logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۳
[ شناسه خبر : ۳۰۵۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها مشکلات زیادی را در حوزه کشاورزی و تولید ایجاد کرد

طرح-توزیع-عادلانه-یارانه‌ها-مشکلات-زیادی-را-در-حوزه-کشاورزی-و-تولید-ایجاد-کرد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در حوزه کشاورزی خصوصا حوزه دام و طیور مشکلات بسیاری را ایجاد کرد گفت: هزینه‌های تولید خصوصا در تامین نهاده‌های مورد نیاز و بخشی که وابستگی شدید به واردات داشت افزایش قیمت یافت.

محمد‌علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در حوزه دام و طیور در دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ و بخشی از سال ۱۴۰۱ خشکسالی پیاپی رخ داد؛ اما در سال ۱۴۰۱ یک عامل دیگر به این مشکل اضافه شد و آن، طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در حوزه کشاورزی خصوصا حوزه دام و طیور بود که مشکلات بسیاری را در حوزه تولید ایجاد کرد. 

وی افزود: متاسفانه در طول دو تا سه سال اخیر جمعیت دامی استان و کشور خصوصا در بخش دام مولد و دامداری‌های روستایی کاهش یافت این در حالی بود که بیشترین آسیب نیز به این دو بخش وارد شد و همین امر دلیلی بود که سبب شد بخشی از تولیدات و ذخیره ژنتیکی از بین برود، دامدار چون توان مالی برای نگهداری دام نداشت و مرتع به شدت به دلیل کاهش بارندگی‌ها آسیب دیده بود نتوانست نیاز دام را تامین کند و مجبور شد تا دام‌های خود را به بازار عرضه کند.  

صادقی اذعان کرد: در مقطعی افت شدید قیمت دام را در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم از سویی دیگر از اردیبهشت سال گذشته توزیع عادلانه یارانه‌ها که شاید هدف اصلی وزارت جهادکشاورزی بود، انجام شد. به نوعی ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل به ارز آزاد یا نیمایی شد در نهایت هزینه‌های تولید خصوصا در تامین نهاده‌های مورد نیاز و بخشی که وابستگی شدید به واردات داشت باعث شد که حداقل؛ نهاده‌ها تا ۶ برابر افزایش قیمت داشته باشد. 

وی با بیان اینکه اشکال بزرگی که در این حوزه وجود داشت اجرای ناقص طرح بود گفت: چراکه بخش‌های دیگر همچون وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت‌خانه‌های دیگر که باید به وزارت جهاد کشاورزی کمک می‌کردند اما متاسفانه کمک چندانی انجام نشد. نمونه کارت الکترونیکی که باید در این حوزه صادر می‌شد دیر هنگام به ثمر رسید با این حال حتی در برخی استان‌ها هنوز این کارت الکترونیکی جا نیفتاده و به صورت پایلوت در حال اجرا است.  

صادقی افزود: این امر باعث شد تا یارانه‌ای که در این بخش نیز وجود داشت به هدف اصلی خود نرسد و متضرر اصلی در این بخش تولید کننده‌ها باشند. 

وی گفت: تشکل‌ها وارد عرصه شدند و تولید‌کننده‌ها پای کار ماندند و در بسیاری از مواقع نیز پای ضرر و زیان نیز رفتند. اما تولید را انجام دادند و کمبودی در بازار احساس نشد. با این وجود حداقل استان زنجان کم‌تنش‌ترین استان‌ها در طی سال گذشته و حداقل بعد از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها بود و نوسانات خیلی کمی در حوزه قیمت‌ها و حتی میزان عرضه محصولات پروتیینی را داشت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر