logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۰۴۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر روابط عمومی محیط زیست استان زنجان خبر داد:

توله پلنگ کشف شده در طارم تحویل کلینیک بازپروری حیات وحش پارک پردیسان شد

توله-پلنگ-کشف-شده-در-طارم-تحویل-کلینیک-بازپروری-حیات-وحش-پارک-پردیسان-شد
مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست استان زنجان با اشاره به کشف یک توله پلنگ در منطقه حفاظت شده خرمنه سر طارم گفت: توله پلنگ نر کشف شده در طارم تحویل کلینیک بازپروری حیات وحش پارک پردیسان شد.

امجد باقری در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: ساعت ۱۱ شب ۵ خرداد ماه، در دربند باکلور منطقه شکار ممنوعه خرمنه سر شهرستان طارم توله پلنگی مشاهد شده است و به محض اطلاع همکاران محیط زیست از حضور توله پلنگ در محل، بدون حضور مادر تحت نظر قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه نگهداری چنین گونه‌هایی در اسارت سخت است و می‌تواند ادامه حیات را برای توله سخت کند، در همین راستا برای عدم جداسازی این گونه از طبیعت و مادر، همکاران محیط زیست محل حضور بچه پلنگ را رصد کرده و مراقبت‌های لازم انجام شد تا شاید مادر مراجعه کرده و توله را به جای امن انتقال دهند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان زنجان گفت: این پایش‌ها تا ساعت ۱۹ روز ۶ خرداد ادامه یافت اما متاسفانه پلنگ مادر مراجعه نکرد و در طبیعت نیز دیده نشد.

وی اذعان کرد: به دلیل اینکه این توله در حدود ۲۴ ساعت تغذیه‌ای نکرده بود و شاید ماندگاری بیشتر در این منطقه سبب از بین رفتن توله می‌شد؛ در نهایت با هماهنگی‌هایی که با سازمان مرکزی محیط زیست در تهران انجام شد، توله پلنگ از منطقه به زنجان منتقل شد.

باقری خاطر‌نشان کرد: با مشورت پزشکان برای این توله تغذیه دستی شیر انجام و بلافاصله به تهران منتقل شد و صبح امروز تحویل کلینیک بازپروری حیات وحش پارک پردیسان که متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست کشور بود، شد.

وی با بیان اینکه این توله پلنگ طبق بررسی‌های انجام شده و اعلام کارشناسان در مرکز بازپروری پردیسان سه یا ۴ روزه است تصریح کرد: جنسیت توله نیز نر است.

مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست استان زنجان ادامه داد: یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور منطقه شکار ممنوعه خرمنه‌سر شهرستان طارم، منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد، منطقه حفاظت شده فیله خاصه شهرستان زنجان است و در طول سالیان گذشته حضور پلنگ به وفور مشاهده است با این شرایط از جوامع محلی به ویژه گله‌داران، چوپانان درخواست داریم وقتی به طبیعت مراجعه می‌کنند از دست زدن، جابه جا کردن توله حیوانات خودداری کنند چراکه احتمال وجود دارد با دست زدن به توله یک جانوری آن را از طبیعت حذف کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: وضعیت استان زنجان به لحاظ وجود پلنگ مناسب است به طوری که در طول سال‌های ۹۲، ۹۴، ۹۶ و ۱۴۰۱ حضور پلنگ در استان تصویر برداری شده و به کرات توسط محیط‌بانان و ساکنان جوانان محلی حضور پلنگ رویت شده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر