logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۰۲۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان مطرح کرد:

افت ۲۷ متری سطح آب سد تهم زنجان

افت-۲۷-متری-سطح-آب-سد-تهم-زنجان
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه میزان ورودی آب سد تهم در سال آبی جاری ۱۳ میلیون مترمکب است، گفت: ارتفاع آب سد تهم ۲۷ متر کاهش یافته است.

به گزارش موج رسا; اکبر باقری در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به اینکه از مهرماه ۱۴۰۱ تاکنون در سطح استان شاهد بارش ۲۳۴ میلی‌متر بارندگی بودیم، اظهار داشت: میزان بارش‌ها در سال گذشته ۱۹۲ میلی‌متر بود.

وی افزود: با اینکه میزان بارش نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد دارد اما میزان بارندگی‌ها نسبت به دوره آماری طولانی مدت؛ ۶.۵ درصد منفی است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه حجم آب ورودی امسال به سد تهم ۱۳ میلیون مترمکعب است گفت: سال گذشته میزان ورودی آب ۴ میلیون مترمکعب بود اما با عنایت به بارش‌های امسال ۲۳.۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد دخیره شده و در حال حاضر میزان پرشدگی سد نیز ۲۸ درصد است.

باقری با بیان اینکه سد تهم یک بار در سال ۸۸ و یک بار در سال ۹۰ سرریز کرده است گفت: ارتفاع آب این سد ۲۷ متر پایین رفته است.

وی با بیان اینکه میزان آب ورودی به سد گلابر در سال جاری ۵.۱۳ میلیون مترمکعب است، اذعان کرد: سال گذشته میزان ورودی آب به سد ۴ میلیون مترمکعب بود.

باقری حجم کل آب سد گلابر را ۱۱۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: میزان آورد سد کینه‌ورس نیز ۴ میلیون مترمکعب است در حالی که این میزان در سال گذشته ۷ میلیون مترمکعب بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته میزان آورد سد تالوار ۱۵ میلیون مترمکعب بود گفت: خوشبختانه امسال میزان ورودی آب به ۳۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر دو سد در استان در حال احداث است خاطر نشان کرد: سد مراش با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در شهر دندی و سد بلوین با ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی در روند ادامه کار قرار دارد.

پیشرفت ۴۰ درصدی سد مشمپا

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به تخصیص حق‌آبه سد تالوار و رودخانه قزل‌اوزن، خاطر‌نشان کرد: سد مشبا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص اعتبار تا دو سال دیگر به آبگیری می‌رسد.

وی افزود: جز سد مشبا و سد تهم، زنجان منبع تامین دیگری برای آب شرب ندارد با اینکه چند سال به دلایل فنی و کیفی عملیات اجرایی این سد متوقف شد اما بعد از بازنگری‌‌ها مشخص شد که کیفیت آب این سد هیچ مشکلی ندارد. 

 باقری با اذعان به اینکه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای سد بلوبین و مراش تخصیص یافته است گفت: سد بلوبین در راستای تکمیل به ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از این مقدار ۱۷۹ میلیارد تخصیص یافته و ۱۴۸ میلیارد دریافت شده است. 

وی ادامه داد: سد مراش نیز در راستای تکمیل به ۲۲۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اعتبار تخصیص یافته به استان ۲۰۸ میلیارد تومان و مبلغ دریافتی تاکنون ۱۷۷ میلیارد بوده است. 

وضعیت بحرانی ۵ دشت استان زنجان

وی در ادامه اذعان کرد: از مجموع هفت دشت در استان، پنج دشت از جمله زنجان، ابهر، قیدار، خرمدره و سجاس در وضعیت بحرانی قرار دارد.

باقری با اذعان به اینکه میزان افت سطح آب زیرزمینی در استان بحرانی است، گفت: از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ میزان افت سطح آب زیرزمینی در دشت زنجان قریب به ۱۶.۵ متر، دشت ابهر ۳۰ متر، دشت زرین آباد ۱۱ متر، دشت سجاس ۱۱ متر و دشت قیدار ۱۳ متر بوده است.

انسداد ۵۳ حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری

وی با بیان اینکه برای اینکه شرایط دشت‌ها بحرانی‌تر از حال حاضر نشود، برخی اقدامات انجام شده که از حساسیت بالایی برخور است، گفت: در این راستا در سال گذشته ۳۲۰ حلقه چاه عمیق غیرمجاز و امسال تاکنون ۵۳ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است چراکه اثرات چاه های عمیق بر افت آبهای زیرزمینی بسیار زیاد است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اذعان به اینکه یکی از راه‌های کنترل شرایط مصرف آب نصب کنتور است تصریح کرد: سال گذشته ۲۱۰ دستگاه کنتور هوشمند برای چاه‌های کشاورزی نصب شد که این امر مانع از اضافه برداشت بیش از ۱.۵ میلیون مترمکعب آب شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح داناب از سال ۸۹ در استان شروع شده است گفت: این طرح سالانه در استان اجرا می‌شود و مورد استقبال دانش‌آموزان دوره متوسطه قرار می‌گیرد.

باقری خاطر‌نشان کرد: در این طرح دانش‌آموزان با وضعیت منابع آبی موجود و نحوه مدیریت مصرف این منابع آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح داناب ارتباط شرکت آب منطقه‌ای با دانش آموزان بیشتر شده است گفت: در این راستا تفاهم نامه‌ای بین آموزش‌و‌پرورش استان، آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی منعقد شده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر