logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۹
[ شناسه خبر : ۳۰۵۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

تامین امنیت غذایی؛ نیازمند توجه ویژه در سطح حکمرانی است

تامین-امنیت-غذایی؛-نیازمند-توجه-ویژه-در-سطح-حکمرانی-است
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی دولت‌ها در هر کشوری با هر سیستم حکومتی تامین امنیت غذایی است گفت: با اینکه در کشور ایران به لحاظ تولید غذا مشکلی وجود ندارد اما که نباید به وضعیت موجود امیدوار بود.

علی شمس در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: کل جمعیت جهان فارق از محل زندگی و اشتغال و سطح توسعه‌یافتگی نیازمند غذای سالم هستند، در برخی کشور‌ها که قریب به ۸۰۰ میلیون نفر از جمعیت فعلی دنیا را شامل می‌شوند همچون کشور‌های آفریقایی یا دسترسی مناسب به غذا ندارند و یا اینکه از مشکلات سو تغذیه شدید رنج می‌برند.

وی افزود: بنابراین یکی از وظایف اصلی دولت‌ها در هر کشوری با هر سیستم حکومتی تامین امنیت غذایی است به عبارتی مردم این کشور‌ها باید به غذای کافی و سالم دسترسی داشته باشند. 

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان با بیان اینکه امنیت غذایی تعاریف متعددی دارد گفت: دسترسی فیزیکی و اقتصادی همه مردم در همه زمان‌ها به غذای کافی، مغذی، سالم و متناسب با ترجیحات شخص است.  

وی ادامه داد: از دل این تعریف چنین برداشت می‌شود که باید غذا موجود باشد، در موجود بودن غذا نیز بحث کیفیت و کمیت مطرح است. با این حال در کشور ما به لحاظ کمیت غذا وضعیت مناسب است و مشکلی وجود ندارد به عبارتی به همت مجموعه‌های موجود در وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه در تولید غذا مشکلی وجود ندارد هر چند که نباید به وضعیت موجود امیدوار باشیم چراکه در همه زمان‌ها و برای آینده نیز باید پایداری غذای کافی و سالم در نظر گرفته شود چراکه اگر به همین بازه کوتاه مدت بسنده کنیم در آینده با چالش‌هایی مواجه خواهیم بود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان گفت: باید غذا به اندازه کافی وجود داشته باشد که متولی اصلی این بخش وزارت جهاد کشاورزی است و کشاورزان و دامداران نقش اصلی را ایفا می‌کنند با این حال غذا در کشور ما به اندازه کافی و متناسب با سلیقه وجود دارد. اما نکته مهمی که در این تعریف می‌گنجد این است که غذا باید در دسترس باشد که در این راستا نیز مشکلی در کشور وجود ندارد.  

وی خاطر نشان کرد: اما باید مردم نیز توانایی خرید غذا را داشته باشند با این حال مسئولیت این مورد در حوزه مجموعه‌های متولی توسعه کشاورزی نیست و با کل کشور، اقتصاد کلان کشور در ارتباط است. 

شمس با اشاره به اینکه باید دسترسی فیزیکی و اقتصادی مردم در همه زمان‌ها به غذا وجود داشته باشد گفت: نیازمند این هستیم تا زمان و آینده را در نظر بگیریم، باید بسنجیم که برای تولید کشاورزی به چه چیزی نیازمند هستیم که اصولا آب، خاک، هوا، نیاز است بنابراین باید دید منابع آبی و خاکی در چه شرایطی قرار دارد، آیا با وضعیت فعلی بهره‌برداری؛ آیا این تضمین وجود دارد که در سال‌های پیشرو با مشکلی مواجه نشویم. بنابراین نیازمند کار بیشتری هستیم با این وجود اگر بحث پایداری نیز در نظر گرفته شود وضعیت امنیت غذایی افق روشنی دارد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر