرفت که از آموزش‌دیدگان همین دوره‌ها در خارج از کشور بود. او با استفاده از پوشش خبرنگاری از اولین افرادی بود که در بیمارستان حضور و استقراریافته، به تحریک بستگان متوفی و ارسال اخبار جهت‌دار پرداخت.»

چرا وکلا در دادگاه فرصت دفاع نداشتند؟ 

یکی از موضوعات مطرح شده در خصوص دادگاه نیلوفر حامدی این بود که وکیل او انتخابی بود اما فرصت صحبت نداشت، این در حالی است که این دادگاه در مرحله بدوی است‌ و در جلسات نخست دادگاه کیفرخواست قرائت می شود و کلیاتی از متهم پرسیده می‌شود و دفاعیات وکلا در جلسات بعدی عنوان می‌شود. 

خبرنگاری در ایران جرم است؟

نکته قابل توجه در خصوص خانم نیلوفر حامدی این است که او اولین خبرنگاری است که به سقز رفته با خانواه مرحوم مهسا امینی مصاحبه کرد و علیرغم میل این خانواده نسبت به انتشار این مصاحبه اقدام کرده است. با این وجود او به علت خبرنگار بودن و تهیه گزارش و خبر دستگیر نشده است. 

ایشان با مؤسسات براندازی ارتباط داشته و در سال ۱۴۰۰ وزارت اطلاعات از او دعوت کرده و به او تذکر داده است. با این وجود او او همچنان به حضور فعال خود در اینگونه موسسات ادامه داده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر