logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۴
[ شناسه خبر : ۳۰۵۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس امور مذهبی در گفتگو با موج رسا:

امام رضا(ع) گسترش دهنده معارف توحیدی در جامعه اسلامی است

امام-رضا(ع)-گسترش-دهنده-معارف-توحیدی-در-جامعه-اسلامی-است-
کارشناس امور مذهبی با بیان اینکه امام رضا(ع) به عنوان الگو و اسوه پیروان مکتب ولایت‌داری ویژگی‌های منحصر به فرد داشتند و پیروان زیادی با ایشان در زمینه‌های مختلف همراه بودند گفت: امام رضا(ع) گسترش دهنده معارف توحیدی در جامعه اسلامی است.

حلیمه مهدیخانی در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه رفتار و منش امام هشتم شیعیان از نظر اخلاق و حسن نیت حتی با دشمنان مثال زدنی است و در زمینه عبادات و سجده‌های طولانی امام هشتم(ع) تعاریف زیادی میان خاص و عام رواج دارد اظهار کرد: ایشان به دلیل عبادات و سجده‌هایشان به عباد الرحمن یا عباد المکرمین معرف هستند.

وی افزود: حضرت امام رضا(ع) یکی از دوازده فروغ امامت است که معارف معنوی قرآن و عترت را در مواقع مقتضی به اصحاب و شاگردان خویش تعلیم و تربیت داده و از طریق مباحث علمی، عقیدتی و کلامی تکیه کرده و راه رسالت پیامبران را پیش رو داشتند.

کارشناس امور مذهبی عنوان کرد: با توجه به گسترش فرهنگ و اندیشه اسلامی در جوامع مختلف باعث شد باورها و ارزش‌های دینی صیانت شود امام هشتم عمده ترین پایه‌های دیانت و جوشان ترین چشمه‌ها است.

مهدیخانی ابراز کرد: پیامبران و امامان و اولیای الهی جهت کمال جامعه اسلامی مبعوث شده‌اند، امام رضا(ع) بعد از پدرشان به امامت برگزیده شدند و یکی از اولیای الهی محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد:  ایشان با تلاش چشمگیر خود در جامعه و همچنین با نقش والایشان در حفظ فرهنگ شیعه، توانستند اصل امامت که یکی از محوری‌ترین و مهم ترین اصل‌هاست، را به خوبی بر شیعیان تبیین کرده و آنرا در افکار مسلمین طراحی نمایند.

کارشناس امور مذهبی عنوان کرد: امام رضا(ع) در دوران امامت خود، موجب ارتقاء سطح فرهنگی و علمی جامعه شده و منابع علمی را به صورت همه جانبه در میان شیعیان توسعه بخشیدند و جامعه را فضایی مناسب فضای علمی نمودند.

وی افزود: در کنار همه اینها ایشان، نقش به سزایی در سامان دهی و بصیرت افزایی و همچنین نخبه پروری در جامعه داشتند، می‌توان گفت: یکی از روش‌های روشنگری جامعه، مناظرات ایشان بود که؛ موجب توسعه مذهب تشیع گردید و همچنین یکی از عوامل بصیرت افزایی شیعه همان گفتگوها و مناظرات ایشان می‌باشد.

کارشناس امور مذهبی عنوان کرد: در همین دوران مسائل عقیدتی و سیاسی و در گیری فکری بیشتر شده بود و شبهه‌های مختلفی نیز در زمینه‌های دینی و غیره مطرح می‌شود.

مهدیخانی گفت: لذا مردم بیشتر به دنبال مسائل علمی و معرفتی و آگاهی در آن بودند. در نتیجه موفقیت امام(ع) در همین مناظرات نشانگر مقام علمی و اخلاق عملی ایشان بود تا جایی که موجب جذب هرچه بیشتر مردم به سوی امام(ع) می‌گردید و همین طور موجب فراگیری و شیوع ابهت و عظمت علمی ایشان در جامعه گشته بود، طوری که مامون نیز به این مسئله معترف شده بود.

وی ابراز کرد: پس طرح و تدابیر حفاظتی امام رضا(ع) زمینه توسعه و رشد شیعیان را فراهم نمود، مخصوصا این مسئله در زمان حکومت مامون که اوج قدرت حکومت عباسی محسوب می‌گردید، رخ داد. 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر