logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۰۴۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

53 درصد کسب‌وکارهای اروپایی دیگر به توسعه فکر نمی‌کنند

53-درصد-کسب‌وکارهای-اروپایی-دیگر-به-توسعه-فکر-نمی‌کنند-
نتایج تحقیقات موسسه «اینتروم» نشان داد، بیش از نیمی از کسب‌و کارها در سراسر اروپا (53 درصد) در واکنش به افزایش تورم و نرخ بهره، دیگر به توسعه کسب‌و کار خود فکر نمی‌کنند و تنها بر کاهش هزینه‌ها متمرکز شده‌اند.

به گزارش موج رسا; موسسه «اینتروم» در گزارش سالانه خود  در مورد پرداخت‌ها در اروپا اعلام کرد، بیش از نیمی از کسب‌و کارها در سراسر اروپا (53 درصد) در واکنش به افزایش تورم و نرخ بهره، دیگر به رشد کسب‌و کار خود فکر نمی‌کنند و بر کاهش هزینه‌ها متمرکز شده‌اند.

در این تحقیق نظرات بیش از 10 هزار شرکت را در 29 کشور اروپایی بررسی شده است و چالش‌های پیچیده‌ای را که کسب‌وکارهای اروپایی در مواجهه با شرایط تیره اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، روشن می‌کند.

* موانع اقتصادی رشد کسب‌وکارها را کاهش می‌دهد

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه 68 درصد از کسب‌وکارها پیش‌بینی می‌کنند سطوح بالای تورم حداقل یک سال دیگر ادامه خواهد داشت، بسیاری از آنها برنامه‌های رشد را به راهبردهای کاهش هزینه‌ها برای عبور از طوفان اقتصادی تغییر داده‌اند.

از طرفی با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های وام‌دهی، موضوعات پیچیده زنجیره تامین و بازار کار رقابتی، بیش از نیمی از کسب‌وکارها (56 درصد) در برنامه‌های استقراض و هزینه‌های خود محتاط ‌تر شده‌اند.

با توجه به اینکه 68 درصد از کسب‌وکارها پیش‌بینی می‌کنند سطوح بالای تورم حداقل یک سال دیگر ادامه خواهد داشت، بسیاری از آنها برنامه‌های رشد را به راهبردهای کاهش هزینه‌ها برای عبور از طوفان اقتصادی تغییر داده‌اند.

اگر به لحاظ بخش‌های مختلف بخواهیم بررسی کنیم، بخش‌های مربوط به انرژی و تاسیسات بیشترین احتیاط را دارند و 60 درصد کسب‌و کارهای این بخش بیشتر مراقب هزینه‌ها هستند و در نتیجه هزینه‌ها و استقراض را کاهش می‌دهند.

برعکس، بخش بیمه کمترین احتیاط را از خود نشان داده است چیزی حدود 50 درصد، اما در نیمی از موارد مجبور است برای دور ماندن از وضعیت قرمز، تصمیمات دشواری اتخاذ کند.

* انگلیس رتبه نخست احتیاط و کاهش هزینه‌ کسب‌وکارها

در میان کشورها، انگلیس و اتریش محتاط‌ ‌ترین کشورها هستند و از هر 5 کسب‌وکار، 3 کسب‌وکار (63 درصد) هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند. پس از آنها اسپانیا و آلمان قرار دارند که این رقم برای انها 61 درصد است.

به نوشته این گزارش، خطر اینجاست که همانطورکه کسب‌وکارها هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند، اقتصاد همچنان به کندی ادامه دهد و تاثیری بر افزایشی قیمت‌ها نداشته باشد. این وضعیت برای رشد به این معناست که 51 درصد کسب‌وکارها در سراسر اروپا، تورم را محدودکننده توانایی‌های آن‌ها برای رشد کسب‌وکارشان و استفاده از فرصت‌های جدید می‌دانند.

* کارمندان برای مقابله با هزینه‌های زندگی دستمزد بیشتری می‌خواهند

در حالی که کسب‌وکارها به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند، کارکنان آن‌ها نیز با افزایش هزینه‌ها مواجه هستند و این امر آنها را وادار می‌کند تا دستمزدهای بالاتری را که مطابق با تورم درخواست کنند. این حقیقت نیز دردسری برای کسب‌وکارهایی است که تحت فشار هستند. 53 درصد کسب‌وکارها در اروپا تایید کردند که در مورد تامین تقاضای کارمندان خود برای دستمزدهای بالا نگران هستند.

به‌طور کلی، کسب‌و کارها با تورم بالا، افزایش نرخ بهره و بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. این امر سبب شده است، آنها کاهش هزینه‌ها را در اولویت قرار دهند و از سرمایه‌گذاری در رشد و نوآوری منحرف شوند.

بر اساس برآوردهای این موسسه، در سراسر اروپا از هر 10 کارمند، 8 نفر (85 درصد) درخواست کرده یا انتظار می‌رود که از کارفرمای خود برای افزایش دستمزد بالاتر از میانگین در سال جاری درخواست کنند. در انگلیس و فنلاند، این رقم 91 درصد است.

* کنار گذاشتن رشد و نوآوری از سوی کسب‌و کارها

به نوشته این گزارش، در مواردی که افزایش دستمزد امکان‌پذیر نیست، این خطر وجود دارد که کسب‌وکارها شاهد افزایش نارضایتی شغلی، کاهش بهره‌وری و رها کردن شغل از سوی کارمندان باشند. خطر نهایی برای کسب‌وکارها، خروج کارکنان از شغل‌شان است که در بلندمدت هزینه بیشتری برای جذب و ارتقای مهارت کارکنان جدید خواهد داشت.

به گفته یک اقتصاددان ارشد در موسسه «اینتروم»، به‌طور کلی، کسب‌و کارها با تورم بالا، افزایش نرخ بهره و بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. این امر سبب شده است، آنها کاهش هزینه‌ها را در اولویت قرار دهند و از سرمایه‌گذاری در رشد و نوآوری منحرف شوند.

وی افزود، این وضعیت، پیامدهای بلندمدت قابل توجهی هم برای کسب‌وکارها و هم برای چشم‌انداز اقتصاد سراسر اروپا دارد چراکه سرمایه‌گذاری داخلی محدود و نوآوری به اولویت دوم تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر