logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۰۳۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مسئول نظارت و بهداشت علوم پزشکی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا خبر داد:

تراژدی ادامه‌دار آبیاری محصولات سبزی یا صیفی‌جات با آب فاضلاب در استان زنجان

تراژدی-ادامه‌دار-آبیاری-محصولات-سبزی-یا-صیفی‌جات-با-آب-فاضلاب-در-استان-زنجان-
مسئول نظارت و بهداشت علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه عده‌ای از افراد سودجو در زمینه آبیاری محصولات سبزی و صیفی‌جات سلامتی مردم را به بازی گرفته‌اند گفت: تراژدی تلخ آبیاری محصولات سبزی یا صیفی‌جات با آب فاضلاب در استان زنجان همچنان ادامه دارد.

جلیل نصیری در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه اهم اقدامات لازم در خصوص آب‌های وارده به بخش زنجانرود انجام شده است اظهار کرد: تشکیل کارگروه کنترل آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب یا پساب استاندارد با شرکت نمایندگان عضو و برگزاری جلسات منظم در دستور کار است.

وی افزود: انجام بازدیدهای میدانی توسط اعضای کار گروه و پیگیری مصوبات در مورد وضعیت کشاورزی در مناطق زنجانرود یکی دیگر از اقدامات لازم برای جلوگیری و مقابله با آبیاری محصولات بوسیله آب فاضلاب است.

مسئول نظارت و بهداشت علوم پزشکی استان زنجان عنوان کرد: الزام به سازمان جهاد کشاورزی در خصوص شناسایی افراد متخلف در زمینه آبیاری محصولات سبزی و صیفی‌جات و گزارش افراد به منظور پیگیری قضایی مراکز تابعه و کمیته مذکور در نظر گرفته شده است.

نصیری گفت: پیگیری پرونده‌های ارسالی به دادگستری به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های متخلف در زمینه آبیاری محصولات با آب فاضلاب انجام شده است.

وی اذعان کرد: نمونه برداری و آنالیز فاضلاب‌ها و پساب‌های خروجی از حاشیه جنوب شهر زنجان و پیگیری از طریق دستگاه‌های ذی‌ربطه از دیگر اقدامات در رابطه با آبیاری محصولات سبزی و صیفی جات با آب فاضلاب می‌باشد.

مسئول نظارت و بهداشت علوم پزشکی استان زنجان تصریح کرد: رسیدگی به شکایات، پیگیری و مکاتبه از طریق شهرداری زنجان در خصوص نصب آشغالگیری و مدیریت فاضلاب‌های رها شده در حاشیه جنوب شهر زنجان که از آب‌های فاضلاب برای آبیاری محصولات سبزی و صیفی جات استفاده شده از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفت.

نصیری با اشاره به اینکه پیشهاداتی برای حل مشکل آبیاری محصولات کشاوری با فاضلاب شهری در زنجان برای ارگانهای مربوطه ارائه شده است ابراز کرد: از جمله موارد پیشنهادی برای مقابله با معضل آبیاری محصولات باغی با آب فاضلاب در شهر زنجان می‌توان به بهسازی کانال‌های جمع آوری و انتقال فاضلاب در مناطق جنوبی شهر زنجان در راستای عدم دسترسی باغداران به فاضلاب اشاره کرد.

وی تصریح کرد: توسعه شبکه جمع آوری و دفع فاضلاب شهری، انتقال فاضلاب به تصفیه خانه، شناسایی مزرعه دارانی که سبزی و صیفی‌جات در استان زنجان کشت می‌کنند و شناسنامه‌دار کردن آنها توسط سازمان جهاد کشاورزی از دیگر مواردی است که برای حل مشکل استفاده از آب فاضلاب در آبیاری محصولات کشاورزی ارائه شده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر