logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۶
[ شناسه خبر : ۳۰۲۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

مبارزه با آفت ملخ مراکشی در ۲ هزارو ۲۶۰ هکتار از مراتع شهرستان طارم

مبارزه-با-آفت-ملخ-مراکشی-در-۲-هزارو-۲۶۰-هکتار-از-مراتع-شهرستان-طارم-
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تاکنون مبارزه با آفت ملخ مراکشی در ۲ هزارو ۲۶۰ هکتار از مراتع شهرستان طارم انجام شده است گفت: عملیاتی کنترلی در طول سال‌های گذشته سبب شده تا امسال میزان آلودگی مراتع طارم با این آفت کاهش یابد.

مجید بلالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته از اواخر اسفند ماه پایش مراتع شهرستان طارم، سلطانیه و زنجان در راستای مبارزه با افت ملخ مراکشی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در این شهرستان‌ها مستقر و در حال کانون‌یابی و کانون‌کوبی ملخ مراکشی هستند، افزود: امسال به دلیل اینکه دمای هوا پایین بود مشاهده پور‌ها به تعویق افتاد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه باید در بهترین زمان با این افت مزاحم مبارزه شود، گفت: مبارزه با آفت ملخ مراکشی تا اواخر خرداد ماه ادامه‌دار خواهد بود.

بلالی با بیان اینکه مبارزه با افت ملخ مراکشی کاملا رایگان انجام می‌شود و هزینه‌ای به کشاورزان تحمیل نمی‌شود، عنوان کرد: بعد از آغاز زمان پایش و در صورت مشاهده مکان‌های آلوده مبارزه آغاز خواهد شد و از کشاورزان و باغداران نیز درخواست ما این است به محض مشاهده کانون‌های آلوده، جهت مبارزه و پاکسازی مکان کارشناسان جهاد کشاورزی را مطلع سازند.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آلوده به ملخ مراکشی پس از کانون‌یابی با پرچم آبی مشخص شده و سپس سم‌پاشی انجام می‌شود، تصریح کرد: بعد از کانون‌کوبی پرچم قرمز در محل نصب می‌شود که باید زنبور‌داران و دامداران جهت ممانعت از خسارت از نزدیک‌شدن به این محل‌ها دوری کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته در بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع استان کانون کوبی انجام شد، گفت: کنترل این آفت نیازمند سمپاشی است اما اقدامات کنترلی تلفیقی و بارندگی نیز موثر خواهد بود.

وی اذعان کرد: عملیات کنترلی در طول سال‌های گذشته سبب شده تا امسال سطح آلودگی توسط ملخ مراکشی پایین‌تر آید.

بلالی با بیان اینکه تا روز پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در سطح مشخصی عملیات پایش، ردیابی و مبارزه با ملخ مراکشی در شهرستان طارم انجام شده است، اذعان کرد: سطح کل پایش ۲۵ هزار هکتار و سطح کل مبارزه ۲ هزار و ۲۶۰ هکتار بوده است. 

بلالی با اشاره به اینکه میزان کل سم مصرفی، ۶۲۰ لیتر دلتامترین ULV و ۴۹۲ لیتر دلتامترین EC مالاتیون(طعمه مسموم) ۳۶ لیتر است گفت: مناطق سمپاشی شده شامل دستجرده، تشویر، هندی کندی، کوهکن، ته‌دره، سانسیز، وزنه سر، قاضی بلاغی، وزنه سر، ته دره، گاوخس، گوهر، سرخه سنگ است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه این میزان سمپاشی با یک اکیپ پهپاد و چهار اکیپ خودرویی کانون‌یاب در چهار مرکز انجام گرفته گفت: سه خودرو مجهز به ULV پاش، سه اکیپ مبارزه خودرویی مجهز به سمپاش زنبه ای با دو سمپاش ULV پشتی ۲۰ لیتری در این راستا در حال ارائه خدمات هستند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر