logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۱
[ شناسه خبر : ۳۰۴۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در گفتگو با موج‌رسا مطرح کرد:

لزوم افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی استان زنجان

لزوم-افزایش-بهره‌وری-در-بخش-کشاورزی-استان-زنجان
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان با تاکید بر اینکه باید در استفاده از منابعی همچون آب و خاک دقت شده و فشار استفاده از این منابع برداشته شود گفت: باید بر روی افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی اقدامات اساسی انجام شود.

علی شمس در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه آمار اشتغال در بخش کشاورزی کشور‌هایی که وضعیت مناسبی دارند زیر ۱۰ درصد است گفت: نباید به آمار بالای اشتغال در بخش کشاورزی افتخار کرد بلکه باید به این افتخار کرد که درصد اشتغال در صنایع جانبی و فراوری چه میزان افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه باید فشار را از روی استفاده مستقیم آب و خاک برداریم گفت: نباید هرجایی که مشکل اشتغال وجود دارد، فرد را به دنبال کشاورزی و استفاده از آب و خاک سوق دهیم بنابراین این امر سیاست صحیحی نیست و باید بر روی افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی کار شود. با این وجود اگر دانش کشاورزان افزایش پیدا کرده و متناسب با دانش روز باشد می‌توان با کشت محصولات مناسب مصرف آب را کاهش داد.  

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان اذعان کرد: اگر بخواهیم فشار از روی منابع آب و خاک برداشته شود باید بهره‌وری افزایش یابد با این شرایط دانشگاه و مجموعه اجرایی همچون جهاد به این موضوع ورود یافته‌اند.  

وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه شیب همکاری‌ها و نفوذ دانش در مزرعه رو به بالا است اما مطلوب نیست. که این امر با علل مختلفی همچون محدودیت در ساختار بخش کشاورزی، محدودیت خود کشاورزان و محدودیت سازمان‌ها در ارتباط است، چراکه گاها محدودیت‌هایی وجود دارد که برداشتن این محدودیت‌ها از عهده یک فرد خارج است.

شمس اذعان کرد: نکته مهمی که وجود دارد این می‌باشد که تحقیقات در دانشگاه باید متناسب با نیاز جامعه امروز باشد که این امر نیز بنا به دلایلی محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر