logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۳
[ شناسه خبر : ۳۰۳۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

نقش امام جعفر صادق(ع) در گسترش علوم و معارف اسلامی زبانزد جهان اسلام است

نقش-امام-جعفر-صادق(ع)-در-گسترش-علوم-و-معارف-اسلامی-زبانزد-جهان-اسلام-است
رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان با بیان اینکه در دوران امامت امام جعفر صادق(ع) مسلمانان بیش از پیش به دین اسلام روی آورده است گفت: نقش امام جعفر صادق(ع) در گسترش علوم و معارف اسلامی زبانزد جهان اسلام شده است.

حجت‌الاسلام جواد جعفری در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه دوران امام باقر(ع) و دوران امام صادق(ع) به جهات مختلف ویژگی‌های مهمی دارد اظهار کرد: یکی از ویژگی‌ها مسئله علم و تسلط به مسائل و احکام الهی است که آن امام رئوف در ترویج و معرفی دین اسلام بی‌نظیر بود.

وی افزود: در دوران امام جعفر صادق(ع) و امام باقر(ع) نهضت ترجمه در جهان اسلام شروع و به تدریج گسترش پیدا کرد و به تعداد شاگردان امام جعفر صادق(ع) افزوده شد.

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان عنوان کرد: مکتب امام جعفر صادق(ع) در قالب کتاب به تمدن‌های دیگر مانند رم و ایران نفوذ کرد و وارد کشورهای دیگر شد و گسترش و تبلیغ پیدا نمود.

حجت‌الاسلام جعفری گفت: در زمان امامت امام جعفر صادق(ع) علمای اهل سنت که دارای علم عادی بودند توان پاسخگویی به شبهات موجود را نداشتند.

وی تصریح کرد: در این راستا به دلیل عدم آگاهی در دین، شبهات بدون پاسخ باقی می‌ماند و پاسخ و دلیل محکم علمی برای سوال‌های مطرح شده ارائه نمی‌شد.

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان ابراز کرد: بسیاری از مروجین اهل سنت برای یافتن جواب سوال‌ها به سراغ ائمه(ع) آمدند تا از سطح سواد و علم بیکران آن بزرگواران بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام افزود: امام صادق(ع) به تمام سوال‌های مطرح شده جواب‌های قانع کننده ارائه دادند و بسیاری از افراد دانشمند به سمت امام صادق(ع) آمده و از مریدان آن حضرت محسوب شدند.

وی اذعان کرد: امام صادق(ع) از فرصت موجود استفاده نموده و توانست نهضت علمی فرهنگی پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) را ادامه داده و علوم و معارف اهل بیت(ع) را بسط و گسترش دهند.

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان عنوان کرد: سفرهای امام صادق(ع) به مناطق مختلف باعث تربیت شاگردان جدید از سر تا سر نقطه جهان شد نا گفته نماند اکثر سفرهای آن حضرت یا اختیاری و یا به اجبا بودند.

حجت الاسلام جعفری ابراز کرد: برخورد ایشان با گروه‌های مختلف سبب شد آوازه آن حضرت در دانش و فرهنگ اسلامی در تمام قلمرو اسلام طنین انداز شود.

وی تاکید کرد: امام صادق(ع) به قدری در مفاهیم اسلامی و فقه، دانش فراوان داشتند که افراد جویای علم در کنار ایشان از برکات و فرمایشات ایشان استفاده می‌نمودند.

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان تصریح کرد: مهمترین هدف امام صادق(ع) در ترویج مکتب تشیع و جعفری این بود که اسلام را در تمام برهه زنده نگه دارد.

حجت‌الاسلام جعفری تاکید کرد: اگر راهنمایی‌های و علم بیکران امام صادق(ع) در ترویج دین مبین اسلام نبود دین اسلام حاضر تحریف شده به دست نسل‌های بعدی می‌رسید و از اسلام ناب محمدی(ص) خبری نبود.

وی گفت: احیاگران اصلی دین مبین اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امیر المومنین علی(ع) بوده است که مفاهیم بزرگ سینه به سینه نسل به نسل برای درک درست از مفاهیم الهی بین امامان(ع) ارائه شده است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر